چاپ ری اکتیو چیست؟ آموزش چاپ ری اکتیو روی پارچه

زینب علیجانی / 7 دی 1399

روش های مختلفی برای چاپ روی پارچه وجود دارد و انتخاب بین آن‌ها ممکن است سخت باشد. شاید شما هم نمی‌دانید چاپ ری اکتیو روی پارچه برای پروژه شما بهتر است یا از انواع چاپ پارچه دیگر باید استفاده کنید. اگر می‌خواهید با چاپ ری اکتیو آشنا شوید و فواید و معایب آن را بدانید این مقاله برای شما است. 

چاپ ری اکتیو چیست؟

پروسه چاپ ری اکتیو به این صورت کار می‌کند که به‌طور دائم رنگ را در پارچه محبوس می‌کند. درنتیجه پارچه چاپ شده می‌تواند بارها شسته شود بدون اینکه طرح روی آن پاک شود. چاپ ری اکتیو بازده رنگی زیادی دارد و رنگ ها را در روشن ترین و واضح ترین حالت چاپ می‌کند و جنس پارچه تغییری نمی‌کند. چاپ ری اکتیو می‌تواند روی اکثر پارچه های طبیعی مثل پارچه پنبه، ابریشم، پشمی، کشمیر، لینن، کنف و بیشتر انجام شود. چاپ ری اکتیو مناسب پارچه های پلی استر یا پارچه های مصنوعی مناسب نیست.

چاپ ری اکتیو چیست؟

آموزش چاپ ری اکیتو

در پروسه چاپ ری اکتیو از جوهر ری اکتیو مخصوص همراه با بخار آب استفاده می‌شود تا به‌طور دائم رنگ وارد الیاف فیبری پارچه شود. جوهر ری اکتیو با کمک یک جوهر افشان وارد پارچه آماده سازی شده می‌شود. سپس پارچه با دمای بالا بخار داده می‌شود که باعث محکم شدن رنگ در پارچه می‌شود. جوهر، پارچه آماده سازی شده و بخار آب باعث یک واکنش شیمیایی می‌شود که یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌شود و جوهر را به‌طور دائمی در الیاف پارچه نگه می‌دارد. در آخر پارچه شسته می‌شود تا جوهر اضافه و مواد آماده سازی از روی آن پاک شود تا رنگ های زیبا به‌طور واضح خودشان را نشان دهند.

آموزش چاپ ری اکیتو

جوهر ری اکتیو چیست؟

ممکن است برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که جوهر ری اکتیو چیست و چه فرقی با دیگر جوهر های چاپ پارچه می‌کند؟ جوهر ری اکتیو برای چاپ روی پارچه هایی با الیاف طبیعی مثل لینن، ابریشم و پنبه استفاده می‌شود. با استفاده از این جوهر مولکول های رنگ وارد الیاف پارچه می‌شوند و یک پیوند کووالانسی تشکیل می‌دهند. جوهر ری اکتیو در انواع رنگ موجود است و به‌شدت قوی (پررنگ) است. طرح هایی که با استفاده از جوهر ری اکتیو چاپ می‌شوند دائمی هستند و پاک نمی‌شوند. این جوهر طرح هایی با رنگ های واضح چاپ می‌کند که مناسب هر طرح با جزئیات کم و زیاد است. جوهر ری اکتیو این آزادی را به چاپخانه ها می‌دهد که تنها طرح های ساده و با تعداد رنگ کم استفاده نکنند.

فرق چاپ ری اکتیو با انواع چاپ پارچه چیست؟

همان‌طور که قبلاً گفتیم روش های مختلفی برای چاپ روی پارچه وجود دارد که معروف ترین آن‌ها شامل سابلیمیشن، سیلک اسکرین و پیگمنت می‌شود. چاپ سابلیمیشن از پرس حرارتی به جای بخار با دمای بالا استفاده می‌کند و مناسب پارچه های طبیعی نیست. در چاپ پیگمنت جوهر روی پارچه از قبل آماده شده مثل چسب می‌چسبد و مناسب پارچه های طبیعی است. در چاپ سیلک اسکرین جوهر با استفاده از صفحه توری و استنسیل روی پارچه چاپ می‌شود و هر رنگ نیاز به صفحه جداگانه دارد. همه این روش ها رنگ های واضح و زیبایی روی پارچه نشان چاپ می‌کنند. 
 

فواید چاپ ری اکتیو چیست؟

چاپ ری اکتیو طرح هایی باکیفیت و دوام بالا تولید می‌کند. چاپ ری اکتیو چند فایده دارد که شامل خاصیت شست و شوی راحت و پاک نشدن طرح، تغییر نکردن جنس پارچه، کمرنگ نشدن و ترک نخوردن طرح و... غیره می‌شود. چاپ ری اکتیو ورژن بهتر چاپ دیجیتال است و بیشتر برای چاپ پارچه های گران قیمت و لوازم لوکس استفاده می‌شود. 

معایب چاپ ری اکتیو چیست؟

معایب چاپ ری اکیتو

یکی ایراداتی که چاپ ری اکتیو دارد استفاده زیاد از آب است. از آنجایی که در مرحله آخر مواد آماده سازی و جوهر اضافه باید از روی پارچه شسته شود معمولاً چاپخانه ها از دستگاه های صنعتی بزرگ شست شو استفاده می‌کنند و درنتیجه آب زیادی اسراف می‌شود. در این روش آب بیش‌ازحد نیاز مصرف می‌شود و آب استفاده شده بازیافت نمی‌شود به همین علت به محیط زیست آسیب می‌زند. برای مقابله با این مشکل می‌توان از ماشین های شست و شو با تکنولوژی بهتر استفاده کرد که در مقیاس های کوچکتر پارچه های را می‌شورند و آب استفاده شده را بازیافت می‌کنند.

به‌طور خلاصه چاپ ری اکتیو بهتری انتخاب برای چاپ روی پارچه ها و الیاف طبیعی است. در این پروسه جوهر و رنگ با هم پیوند تشکیل می‌دهند و به‌طور دائمی به هم وصل می‌شوند. چاپ ری اکتیو مناسب طرح های پیچیده و رنگ های زیاد است و نتیجه نهایی پاک یا کم رنگ نمی‌شود.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

اصول و نکات مهمی که باید در طراحی بسته بندی رعایت کنید
اصول و نکات مهمی که باید در طراحی بسته بندی رعایت کنید

طراحی بسته ‌بندی نقش حیاتی در موفقیت تجاری یک محصول دارد و اغلب به‌عنوان "لباس" محصول در نظر گرفته می‌شود. این طراحی نه‌تنها باید محافظت از محصول...

مطالعه مقاله
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟

اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که به طور چشمگیری بر جهان مدرن تأثیر گذاشت. پیش‌ازاین...

مطالعه مقاله
ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله