سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

زینب علیجانی / 19 دی 1399

چاپ روی چوب چیست؟

 چاپ روی چوب یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ شناخته شده است. تا قرن بیستم بسیاری از هنرمندان از این روش برای خلق آثار هنری خود استفاده می‌کردند. چاپ روی چوب در‌واقع بر اساس منطق چاپ عکس روی چوب است.

 این مدل چاپ قدیمی‌ترین تکنیک چاپ است. چاپ عکس روی چوب هنری است که دارای مراحل سختی است.روش‌های مختلفی مثل دکوپاژ، چاپ فلت بد، چاپ mdf، چاپ با چسب چوب و چاپ عکس با دستگاه چاپ یا پرینتر برای چاپ روی چوب وجود دارد. تمام این روش‌ها توسط اشخاص حرفه‌ای و با سفارش قبلی انجام می‌گیرند و قیمت چاپ روی چوب نسبتاً زیاد است ولی آیا می‌دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ اگر دنبال روش‌های چاپ روی چوب در منزل هستید حتماً آموزشی که برای شما تهیه کردیم را بخوانید. اگر دنبال آموزش چاپ روی چوب در خانه نیستید بازهم بهتر است نگاهی به مراحل زیر بی اندازید زیرا وسایل موردنیاز چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است و یادگیری این روش آسان ممکن است بعداً به کارتان بیاید یا حتی ترغیب شوید خودتان چاپ روی چوب در خانه انجام دهید.

با این روش ساده علاوه بر چاپ عکس روی چوب می‌توانید نوشته‌ها و هر تصویر گرافیکی که دوست دارید را چاپ کنید و دیگر در ساختن دکور خانه، آثار هنری و هدیه‌های خاص استاد می‌شوید.

انتقال طرح روی چوب، چاپ مستقیم روی چوب

مرحله اول: انتخاب چوب

هر نوع چوبی که می‌خواهید روی آن پرینت انجام دهید از تخته گرفته تا چوب طبیعی را آماده کنید. اگر چاپ روی لوازم چوبی خانه انجام نمی‌دهید و چوب را خودتان بریدید بهتر است اول سطح چوب را خوب سمباده بکشید تا نرم و صاف شود.

مرحله دوم: چاپ عکس

عکس موردنظر را روی کاغذ مومی چاپ کنید. کاغذ مومی بسیار نازک و ظریف است و به‌تنهایی نمی‌تواند وارد دستگاه چاپ شود. برای حل این مشکل قسمتی که اول وارد دستگاه چاپ می‌شود را مقداری تا کنید و کاغذ A4 را پشت کاغذ مومی بزارید و قسمت تا شده را روی آن چفت کنید و با یک چسب نواری کوچک محکم کنید. بقیه کاغذ مومی می‌تواند رها باشد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. کاغذ مومی همراه با کاغذ معمولی را از سمت چفت شده وارد پرینتر کنید تا عکس روی قسمت براق کاغذ مومی چاپ شود. دقت کنید که به تصویر چاپ شده به‌هیچ‌وجه دست نزنید. ( اگر می‌خواهید جمله یا کلمه‌ای چاپ کنید حواستان باشد که برعکس روی چوب چاپ می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل اول جمله موردنظر را mirror کنید و سپس آن را چاپ کنید)

مشاهده و خرید آنلاین کاغذ مومی

مرحله سوم: چاپ روی چوب

یک اسفنج یا حوله را نم ‌دار کنید و سطح چوبی که می‌خواهید روی آن پرینت کنید را خیس کنید. بعد از یک اسفنج یا حوله خشک استفاده کنید تا مقداری از رطوبت اضافه جذب شود. هدف این است که چوب جوهر را جذب کند اما اگر چوب بیش‌ازحد خیس باشد جوهر از روی آن سر می‌خورد. 
عکس موردنظر را روی چوب بزارید و سعی کنید بعدازاینکه کاغذ مومی به سطح چوب چسبید تکانش ندهید. از یک اسفنج یا حوله نرم استفاده کنید و به آن را روی کاغذ مومی بکشید و ببینید که چقدر زیبا عکس روی چوب چاپ می‌شود. حتی می‌توانید چند تا تصویر یکسان چاپ کنید و چند بار این مرحله را تکرار کنید تا تصویری پررنگ‌تر و زیباتر داشته باشید.

چاپ عکس روی چوب در خانه

آموزش چاپ عکس روی چوب در خانه

مرحله آخر: چوب چاپ شده

چوب چاپ شده را مدتی کنار بزارید تا کاملاً خشک شود. اگر دوست داشتید می‌توانید یک روغن مخصوص چوب را روی سطح آن بزنید تا از عکس شما محافظت کند. همچنین این روغن‌ها باعث خوش‌رنگ شدن چوب و عکس شما هم می‌شوند.

چاپ روی چوب، قیمت چاپ روی چوب، انتقال طرح روی چوب، چاپ روی چوب در خانه


این روش بدون نیاز به دستگاه چاپ روی چوب و هزینه‌ی خاصی است. چاپ روی چوب در خانه تجربه‌ای زیبا و دوست‌داشتنی است که حتماً یک‌بار هم که شده باید آن را امتحان کنید. 

روش دیگر چاپ روی چوب چیست؟ 

 این مدل چاپ قدیمی‌ترین تکنیک چاپ است. چاپ عکس روی چوب هنری است که دارای مراحل سختی است.

مواد موردنیاز برای چاپ عکس روی چوب

 – عکس‌های موردنیاز برای انتقال روی چوب
 - تخته چوبی
 – قیچی، چاقوی کاربردی
 – 18 گرم  کاغذ مومی نازک 
 - قلم‌مو
 - یک پلاستیک سخت مانند کارت اعتباری
 - حوله، پارچه نظافتی
 
اگر می‌خواهید چاپ عکس روی چوب انجام دهید، ابتدا باید در مورد تصویر تصمیم بگیرید. سپس باید مشخص کنید که می‌خواهید چاپ را کجا قرار دهید. روی کاغذ یا پارچه؟ قدم بعدی یافتن چوبی با تنه پهن و صاف است. اگر می‌خواهید اشکال ریز بکشید، یک چوب کوچک نیز کفایت می‌کند. اما اگر می‌خواهید از تصاویر بزرگ استفاده کنید، یک‌تنه درخت مرتب و بزرگ موردنیاز است. پس از کشیدن تصویر، باید قسمت‌هایی را که می‌خواهید هنگام قرار دادن آن روی زمین سفید بماند، با استفاده از مواد مخصوص چوب حک کنید. سپس باید با استفاده از رنگ‌های مخصوص چاپ، چوب را به کمک غلتک رنگ‌آمیزی کنید. پس از گذاشتن پارچه یا کاغذ روی تصویر باید با کمک یک ماده چوبی آن را بمالید تا رنگ به‌خوبی منتقل شود. بافت چوب نرم است، اما انتقال خطوط ریز ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل باید تصاویر بزرگ‌تر را برای چاپ روی چوب انتخاب کنید.

جوهرهای چاپ چوب چیست؟

 اگر می‌خواهید تکنیک چاپ عکس روی چوب را روی پارچه اعمال کنید، می‌توانید از رنگ آنیلین یا آکرمین استفاده کنید. ممکن است بخواهید روش چوب‌بری را روی کاغذ، دیوار، شاید میز، میز قهوه‌خوری اعمال کنید. در چاپ هایی که به روش سنتی انجام می‌شد، عموماً از رنگ مشکی استفاده می‌شد. شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌ها در سبک‌های مختلف تفاوت ایجاد کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
راهنمای کامل چاپ روی کاغذ کاهی
راهنمای کامل چاپ روی کاغذ کاهی

کاغذ کاهی یک کاغذ ارزان‌قیمت، سازگار با محیط زیست و غیرقابل آرشیو کردن است و...

مطالعه مقاله