نایلون

تورنگ / 13 مهر 1396

نایلون اولین الیاف ساخته‌شده توسط دست بشر می‌باشد که خبر پیدایش آن مربوط به سال 1938 است. دانشمندان درصدد کشف این راز بودند که چرا و چگونه برخی از مولکول‌ها به هم می‌پیوندند و پیوند می‌خورند و مولکول‌های درشت‌تری مانند مولکول‌های پنبه یا کائوچو را به وجود میاورند.

برای پی بردن به این راز آزمایش‌هایی صورت گرفت که ضمن یکی از آزمایش‌ها ناگهان ماده‌ای به دست آمد که قابلیت کش سانی داشت و مانند شکلات کش می‌آمد و وقتی آن را سرد می‌کردند بیشتر کش می‌آمد. درنتیجه این کشف جدید دانشمندان به این فکر افتادند که از همین ماده نو ظهور الیاف پوشاکی تهیه کنند.

 

نایلون

مشاهده و خرید آنلاین پلاستیک بسته بندی

دانشمندان با داشتن این هدف به پژوهش‌های خود ادامه دادند تا درنتیجه بعد از 8 سال تلاش‌های پی‌درپی موفق به عرضه الیاف جدیدی به نام نایلون شدند.

نایلون از 4 عنصر کربن. هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن ساخته‌شده است. این عناصر به‌طور طبیعی در طبیعت یافت می‌شوند. مثلاً کربن در زغال‌سنگ و نیتروژن و اکسیژن در هوا و هیدروژن هم در آب موجود می‌باشد.

اما امروزه این عناصر را از گاز طبیعی، نفت خام، چوب ذرت و پوسته جو تهیه می‌کنند. اساس کار تهیه نایلون به این صورت می‌باشد که دو مولکول مختلف را به هم پیوند می‌دهند (زنجیر می‌کنند) تا مولکول‌های درشت‌تری به دست آید. از قلاب شدن این دو مولکول ماده‌ای به نام نمک نایلون تولید می‌شود.

کیسه پلاستیکی

 

این نمک به‌دست‌آمده را در دیگ‌های بخار بسیار قوی حرارت می‌دهند. مولکول‌ها بر اثر حرارت به هم نزدیک می‌شوند درنتیجه ایجاد پیوند می‌کنند که درنتیجه این پیوند شدن بسپار تشکیل می‌شود. سپس بسپار را حرارت می‌دهند که بعد از حرارت به‌صورت مایع غلیظی درمی‌آید که این مایع را از صفحه‌های مشبک که سوراخ‌های آن بسیار ریز می‌باشد عبور می‌دهند. این مایع غلیظ بعد از رد شدن از این روزنه‌های به‌صورت الیاف خارج می‌شوند و سپس سرد می‌شوند. این الیاف‌ها به هم تابیده می‌شوند و تشکیل نخ نایلون را می‌دهند. سپس نخ نایلون را می‌کشند تا طول آن چند برابر شود و بدین ترتیب یک نخ محکم و کش‌دار به نام نایلون تولید می‌شود. یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اعضای خانواده نایلون می‌توان به نایلون 6 و نایلون 6/6 را نام برد...

 

نایلکس

 

نایلون 6: نایلون 6 یا به‌اصطلاح پلی کاپرولاکتام دارای خاصیت کششی، سختی بالایی می‌باشد که از درخشندگی و الاستیتیه بسیار خوبی برخوردار می‌باشد که در برابر مواد اسیدی و قلیایی از مقاومت خوبی برخوردار است. بر اساس این خصوصیات از نایلون 6 به‌صورت عمده در صنایع خودرو، پوشاک، ابزارآلات موسیقی و ... استفاده می‌شود.

نایلون 6/6: یا به‌اصطلاح پلی هگزامتیلن آدیپامید دارای مقاومت گرمایی، شیمیایی و کششی بالایی می‌باشد که به‌صورت الیاف بسیار مقاوم در صنایع نساجی، فرش، خودرو و قالب‌گیری استفاده می‌شود.

*امروزه از نایلون در صنایع تبلیغات بسیار استفاده می‌شود. نایلون‌ها یکی از اصلی‌ترین روش‌های تبلیغات به‌حساب می‌آید. به‌گونه‌ای که برندهای مختلف به‌عنوان تبلیغات سیار در دست مشتریان بسیار از آن استقبال می‌کنند.

مشاهده و خرید آنلاین نایلون و نایلکس فروشگاهی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟
تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت بین نایلون و نایلکس در مواد تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها است. هر دو ماده از پلیمرهای مصنوعی ساخته شده‌اند اما با خصوصیات متفاوتی که آن‌ها را برای استفاده‌های گوناگون مناسب می‌کند.

مطالعه مقاله
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟

استفاده‌ی پلاستیک در لحظه بی خطر به نظر می‌رسد اما تاثیری که بر محیط زیست و سلامت انسان گذاشته غیرقابل باور است. برای امن بودن در برابر تاثیرات مواد شمیمایی پلاستیک...

مطالعه مقاله
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟

نایلون یک واژه ی کلی است که برای مواد مصنوعی که می توانند به شکل ها و...

مطالعه مقاله