استیکر و انواع آن

تورنگ / 26 مهر 1398

استیکر لایه نازکی از جنس پی‌وی‌سی است که پشت آن چسب‌دار بوده و جایگزین ارزان قیمتی برای کاغذدیواری به شمار می‌رود. استیکر یکی از متریال های بسیار کاربردی در زمینه چاپ و تبلیغات فضای خارجی و فضای داخلی محسوب می‌شود که می‌توانند طرح‌های زیبا بر روی دیوار و یا مکان‌هایی چون اتوبوس، خودروهای سواری، نمایشگاه‌ها و... ایجاد کند.

ویژگی‌های استیکر: استیکرها قابل شست‌وشو می‌باشند. دکوراسیونی زیبا با صرف هزینه کم با امکان نصب بر روی انواع سطوح با جنس‌های مختلف مثل رنگ روغن، پلاستیک، گچ، مولتی کالر، شیشه، آینه، چوب، درب اتاق، کمد، یخچال و...

طراحی و چاپ استیکر

 

انواع استیکر:

شیشه‌ای: استیکر شیشه‌ای برای مصارف خاص می‌باشد و مانند شیشه از هر دو طرف دید دارند.

شیری: استیکر شیری از محبوبیت بالاتری برخوردار است و رنگ زمینه سفید دارد. این نوع استیکر که پشت آن چسبنده بوده برای مصارفی چون چاپ و تبلیغات روی بدنه اتوبوس و قطار، تبلیغات روی درب و کف فروشگاه‌ها و پاساژها، چاپ و نصب روی دیوارهای رنگ‌شده، تبلیغات روی یخچال‌های صنعتی و خانگی، چاپ روی شیشه سوپرمارکت‌ها و به‌طورکلی تمام محل‌هایی که سطح صاف و صیقلی دارند، کاربرد دارد.

نکاتی در مورد استیکرها:

قبل از نصب ابتدا محل موردنظر باید تمیز شود و در صورت امکان ابتدا شسته شده و سپس استیکر نصب شود. برای زیبایی بیشتر استیکرها می‌توان به تناسب مکان موردنظر آن‌ها را به‌صورت عمودی و افقی نصب نمود. نصب استیکر بسته به نوع کاربرد و فضای مورداستفاده آن به طریقه‌های متفاوتی چاپ می‌گردد. اگر قرار باشد استیکر در فضای باز مورداستفاده قرار گیرد و روی بدنه وسیله نقلیه همچون اتوبوس یا کامیونت و یا قطار نصب شود، باید از نوع مرغوب و باکیفیت آن استفاده نمود زیرا باید مقاومت زیادی در برابر نور آفتاب، باران و انواع شست‌وشوها داشته باشد. هم‌چنین جوهرهای مورداستفاده در تولید آن‌ها باید مرغوب باشد زیرا جوهرهای نامرغوب بعد از حدود 2 تا 3 ماه پاک‌شده و استیکر کهنه به نظر می‌رسد. در رابطه با استیکرهایی که روی اتوبوس‌ها نصب می‌شود کمی پیچیده‌تر است به این دلیل که اتوبوس‌های شرکت واحد به‌طور مرتب در هفته یک‌بار نوبت کارواش دارند و به دلیل آلودگی هوا و نشستن هاله‌ای از روغن روی بدنه، آن‌ها را با اسید رقیق‌شده شست‌وشو می‌دهند و اگر جوهرهای استفاده‌شده هنگام چاپ نامرغوب باشند، رنگ آن‌ها توسط اسید رقیق‌شده پاک می‌گردد. به‌صورت معمول دوام رنگی کارهای چاپی بر روی استیکر (بسته به نوع جوهر و دستگاه چاپ) بین 3 ماه تا 2 سا می‌باشد.

 

انواع استیکر

 

کاربرد استیکر:

استیکرها کارکردهای متفاوتی دارند. بر این اساس می‌توان استیکرها را بر حسب کاربردشان به سه نوع طبقه‌بندی نمود.

1-استیکرهای تزئینی: این نوع استیکرها تنها به‌منظور زیبایی و تزئین یک مکان به کار می‌روند. استیکرهای دیواری که در منازل یا اداره‌ها استفاده می‌شوند از این نوع هستند. استیکرهای تزئینی در طرح‌های متنوع و با زیبایی منحصربه‌فرد تولید می‌شوند.

2- استیکرهای تبلیغاتی: این نوع استیکرها برای شرکت‌های خدماتی و یا کارخانه‌های تولیدی به‌منظور معرفی محصولات استفاده می‌شوند. بیشتر استیکرها که بر روی درب یا کف فروشگاه‌ها دیده می‌شوند از این نوع می‌باشند.

3- استیکرهای تزئینی – تبلیغاتی: استیکرهای تزئینی و تبلیغاتی که باهدف معرفی محصولات و خدمات ساخته می‌شوند در عین به همراه داشتن برند محصولات، جنبه تزئینی و زیبایی نیز دارند.

4- استیکرهای رنگی: همان‌طور که از اسمش پیداست یکی دیگر از انواع استیکر است که به‌صورت رنگی موجود است. به این نوع استیکرها روز رنگ هم می‌گویند. این نوع از استیکر در رنگ‌بندی‌ متفاوتی وجود دارد که بسته به جنس آن و شرکت یا کشور تولیدکننده از 3 سال تا 7 سال دوام رنگی دارند.

کاربردهای استیکر

 

5- استیکرهای شبرنگی: این نوع از استیکر به‌صورت شبرنگ می‌باشد به این معنی که بعد از چاپ و نصب بر روی ماشین به‌صورت شبرنگ در تاریکی بازتاب نور دارد، البته نوع دیگری از این استیکرهای شبرنگی که قابلیت چاپ ندارد و به‌صورت لانه زنبوری می‌باشد در نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی و همچنین برای پشت کامیون‌ها کاربرد دارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چگونه برچسب بسازیم؟ (تنها با کاغذ مومی و چسب نواری)
چگونه برچسب بسازیم؟ (تنها با کاغذ مومی و چسب نواری)

شما می توانید از این روش برای ساخت برچسب ناخن، برچسب کیبورد، برچسب دیواری و... استفاده کنید...

مطالعه مقاله
معرفی انواع لیبل چسب دار با رنگ های متنوع
معرفی انواع لیبل چسب دار با رنگ های متنوع

روش‌های چاپ مختلف با رنگ‌های متنوع می‌توانند انتخابی مناسب برای چاپ لیبل ارزان قیمت باشند. لیبل پاستلی، لیبل متالیک، لیبل شیشه ای، لیبل کرافت و لیبل نئونی از انواع لیبل رنگی هستند

مطالعه مقاله
هرآنچه درباره چاپ لیبل ضدآب باید بدانیم
هرآنچه درباره چاپ لیبل ضدآب باید بدانیم

لیبل ضدآب یک نیاز اساسی برای محصولاتی که در محیط‌های خیس و مرطوب قرار می‌گیرند است. لیبل یا برچسب ضدآب علاوه بر اینکه باید دوام بالایی داشته باشد و...

مطالعه مقاله