بهترین و ارزان ترین روش چاپ تیشرت چیست؟

زینب علیجانی / 3 دی 1399

 چاپ سیلک روی تیشرت

اگر می‌خواهید یک کسب‌وکار چاپ تیشرت راه بیندازید یا می‌خواهید چاپ تیشرت با طرح دلخواه خودتان انجام دهید و هیچ چیز در مورد چاپ تیشرت و پروسه آن نمی‌دانید این مقاله برای شما است.
شروع کردن کار چاپ تیشرت اگر درست انجام شود می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد زیرا مردم همیشه به تیشرت نیاز دارند و این کار می‌تواند خیلی گسترش پیدا کند. چاپ تیشرت طرح دار، چاپ تیشرت دخترانه، چاپ تیشرت مردانه، چاپ تیشرت زنانه، چاپ تیشرت ست، چاپ تیشرت تبلیغاتی و چاپ تیشرت عمده از جمله قسمت‌های مختلف این کار هستند؛ اما قبل از شروع کار چاپ تیشرت نیاز است با انواع روش های چاپ تیشرت آشنا باشید و بدانید بر اساس جنس تیشرت (تیشرت پنبه، تیشرت نخی، تیشرت پلی استر، تیشرت اسپان و... از جنس های مختلف تیشرت هستند که در چاپ استفاده می‌شوند)، نوع طرح، تعداد تیشرت و... باید چه نوع روش چاپی را انتخاب کنید. نکته دیگری که باید به توجه داشت چگونه استفاده شدن از تیشرت است، تیشرت هایی که به طور روزانه استفاده می‌شوند باید چاپ بادوام ترین نسبت به تیشرت های تبلیغاتی یا مناسبتی داشته باشند.
با وجود روش های مختلف چاپ تیشرت ممکن است شروع این کسب‌وکار پیچیده به نظر بیایند اما اگر نکات اولیه شروع این کار را بدانید و تا حدودی با انواع چاپ تیشرت آشنا باشید می‌توانید یک کسب‌وکار موفق را راه‌اندازی کنید و از ضرر مالی جلوگیری کنید.

 انواع چاپ روی تیشرت

چاپ تیشرت چیست؟

همان‌طور که از عبارت بالا پیدا است به پروسه انتقال و چاپ یک طرح روی یک تیشرت، چاپ تیشرت گفته می‌شود. طرح روی تیشرت می‌تواند نوشته (فارسی یا انگلیسی)، عکس، طرح پیچیده و... باشد. هرکدام تیشرت های طرح دار با روش خاصی چاپ می‌شوند. تیشرت های چاپ شده می‌تواند از راه های مختلف فروخته شوند. چاپ تیشرت و شروع یک برند لباس از محبوب ترین ایده های بیزینس برای افراد تازه‌کار است.
چاپ تیشرت مدت‌ها است که در نقاط مختلف دنیا انجام می‌شود و بیزینس های موفق زیادی از چاپ تیشرت در منزل شروع کرده‌اند. چاپ سیلک اسکرین اولین و قدیمی ترین روش چاپ تیشرت است که هنوز از آن استفاده می‌شود. چاپ تیشرت یکی از بزرگترین قسمت‌های صنعت لباس است زیرا تیشرت در تمام فصل ها، توسط همه افراد با هر سن و جنسیتی استفاده می‌شود.

چاپ تیشرت، آموزش چاپ روی تیشرت

انواع روش های چاپ تیشرت

برای چاپ روی تیشرت سه روش اصلی وجود دارد که شامل، چاپ اسکرین، چاپ حرارتی و چاپ دیجیتال است. تصعید رنگ یا سابلیمیشن و برش وینلی از روش های دیگر چاپ روی تیشرت هستند که ممکن است اسمشان را شنیده باشید.
با اینکه هر کدام از این روش های چاپ مزیت های خودشان را دارند اما چاپ سیلک اسکرین پرطرفدار ترین روش چاپ روی تیشرت است. چاپ اسکرین حتی قبل از اینکه من و شما وجود داشته باشیم برای چاپ طرح روی لباس و پارچه استفاده می‌شد به همین دلیل زمان زیادی صرف توسعه و بهتر شدن این روش شده است. با این حال همیشه نیازی نیست که از چاپ سیلک اسکرین استفاده شود برای همین در ادامه فواید و معایب انواع چاپ روی تیشرت را بررسی می‌کنیم تا بهترین روش را بر اساس تقاضا و نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

بهترین چاپ روی تیشرت

چاپ سیلک اسکرین تیشرت

در قسمت بالا تا حدودی با چاپ سیلک اسکرین آشنا شدید. یکی از دلایلی که چاپ سیلک محبوبیت زیادی دارد به خاطر کیفیت بالای نتیجه نهایی است. جوهری که در چاپ سیلک تیشرت استفاده می‌شود از انواع دیگر ضخیم تر است و به همین دوام بیشتری دارد و رنگ هایش پر رنگ تر و روشن تر است.
اگر تصمیم گرفتید که از چاپ سیلک اسکرین روی تیشرت استفاده کنید حتماً جوهر های با کیفیت بگیرید. جوهر های نامرغوب و بی کیفیت زیادی در بازار وجود دارند که باعث می‌شود طرح چاپ شده زود پاک شود و حس بدی زیر دست داشته باشد که جلوه ارزان قیمت و بی کیفیتی به محصول نهایی می‌دهند.
اگر کسب‌وکار شما به این صورت است که چاپ تیشرت عمده به صورت مداوم انجام می‌دهید، چاپ سیلک اسکرین بهترین انتخاب برای شما است. بر اساس اندازه طرح یک گالن جوهر در چاپ سیلک اسکرین برای 200 تا 600 تیشرت کافی است برای همین برای چاپ تیشرت عمده بسیار مقرون به صرفه است.

فواید چاپ سیلک اسکرین تیشرت

-    مقرون به صرفه بودن برای تولید عمده تیشرت.
-    در چاپ سیلک اسکرین جوهر به عمق پارچه نفوذ می‌کند به همین دلیل رنگ زیبایی دارد.
-    صفحه چاپ سیلک اسکرین قابلیت استفاده چند باره را دارد به همین دلیل در وقت صرفه جویی می‌شود.
-    طرح تیشرت چاپ شده بسیار بادوام است.
-    چاپ سیلک اسکرین می‌تواند روی اکثر پارچه ها استفاده شود.

 نوشته انگلیسی روی تیشرت

معایب چاپ سیلک اسکرین تیشرت

-    چاپ سیلک یکم کثیف کاری دارد زیرا جوهر کمی به اطراف می‌ریزد.
-    چاپ سیلک اسکرین روی تشرت نیازمند فضای کاری مناسبی است.
-    کارگاه چاپ سیلک اسکرین باید بدون گرد و خاک و تاریک باشد تا بتوان از جوهر و صفحه ها نگهداری کند.
-    چاپ سیلک نیازمند تجربه بالایی است و تازه وارد ها نیازمند آموزش زیادی دارند.
-    هر رنگ در چاپ سیلک اسکرین نیازمند صفحه جداگانه است.

چاپ سیلک اسکرین روی تیشرت

چاپ حرارتی تیشرت

به طور خلاصه چاپ حرارتی از یک ماشین پرس حرارتی استفاده می‌کند تا طرح را روی تیشرت ذوب کند. چاپ حرارتی تیشرت توسط افراد جوانی که کسب‌وکار تولید لباس دارند یا افرادی که تازه چاپ تیشرت را شروع کرده‌اند زیاد استفاده می‌شود زیرا خرید دستگاه و لوازم اولیه آن نسبت به دیگر روش های چاپ مقرون به صرفه تر است.
در چاپ حرارتی تیشرت اول طرح به صورت دیجیتالی روی یک کاغذ انتقال حرارت چاپ می‌شود که نام وینل انتقال حرارت هم شناخته می‌شود. این کاغذ روی تیشرت گذاشته می‌شود و دستگاه پرس حرارتی رویش قرار می گیرد و طرح را از کاغذ روی تیشرت ذوب می‌کند.
چاپ حرارتی به لوازم اولیه و فضای کمتری نسبت به چاپ سیلک نیاز دارد و پروسه بسیار تمیز تری دارد. برخلاف باور عموم چاپ حرارتی تیشرت می‌تواند کیفیت بالایی داشته باشد اما این بستگی به نوع دستگاه پرس، جنس جوهر و روش استفاده از آن است.

فواید چاپ حرارتی تیشرت

-    چاپ حرارتی نتیجه با کیفیتی دارد که قابل مقایسه با چاپ سیلک اسکرین است
-    چاپ حرارتی بسیار مقرون به صرفه است مخصوصاً برای چاپ تیشرت با تعداد کم
-    چاپ حرارتی تیشرت کثیف کاری ندارد
-    چاپ حرارتی تیشرت در هر دو حالت تعداد رنگ بالا و کاربرد دارد

چاپ حرارتی تیشرت

معایب چاپ حرارتی تیشرت

-    اگر از مواد خوبی استفاده نشود طرح چاپ شده ممکن است ترک بردارد یا با شست و شو پاک شود.
-    نیازمند زمان یادگیری زیادی است
-    چاپ حرارتی تیشرت با تعداد بالا زمان بر است.

چاپ دیجیتال تیشرت

چاپ دیجیتال تیشرت جدیدترین روش بین این سه است. چاپ دیجیتال از تکنولوژی مدرن استفاده می‌کند تا به طور مستقیم جوهر را روی تیشرت چاپ کند. چاپ دیجیتال روی تیشرت کیفیت بالایی دارد و رنگ ها را خیلی خوب نشان می‌دهد و طرح نهایی زیر دست صاف و نرم است.
با چاپ دیجیتال می‌تواند هر طرحی را که می‌خواهید چاپ کنید و به خاطر تکنولوژی فوق پیشرفته قابلیت چاپ میلیون ها رنگ با وضوح بالا چاپ کند. با اینکه چاپ دیجیتال کیفیت بالایی دارد می‌تواند بسیار هزینه بر باشد. قیمت پرینتر دیجیتال و جوهر آن بالا است به همین دلیل چاپ دیجیتال تیشرت مناسب کسب‌وکار هایی است که برنامه بلند مدت دارند و توانایی پرداخت این هزینه ها را دارند.

فواید چاپ دیجیتال تیشرت

-    چاپ دیجیتال قابلیت چاپ طرح های پیچیده را دارد.
-    چاپ دیجیتال هیچ محدودیت رنگی ندارد.
-    آماده سازی چاپ دیجیتال نسبت به چاپ اسکرین سریع تر است.
-    کار کردن با چاپ دیجیتال کثیف کاری ندارد.
-    جوهر به طور مستقیم روی تیشرت ریخته می‌شود و به همین دلیل نتیجه نهایی بسیار نرم و بادوام است.

 

معایب چاپ دیجیتال تیشرت

-    چاپ دیجیتال بیشتر مناسب پارچه پنبه ای است با اینکه روی پارچه های دیگر هم کاربرد دارد رنگ نهایی به وضوح چاپ دیجیتال روی تیشرت پنبه نیست.
-    قیمت پرینتر دیجیتال بسیار بالا است.
-    چاپ دیجیتال زودتر از چاپ سیلک کمرنگ می‌شود.
-    دستگاه چاپ دیجیتال نیازمند نگهداری زیادی است.

چاپ دیجیتال تیشرت

بهترین روش چاپ تیشرت کدام است؟

با اینکه انتخاب روش چاپ تیشرت کاملاً به خودتان بستگی دارد اما اهمیت دادن به نیاز مشتری ها هم اهمیت زیادی دارد. علاوه بر خواندن گزینه های بالا سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:
بازار هدف شما چه افرادی هستند؟
قرار است روی چه نوع پارچه ای چاپ تیشرت انجام دهید؟
آیا طراح های شما رنگ های زیادی دارند یا ساده با تعداد رنگ کم هستند؟
آیا قرار است چاپ تیشرت عمده یا تعداد محدود انجام دهید؟
می‌خواهید در چه مدت زمانی به سود برسید؟
با جواب دادن به سؤال های ساده بالا می‌توانید واقع بینانه تر به اهداف کسب‌وکار خودتان نگاه کنید و نیاز هایتان را بررسی کنید. به عنوان مثال اگر پیش بینی می‌کنید به طور مداوم تولید عمده انجام خواهید داد چاپ سیلک اسکرین انتخاب بهتری نسبت به چاپ حرارتی است. حتماً نیاز ها و سطح توقع مشتری ها و بازار هدف کسب‌وکارتان را در نظر بگیرید و بعد شروع به چاپ تیشرت کنید.
 

مشاهده و خريد کاور لباس


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

راههای پاک کردن جوهر از روی لباس
راههای پاک کردن جوهر از روی لباس

همراه با ما چند ترفند ساده و کم هزینه خانگی را امتحان کنید

مطالعه مقاله