با بسته بندی مناسب برنج، آن را در برابر آفات غیر قابل نفوذ کنید!

تورنگ / 27 مهر 1396

همان‌طور که می‌دانید باتوجه‌به شرایط پیش روی کره زمین که رو به گرمایش و ازبین‌رفتن منابع طبیعی است با اوضاع نگران‌کننده‌ای برای منابع زندگی انسان در سالیان آینده روبرو هستیم. یکی از این منابع مهم و حائز اهمیت تغذیه بشر است که بخش بزرگی از آن از راه زراعت حاصل می‌گردد. محصولات کشاورزی مثل دانه برنج عمده‌ی تغذیه نیمی از مردم جهان را تشکیل می‌دهد و کشت و نگهداری از محصول برنج باتوجه‌به شرایط کمی دشوارتر از قبل شده است. به‌طوری‌که دیگر کمیت دانه برنج برای تغذیه بشر تنها دغدغه موجود نیست؛ بلکه کیفیت آن نیز بسیار موردبحث قرار گرفته است.

تولید و چاپ کیسه برنج

 

اکثر اوقات مواردی که برای محصول برنج اتفاق می‌افتد موجب ایجاد و نوع خسارت فیزیکی و کیفی شده و باعث می‌شود تا دانه‌های برنج که به‌سختی به‌دست‌آمده‌اند به‌سادگی هدر رود. طبق آمار این نوع خسارات در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا به بالای 30% می‌رسد و این در حالی است که خسارات کیفی به وجود آمده موجب کاهش قیمت 10 الی 30 درصدی برنج می‌شود و ضررهای زیادی را برای کشاورزان به وجود می‌آورد. بخشی از این خسارات وارده مربوط به بسته‌بندی نامناسب برنج است. در حقیقت برخی افراد پس از برداشت محصول برنج‌کار را تمام‌شده می‌دانند و قسمت مهم بسته‌بندی برنج را جدی نمی‌گیرند. این در حالی است که بسته‌بندی مناسب برنج می‌تواند بخش از به‌وجودآمدن بسیاری از آسیب‌های احتمالی مانند نفوذ حشرات یا رطوبت جلوگیری کرده و آن را از آفات مصون بدارد. یکی از رایج‌ترین آفات دانه برنج "شپشک برنج" است که بانفوذ به دانه و خوردن آن تغذیه می‌کند و دانه‌های پوک و بلااستفاده به‌جا می‌گذارد.

آفات برنج

 

این حشره نیز مانند سایر حشرات سرعت رشد و تکثیر بالایی دارد و از بین آن زمان‌بر و خسته‌کننده است پس بهتر از نفوذ آن از همان ابتدا جلوگیری کرد. برای جلوگیری از نفوذ این نوع حشرات راه‌های ساده‌ای وجود دارد احتمال نفوذ این آفات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اولین چیزی که باید در نظر گرفت بسته‌بندی برنج توسط کیسه برنج مقاوم و غیرقابل‌نفوذ است، کیسه برنج‌های پارچه‌ای (کیسه برنج اسپان باند) و کیسه برنج نایلونی (گونی برنج یا کیسه پلی‌پروپیلن) که در بازار موجود است برای بسته‌بندی برنج بسیار مناسب هستند. نوعی دیگر از کیسه بسته‌بندی برنج نیز وجود دارد؛ این نوع کیسه‌ها ترکیبی از دو نوع کیسه پارچه‌ای و نایلونی است، بدین صورت که کیسه‌های پارچه‌ای مقاوم که مجهز به یک‌لایه داخلی از جنس پ.پ (پلی‌پروپیلن) شده است و نسبت به کیسه‌های عادی مقاومت بیشتری داشته و میزان نفوذ رطوبت و حشرات تقریباً غیرممکن می‌کند.
از دیگر نکات ساده دیگری که کمک بسزایی در جلوگیری از نفوذ رطوبت و حشرات خواهد کرد، قراردادن برنج در جای خشک و خنک است. پس ازآنکه از خشک و خنک بودن محل انبارکردن برنج خود اطمینان حاصل کردید بهتر است کیسه برنج را در محلی که با سطح زمین فاصله‌ای حدود 20 تا 25 سانتیمتر دارد قرار دهید و در نظر داشته باشید کف کیسه برنج با زمین یا سطح قرار گرفته شده در ارتباط مستقیم نباشد تا هوا از زیر آن رد شود.

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله