چاپ پیگمنت چیست؟ فواید و معایب چاپ پیگمنت

زینب علیجانی / 8 دی 1399

چاپ پیگمنت یکی از مهم‌ترین قسمت های صنعت چاپ پاره و نساجی است. چاپ پیگمنت به معنی رنگ کردن پارچه و لباس است. رنگ های مختلفی در بازار وجود دارند که در چاپ پیگمنت استفاده می‌شوند. چاپ پیگمنت یکی از محبوب ترین روش هایی است که روی الیاف سلولزی استفاده می‌شود. چاپ پیگمنت فواید زیادی دارد که عبارت‌اند از:

چاپ با کیفیت بالا، چاپ پیگمنت رنگ های با کیفیت و واضح تری نسبت به انواع دیگر چاپ پارچه ارائه می‌دهد در نتیجه رنگ ها بسیار با دوام هستند و با شست و شو از بین نمی‌روند.
روش چاپ آسان، چاپ پیگمنت پروسه بسیار راحتی دارد. رنگ گرفتن پارچه در چاپ پیگمنت بسیار سریع و راحت است. به همین دلیل در چاپ پیگمنت پارچه نیاز به شست و شو های بعد از کار ندارد. اگر مشکلی در چاپ رنگ روی پارچه در چاپ پیگمنت وجود داشته باشد به راحتی شناسایی می‌شود به همین دلیل امکان خطا بسیار کم است.
چاپ ارزان قیمت، چاپ پیگمنت نیازمند بودجه زیادی نیست. از آنجایی که در چاپ پیگمنت نیازی به آبکشی پارچه وجود ندارد و سریع انجام می‌شود تعداد پارچه بیشتری در زمان کمتری چاپ می‌شود. همچنین چاپ پیگمنت نیازمند دستگاه چاپ فوق پیشرفته نیست و همه این ویژگی ها چاپ پیگمنت را مقرون به صرفه می کنند.

چاپ پیگمنت چیست؟ فواید چاپ پیگمنت

چاپ پیگمنت روی پارچه های طبیعی و مصنوعی انجام می‌شود و محدودیت خاصی ندارد. پروسه چاپ پیگمنت بسیار ساده است و نیاز به تجربه و آموزش خیلی زیادی ندارد. چاپ پیگمنت برای رنگ کردن الیاف شیشه، پی وی سی و چرم مصنوعی هم استفاده می‌شود. در آخر چاپ پیگمنت نسبت به انواع چاپ پارچه دیگر به زحمت کمتر و هزینه کمتری نیاز دارد و کالای نهایی کیفیتی بسیار عالی دارد.


با اینکه چاپ پیگمنت فواید زیادی دارد این پروسه چاپ خالی از خطا نیست. در چاپ پیگمنت ممکن است با مشکلات احتمالی رو به رو شوید که عبارت‌اند از:
•    کنترل چاپ پیگمنت برای مواد پیونده (مثل رزین) کار سختی است.
•    به علت تعداد بالای پیوند های عرضی (پیوند کووالانسی بین رنگ و الیاف پارچه) رسیدگی به چاپ پیگمنت کار راحتی نیست.
•    چاپ پیگمنت از لوازم سنگین تری استفاده می‌کند و غلتک ها به شدت تحت تأثیر آن هستند.
•    چاپ پیگمنت نمی‌تواند به طور مستقیم روی پارچه انجام شود و نیاز به مواد پیوندی دارد و در نتیجه ممکن است پارچه ها ماده پوشاننده داشته باشند.


اگر خطایی در مراحل اول چاپ پیگمنت رخ بدهد مرحله دوم قابل انجام نیست و تحت تأثیر قرار می‌گیرد در نتیجه پارچه کاملاً خراب می‌شود. اگر چاپ پیگمنت چند بار روی یک پارچه انجام شود نتیجه با کیفیتی نخواهد داشت.

چاپ پیگمنت چیست؟ معایب چاپ پیگمنت

می توان گفت چاپ پیگمنت خوبی ها و بدی های خودش را دارد اما نتیجه نهایی وضوح رنگی بسیار بالایی دارد به همین دلیل یکی از محبوب ترین روش های چاپ پارچه در سال های اخیر است. از چاپ پارچه پلی استر و ویسکوز گرفته تا چاپ روی حوله، پرده و لباس شب که نیازمند رنگ ظریفتری دارند، چاپ پیگمنت می‌تواند استفاده شود و نتیجه با کیفیتی روی همه نوع پارچه داشته باشد. اگر دنبال روش مطمئن برای چاپ پارچه هستید از چاپ پیگمنت مدرن استفاده کنید تا پارچه هایی با کیفیت باقیمت مناسب تولید کنید.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله