آموزش چاپ دستی با برگ در خانه

زینب علیجانی / 10 دی 1399

چاپ برگ با مواد طبیعی، طرح برگ برای چاپ

شما می‌توانید با چاپ دستی برگ و دیگر اشیایی که در طبیعت یافت می‌شوند آثار هنری زیبایی خلق کنید. جوهر چاپ قابل حل در آب برای چاپ با برگ مناسب البته از هر نوع جوهری می‌توان استفاده کرد. برای شروع بهتر است از برگ های صاف مثل برگ درخت افرا استفاده کنید. برگ هایی که شکل جالبی دارند یا رگه های واضحی دارد نتیجه زیباتری برای چاپ می‌دهند. برای شروع بهتر است اول روی کاغذ کاهی و کاغذ های ارزان تر تمرین کنید و بعد سراغ متریال گران تر بروید.

 

لوازم مورد نیاز برای چاپ با برگ

•    جوهر
•    کاغذ گلاسه
•    میکسر رنگ
•    غلتک یا پد
•    موچین
•    کاغذ کاهی
•    متریال مورد نظر برای چاپ

 

مرحله اول: جوهر و پالت را آماده کنید

مرحله اول چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه

 

مقدار کمی از جوهر را روی پالت بریزید و اگر دوست داشتید آن را با چند قطره آب رقیق کنید. رنگ را پخش کنید تا جایی که لایه ای نازک و یکدست روی پالت باشد.

 

مرحله دوم: پد رنگ را آماده کنید

مرحله دوم چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه

 

پد را آرام روی رنگ بزنید تا کاملا آغشته به جوهر شود در ای مرحله باید حواستان باشد که گلوله ای از رنگ به پد نچسبد. پد رنگی را روی یک کاغذ کاهی آزمایش کنید تا مطمئن شوید یک مربع رنگی کامل ایجاد می‌شود.

 

مرحله سوم: برگ را جوهری کنید

مرحله سوم چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه

برگ را روی یک سطح صاف بزارید طوری که پشت برگ به سمت بالا باشد. قسمت انتهایی برگ را با دست نگه دارید و با پد رنگی آرام روی برگ بزنید تا کل برگ رنگی شود. در زدن رنگ زیاده روی نکند چون رگه های برگ خوب چاپ نمی‌شوند.

 

مرحله چهارم: برگ را چاپ کنید

برگ را از قسمت شاخه با کمک موچین بردارید و قسمت رنگی را روی کاغذ کاهی بزارید تا ببینید نتیجه چطور از آب درمی آید. این مرحله برای امتحان کردن و از تصحیح کردن هرگونه خطا است.

مرحله چهارم چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه

سپس یک کاغذ گلاسه را روی برگ بزارید و با انگشتان و کف دست روی آن را فشار دهید. برای برگ های بزرگ باید از هر دو دست استفاده کنید. برای اینکه برگ تکان نخورد می‌توانید با شست دست وسط برگ را نگه دارید و با دست دیگر اطرافش را فشار دهید و از وسط به سمت گوشه های برگ بیاید.

مرحله چهارم چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه

کاغذ گلاسه را بردارید و برگ را با کمک موچین از کاغذ جدا کنید.

مرحله چهارم چاپ دستی با برگ، چاپ برگ، چاپ برگ در خانه
 

مرحله پنجم: نتیجه چاپ را چک کنید

اگر برگ چاپ شده رنگ زیادی دارد و جزئیات خوب نشان داده نشده باید از جوهر کمتری استفاده کنید و فشار کمتری وارد کنید. اگر برگ چاپ شده کمرنگ است و تنها قسمت های کوچکی جزئیات دارند باید جوهر بیشتری استفاده کنید و فشار بیشتری وارد کنید. همیشه چاپ برگ امتحانی را قبل از چاپ اصلی انجام دهید.

مرحله ششم: حالا هر تعدادی میخواهید برگ چاپ کنید

بر اساس میزان محکم بودن برگ، یک برگ می‌توانید به طور متوسط چیزی بین 5 الی 10 و گاهی حتی تا 40 چاپ انجام دهد. هر بار جوهر زدن به برگ برای یک یا دو چاپ کافی است و هر بار طرح کمرنگ تری چاپ می‌شود. بعد از اینکه به اندازه کافی چاپ برگ امتحانی انجام دادید می‌توانید سراغ متریال اصلی چاپ بروید. شما می‌توانید از این روش برای چاپ انواع برگ، گل ها و دیگر مواد طبیعی روی کاغذ، پارچه یا هر سطحی استفاده کنید.

خرید آنلاین کاغذ کاهی

چاپ دستی روی کاغذ، طرح چاپ دستی روی کاغذ


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش گام به گام چاپ دستی با مهر روی پارچه
آموزش گام به گام چاپ دستی با مهر روی پارچه

چاپ دستی با مهر فرایندی است که از دیرباز برای زیباسازی پارچه ‌ها مورداستفاده قرار گرفته و با گذشت زمان تکامل‌یافته است. در اینجا، گام‌های اصلی این فرایند را به زبانی ساده و روان توضیح می‌دهیم.

مطالعه مقاله
مزایای چاپ دستی روی بسته بندی
مزایای چاپ دستی روی بسته بندی

چاپ دستی روی بسته بندی، یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط شخصی‌تر با مشتریان است. طراحی‌ها و الگوهای دستی معمولاً...

مطالعه مقاله
معرفی 8 روش چاپ دستی امروزی و مشهور
معرفی 8 روش چاپ دستی امروزی و مشهور

چاپ دستی تاریخ بسیار طولانی دارد و روش هایی که در زیر مجموعه چاپ دستی قرار می گیرند هزاران سال است که از آن ها استفاده می شود. چاپ دستی بیشتر برای...

مطالعه مقاله