جوهر پیگمنت چیست؟ آموزش چاپ پیگمنت روی پارچه

زینب علیجانی / 8 دی 1399

از چاپ پیگمنت به عنوان آینده چاپ دیجیتال یاد می شود. چاپ پیگمنت مناسب هر نوع پارچه ای است اما بیشتر روی پارچه پنبه استفاده می شود. این روش چاپ بسیار سریع و کاربردی است به همین دلیل بسیاری از چاپخانه ها و نساجی ها از چاپ پیگمنت استفاده می کنند. با اینکه این روش بدون خطا نیست اما فواید چاپ پیگمنت دلیل محبوبیت آن است. پارچه چاپ شده با جوهر پیگمنت رنگ های زیبا و واضح و کیفیت بالایی دارد.

جوهر پیگمنت چیست؟

جوهر پیگمنت چیست؟

چاپ پرینت با استفاده جوهر پیگمنت مخصوص انجام می شود. چاپ پیگمنت یکی از ارزان ترین روش های چاپ روی پارچه است و جوهر پیگمنت را به راحتی می توان در بازار پیدا کرد. چاپ پیگمنت نوعی چاپ مستقیم است. چاپ مستقیم در دسته ای از روش های چاپ قرار می گیرد که در آن طرح به طور مستقیم روی پارچه چاپ می شود. در صنعت چاپ روی پارچه دو دسته جوهر وجود دارد. نوع اول جوهر رنگی است که در آن رنگ توسط یک واکنش شیمیایی جذب الیاف فیبری پارچه می شود. نوع دوم جوهر پیگمنت است، با استفاده از جوهر پیگمنت رنگ روی پارچه می نشیند و توسط یک ماده پیونده مثل رزین سر جایش محکم می ماند. ماده پیونده و رزین درست مثل چسب عمل می کنند تا رنگ روی پارچه بماند. رنگدانه هایی که در جوهر پیگمنت وجود دارند مولکول هایی بزرگ تری نسبت به جوهر های دیگر دارند. چاپ با جوهر پیگمنت به راحتی قابل تشخیص است زیرا پارچه به علت وجود موادی مثل رزین جنس سفت تری نسبت به روش های دیگر چاپ دارد. به طور کلی رنگ های پررنگ تر و واضح تر جنس زبر تری نسبت به رنگ های کمرنگ دارند.

آموزش چاپ پیگمنت روی پارچه

آموزش چاپ پیگمنت روی پارچه

بعد از تهیه جوهر پیگمنت نکته مهم بعدی آماده سازی پارچه است تا ویژگی های مورد نظر مثل رنگ واضح و ضد آب بودن شکل بگیرند. قبل از چاپ شدن پارچه خام در یک ماده ای خیس داده می شود که باعث می شود رنگ به پارچه بچسبد و دوام بالایی داشته باشد.
بعد از اینکه پروسه چاپ پیگمنت با جوهر مخصوص تمام می شود، پترن چاپ شده بدون استفاده از مواد شیمیایی و با استفاده از گرما فیکس می شود. و هیچ آبی هم هدر نمی رود. برخلاف جوهر رنگی که با شست و شو از بین می رود جوهر پیگمنت با شست و شو پاک نمی شود.
چاپ پیگمنت بهترین انتخاب برای رنگ های تیره مثل سیاه نیست و بهتر است برای رنگ های پاستلی و روشن استفاده شود.و اگر می خواهید پارچه ای با این نوع پترن " پس زمینه مشکی با دایره های سفید" چاپ کنید، چاپ پیگمنت می تواند مشکل ساز باشد. با این حال پروسه چاپ پیگمنت به طور کلی راحت تر از چاپ ری اکیتو است.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله