ابعاد مختلف بازاریابی

تورنگ / 25 مهر 1396

ابعاد مختلف بازاریابی:

1- بازار گرایی: توجه، گرایش و تمایل به بازار و مشتریان.

2- بازار شناسی: تلاش نظام‌مند برای کسب اطلاعات از بازار.

3- بازاریابی: یافتن بازار هدف و تلاش برای خلق و دریافت ارزش بین سازمان و مشتریان.

4- بازار سازی: ایجاد و افزایش سهم بازار، ساخت تصویر مناسب از سازمان.

بازاریابی و فروش

 

5- بازارگرمی: تشویقات و تبلیغات به‌موقع و مناسب جهت آگاه ساختن، متقاعد ساختن و خرید بیشتر.

6- بازار گردی: آگاه شدن از بازار از طریق حضور درصحنه مبادلات و دانستن مناسبات حاکم بر بازار.

7- بازار سنجی: سنجش گذشته و حال سازمان و رقبا جهت ترسیم آینده فروش و نظارت بر عملکرد.

8- بازار داری: حفظ مشتریان کنونی، تشویق و ترغیب آنان به خرید بیشتر، تداوم در خرید با ایجاد «رضایت» در آن‌ها.

9- بازار گردانی: در کل به معنای مدیریت بازار از طریق محصولات، توزیع، قیمت و ترفیعات فروش و همچنین پیاده‌سازی نظام‌مند تمام 8 مرحله قبل، در این حوزه جا می‌گیرد.

درحالی‌که بازاریابی انواع گسترده‌ای از فعالیت‌های تحقیق پیش از شروع و تلاش‌های ارتباطی پس از معرفی را پوشش می‌دهد، بازاریابان حرفه‌ای این تقسیمات را به چهار حوزه اساسی تقسیم می‌کنند. این گروه‌بندی توابع شامل مجموعه‌ای از بازاریابی است که چهار بعد شامل توسعه محصول، توجیه قیمت، روش‌های توزیع و تلاش‌های ارتباطی است. این بخش‌ها شناخته‌شده به‌عنوان "Four P's" نیز با استفاده از کلمات قیمت، محصول، محل و ارتقاء اشاره‌شده است.

 

چهار اصل فروش

 

توسعه محصول

حتی اگر فکر می‌کنید که یک ایده برنده برای یک محصول یا خدمات دارید، هنوز هم مهم است که آن را توسعه دهید و آن را ایجاد کنید تا بتوانید آن را آسان‌تر و سودآورتر کنید. این به شما نیاز دارد تا بازار را تحقیق کنید تا بتوانید یک معادله فروش منحصربه‌فرد ایجاد کنید که تقاضا برای آنچه شما ارائه می‌دهید، ایجاد می‌کند. تحقیق در مورد بهترین مشتریان بالقوه و یادگیری اینکه چرا آن‌ها محصولات یا خدمات شبیه به شما را خریداری می‌کنند، به شما کمک می‌کنند که مزایایی را که نیاز در بازار را برآورده می‌کند، ایجاد کنید. با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید ویژگی‌ها را اضافه کنید تا محصول را مفیدتر کنید یا ویژگی‌های آن را برطرف سازید تا بتوانید آن را ارزان‌تر با توجه به مزایایی که بازار می‌خواهد.

تنظیم قیمت

هنگامی‌که شما دقیقاً می‌دانید که بازار چه چیزی را می‌خواهد و آنچه شما قصد ارائه آن را دارید، باید تعیین کنید که چگونه سود آن را به فروش می‌رسانید. شما هزینه‌های تولید خود را برای ایجاد محصول تعیین می‌کنید، سپس هزینه‌های سربار خود را محاسبه کنید تا این محصول را به فروش برسانید و شرکت خود را اجرا کنید. هنگامی‌که شما نقطه شکستن خود را می‌دانید، می‌توانید قیمت‌های خود را تنظیم کنید. این امر با توجه به حجم فروش بالقوه خود در سطوح مختلف قیمت به بررسی اینکه چه قیمت‌ها به سود ناخالصی موردنظر شما کمک می‌کند، انجام می‌شود. بخشی از استراتژی تنظیم قیمت شما، ایجاد یک نام تجاری یا تصویر برای محصول یا سرویس شما خواهد بود. قیمت پایین یک پیام بسیار متفاوت به بازار ارسال می‌کند که از یک باال بالا است و هر دو دارای مزایا و معایب مختلف هستند.

 

اصول بازاریابی و فروش

 

اماکن فروش

با توجه به منابع و استراتژی برند شما ممکن است قادر به فروش محصول خود با استفاده از تمام روش‌های در دسترس شما نباشید. گزینه‌های توزیع شامل فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان از طریق وب‌سایت شما، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، پست مستقیم و یا فروش تلفنی می‌باشد. شما می‌توانید نمایندگان فروش مستقل، عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان را استخدام کنید یا قراردادها را مستقیماً با فروشگاه‌های خرده‌فروشی مذاکره کنید. طرح بازاریابی شما باید هزینه‌ها، حجم فروش بالقوه، حاشیه سود و پتانسیل ناخالص هر یک را در نظر بگیرد. علاوه بر این، شما باید به اثرات هر محل فروش بر روی نام تجاری خود نگاه کنید.

ترفیع

بخش ارتقاء یک طرح بازاریابی به عناصر پیام‌های فروش و ابزار اشاره دارد. این‌ها شامل تبلیغات چاپی و پخش، حمایت مالی، حوادث، فعالیت در فروشگاه، تأییدیه‌ها، تخفیف‌ها، مسابقات، فروش، کوپن‌ها و برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی می‌باشد. هر چه بودجه بازاریابی بیشتر باشد، شما بیشتر می‌توانید برنامه بازاریابی خود را به حوزه‌های تبلیغات، روابط عمومی و تبلیغات ارتقا دهید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله