چگونه چاپ دستی اسکرین انجام دهیم؟

زینب علیجانی / 9 دی 1399

چاپ دستی اسکرین این امکان را فراهم می‌کند که تصاویر و طرح ها با دقت بیشتر، در اندازه بزرگتر و روی هر نوع پارچه ای چاپ شوند. چاپ دستی سیلک یک تکنیک قدیمی چاپ روی پارچه است که بعد از سال ها پیشرفت به شکل امروزی در آمده است و همچنان یکی از محبوب ترین روش های چاپ روی پارچه است. چاپ دستی اسکرین تنها با یک قاب، جوهر و استنسیل انجام می‌شود. استنسیل در واقع فضای منفی تصویری است که برای چاپ انتخاب شده است و جنسی ضد آب دارد. بعد از نصب قاب روی پارچه و قرار دادن استنسیل روی آن جوهر روی آن پخش می‌شود. این عمل برای هر رنگ موجود در تصویر باید تکرار شود و بین هر رنگ پارچه باید کاملاً خشک شود. با اینکه در چاپ دستی اسکرین احتمال خطای پایینی وجود دارد این روش نیازمند تجربه بالایی است. شخصی که چاپ دستی اسکرین را انجام می دهد باید با غلظت و پیگمنت رنگ ها و انواع پارچه ها آشنا باشد تا بتواند بهترین نتیجه ممکن را ارائه دهد.

چگونه چاپ دستی اسکرین را انجام دهید؟

چاپ دستی اسکرین، چگونه چاپ دستی اسکرین انجام دهیم

 

اول باید مطمئن شوید که صفحه چاپ هیچ درزی ندارد، شکسته نشده یا ترک نگرفته، فاصله صفحه توری مناسب است و همه چیز سر جایی که باشد قرار دارد.
دوم غلتک یا کاردکی که برای چاپ دستی اسکرین استفاده می‌کنید باید مناسب باشد. کاردک حتماً باید طول بیشتری از طرحی که قرار است چاپ شود داشته باشد. کاردک چاپ اسکرین معمولاً پلاستیکی است تا مقداری انعطاف پذیر باشد. کاردک ها یا غلتک ها حتماً باید صاف و صیقلی باشند تا تأثیری روی تصویر چاپ شده نزارند.
سوم آماده سازی مواد اولیه چاپ دستی اسکرین باید بر اساس پارچه و رنگ های طرحی باشد که قرار است چاپ شود. بعد از تمام شدن عملیات چاپ پارچه باید یک روز دست نخورده باقی بماند تا طرح کاملاً فیکس شود و هر چند وقت یک بار باید مطمئن شد که هیچ جسم خارجی طرح را خراب نکرده است.
چهارم در چاپ دستی اسکرین بین اضافه کردن هر رنگ جدید باید صبر کرد تا پارچه کاملاً خشک شود و به طور کلی رنگ های تیره تر باید زودتر از رنگ های روشن چاپ شوند.
پنجم هنگام کشیدن غلتک یا کاردک در چاپ دستی بیاد زاویه 50 یا 60 درجه را حفظ کرد. سرعت و فشاری که برای پخش جوهر وارد می‌شود هم باید مقدار خاصی باشد که تنها با کسب تجربه می‌توان آن را درست انجام داد.
ششم اگر در هنگام چاپ درستی اسکرین سوراخ های صفحه توری به طریقی مسدود شدند حتماً باید آن را تمیز کرد. برای تمیز کردن صفحه توری باید از یک تکه پد چربی زدایی یا پارچه ای که آغشته به مایع حلال شده است استفاده کرد. برای نتیجه بهتر هر دو سمت صفحه توری باید تمیز شوند.


چاپ دستی اسکرین روشی پر زحمت است که نیاز به تجربه بالا و فضای مناسب برای چاپ دارد با این حال بسیاری از چاپخانه ها و افرادی که در صنعت چاپ پارچه یا تولید لباس هستند همچنان از این روش استفاده می‌کنند زیرا تصویر نهایی چاپ شده با چاپ دستی اسکرین از کیفیت و زیبایی قابل توجهی برخوردار است.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

مزایای چاپ دستی روی بسته بندی
مزایای چاپ دستی روی بسته بندی

چاپ دستی روی بسته بندی، یک فرصت عالی برای برقراری ارتباط شخصی‌تر با مشتریان است. طراحی‌ها و الگوهای دستی معمولاً...

مطالعه مقاله
آموزش چاپ دستی با برگ در خانه
آموزش چاپ دستی با برگ در خانه

شما می‌توانید با چاپ دستی برگ و دیگر اشیایی که در طبیعت یافت ممی‌شوند آثار هنری زیبایی خلق کنید. جوهر چاپ قابل حل در آب برای چاپ با برگ مناسب البته...

مطالعه مقاله
معرفی 8 روش چاپ دستی امروزی و مشهور
معرفی 8 روش چاپ دستی امروزی و مشهور

چاپ دستی تاریخ بسیار طولانی دارد و روش هایی که در زیر مجموعه چاپ دستی قرار می گیرند هزاران سال است که از آن ها استفاده می شود. چاپ دستی بیشتر برای...

مطالعه مقاله