چاپ سیلک چیست؟ آموزش کامل چاپ سیلک اسکرین

زینب علیجانی / 2 دی 1399

چاپ سیلک اسکرین بیشتر از صد سال است که برای چاپ تبلیغات، طراحی و چاپ لباس و اکسسوری استفاده می‌شود و به طراحی‌های خلاقانه به طرز زیبایی زندگی می‌بخشد. روش قدیمی چاپ سیلک اسکرین تا به امروز یک تکنیک محبوب چاپ محسوب می‌شود و دلایل زیادی وجود دارند که چرا چاپ سیلک اسکرین به دیگر روش‌های چاپ مثل چاپ دیجیتال ترجیح داده می‌شود. در ادامه این مقاله هر آنچه نیاز است در مورد چاپ اسکرین بدانید را توضیح می‌دهیم.

چاپ سیلک اسکرین، که به عنوان یک تکنیک چاپ بسیار قدیمی متمایز است، امروزه هنوز به طور گسترده برای اهداف بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به ویژه به دلیل تکنیک های مختلف چاپ و هزینه مقرون به صرفه آن متمایز است.

چاپ سیلک اسکرین، چاپ سیلک چیست؟

چاپ سیلک چیست؟

 در این مقاله ویژگی‌های چاپ سیلک اسکرین را با جزئیات برای شما گردآوری کرده‌ایم.
همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم چاپ سیلک اسکرین یک هنر انتقال طراحی با استفاده از شابلون است. تکنیک چاپ روی صفحه، تکنیک انتقال نمونه طرح به سطح زیرین با ایجاد یک الگو بر روی صفحه مشبک ظریف است. در چاپ سیلک اسکرین با قدرت فشار جوهر، از انتقال رنگ به سطح مورد نظر اطمینان حاصل می‌شود.

به‌طور کل به پروسه انتقال دادن یک طرح روی پارچه با جوهر و صفحاتی که به‌صورت دستی ساخته‌شده‌اند چاپ سیلک گفته می‌شود. چاپ سیلک اسکرین بسیار سخت و وقت‌گیر است و نیازمند تجربه زیادی است اما نتیجه نهایی آن‌قدر زیبا و بادوام است که کاملاً به تمام زحماتش می‌ارزد.
چاپ سیلک را می‌توان همه‌جا دید از پارچه اثاثیه خانه گرفته تا لباس‌های گران‌قیمت در معروف‌ترین فشن شو های دنیا. همه این‌ها اول پارچه‌های ساده و بی‌رنگ بودند که با استفاده از چاپ سیلک تبدیل به پارچه‌هایی با طرح و رنگ زیبا شده‌اند.
نتیجه نهایی چاپ سیلک اسکرین بسیار بادوام است و پارچه‌های چاپ شده بعد از هزاران بار شست‌وشو طرح خودشان را از دست نمی‌دهند. چاپ سیلک یکی از روش‌های محبوب برای تی‌شرت های طرح دار و دیگر پروژه‌های طراحی لباس است.

سفارش چاپ سیلک

چرا از چاپ سیلک اسکرین استفاده می‌شود؟

چاپ سیلک به کیفیت بالایی که دارد معروف است و محصولاتی که با استفاده سیلک اسکرین چاپ می‌شوند همیشه بهتر از دیگر روش‌های چاپ به نظر می‌رسند. در چاپ سیلک اسکرین جوهر به‌جای اینکه در پارچه فرو رود روی لباس می‌نشیند و نتیجه نهایی بسیار خوش‌رنگ و صاف می‌شود.
پارچه‌های طبیعی برای چاپ سیلک اسکرین گزینه بهتری نسبت به پارچه‌های پلاستیکی و غیرطبیعی است. بااینکه تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است و چاپ دیجیتال سریع‌تر و کارآمدتر است اما چاپ سیلک اسکرین همچنان جای خودش را به خاطر نتیجه زیبایی که دارد حفظ کرده است.


ویژگی‌های چاپ سیلک اسکرین چیست؟

 چاپ سیلک اسکرین فرآیند انتقال نمونه طرح آماده به یک سطح صاف با استفاده از تکنیک های مختلف با کمک شابلون است. سطح چاپ می‌تواند کاغذ، پارچه، شیشه، فلز، پلاستیک یا حتی چوب باشد. برای چاپ روی صفحه از عناصر پشتیبانی مانند جوهر، اسکرو و صفحه مشبک استفاده می‌شود.

آموزش چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین با روش‌های مختلفی انجام می‌شود اما نکات اولیه و تکنیک آن‌های یک‌شکل است. چاپ سیلک اسکرین پروسه طولانی و زمان بری است و مراحل زیادی برای رسیدن به نتیجه دلخواه وجود دارد.

 چاپ سیلک اسکرین هنری است که قدمت آن به دوران باستان باز می‌گردد. به طور خلاصه، چاپ روی صفحه به معنای انتقال طرح توسعه یافته به یک سطح صاف با کمک شابلون است. در تکنیک چاپ سیلک می‌توان از جوهر تک رنگ و همچنین رنگ‌های مختلف استفاده کرد.  با این حال، برای هر رنگ جوهر باید از یک الگوی جداگانه استفاده شود.  تکنیک چاپ سیلک اسکرین اولین بار توسط چین مورد استفاده قرار گرفت. چاپ سیلک اسکرین بیشتر روی کاغذ و پارچه انجام می‌شود.  اگرچه تکنیک چاپ روی صفحه در قرن 18 به اروپا آمد، اما نتوانست به طور گسترده ای گسترش یابد. از آنجایی که هزینه‌های بافت ابریشم در آن دوره بالا بود، هزینه چاپ نیز افزایش می‌یافت. با گذشت زمان، جاده ابریشم فرصت واردات نخ با قیمت مناسب را به ارمغان آورد و چاپ سیلک روی پارچه شروع به کار کرد کرد

در ادامه به‌طورکلی این مراحل را توضیح می‌دهیم.

طراحی

آموزش چاپ سیلک، طراحی چاپ سیلک

قبل از هر چیزی باید طراحی که باید روی پارچه چاپ شود باید آماده باشد و روی یک فیلم استات شفاف چاپ شود که درنهایت برای ساخت صفحه یا استنسیل استفاده می‌شود.


آماده سازی صفحه

اسکرین به معنای صفحه است و این روش چاپ اسمش را به خاطر استفاده از صفحات مختلف می‌گیرد. در چاپ سیلک اسکرین نمی‌توان از یک صفحه برای همه طراحی‌ها استفاده کرد و هر صفحه به‌صورت دستی برای هر دیزاین به‌طور منحصربه‌فرد ساخته می‌شود. وقتی صفحه توری انتخاب و پارچه یا هر چیزی دیگری که باید روی آن چاپ انجام شود انتخاب شد روی آن را با یک ماده واکنشی سبک می‌پوشانند.

واکنش دادن صفحه توری

فیلم استات شفاف که طراحی روی آن چاپ شده است خیلی آرام روی صفحه توری که با ماده واکنشی پوشانده است قرار می‌گیرد. این دو زیر یک نور خیلی روشن قرار می‌گیرند که باعث می‌شود ماده مسدودکننده روی صفحه واکنش نشان دهد و سفت شود. این مرحله اهمیت زیادی دارد و هر قسمت از صفحه که با دیزاین پوشانده شده است به حالت مایع باقی می‌ماند.
هر چه قدر تعداد رنگ دیزاین بیشتر باشد این مرحله پیچیده‌تر خواهد شد زیرا برای هر رنگ باید از صفحه جداگانه استفاده کرد. به همین دلیل چاپ سیلک اسکرین نیازمند افراد باتجربه در این زمینه است تا هر استنسیل بر اساس هر رنگ به‌طور اختصاصی طراحی شود و درنهایت این رنگ‌ها باید به‌طور دقیق روی‌هم قرار گیرند تا چاپ نهایی کاملاً بی‌نقص باشد.

استنسیل

بعدازاینکه صفحه زیر نور قرار گرفت و مواد مسدودکننده کاملاً سفت شد به کنار گذاشته می‌شود تا کاملاً خشک شود تا پرینتر بتواند به‌صورت خودکار تغییرات موردنیاز را برای مطمئن شدن از اینکه طرح به دقیق حالت ممکن چاپ می‌شود ایجاد کند. در این مرحله پرینتر یک استنسیل دقیق و کامل را در اختیار دارد که عملیات چاپ را انجام دهد.

 

آماده سازی برای چاپ

پارچه یا هر چیز دیگری که باید چاپ روی آن انجام شود صاف زیر پرس پرینتر قرار می‌گیرد و صفحه با دقت زیاد روی آن در زاویه دلخواه قرار می‌گیرد تا چاپ انجام شود.

چاپ سیلک

مرحله آخر وقتی است که نتیجه نهایی کاملاً ساخته می‌شود. صفحه روی برد پرینتر و بالای یک لایه از پارچه قرار می‌گیرد و جوهر به رنگ‌های دلخواه روی صفحه ریخته می‌شود و با استفاده از یک تیغه پلاستیکی جوهر کاملاً روی تمام صفحه پخش می‌شود تا وقتی‌که تمام استنسیل را بپوشاند.
جوهر از قسمت‌های باز استنسیل رد می‌شود و به پارچه زیر آن می‌رسد و طرح دلخواه را روی آن چاپ می‌کند. این مرحله با استفاده از استنسیل یکسان می‌تواند بارها و روی هر تعداد پارچه تکرار شود.

چاپ سیلک، آموزش چاپ سیلک اسکرین

کنترل کیفیت

درنهایت جوهر با گذشتن از یک خشک‌کن مخصوص خشک می‌شود تا طرح صاف و خوش‌رنگ تکمیل شود. محصول نهایی با دقت چک می‌شود و یک‌بار شسته می‌شود تا تمام مواد اضافی از روی آن پاک شود و کیفیت آن تضمین شود.

چاپ سیلک اسکرین و مزایای آن

 از ویژگی‌های خوب چاپ سیلک اسکرین می‌توان به راحتی زمان و هزینه اشاره کرد. امروزه هم برای فعالیت‌های هنری و هم به دلیل اینکه تکنیکی است که به طور ایمن از آن استفاده می‌شود به طور گسترده استفاده می‌شود.

فواید چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک روشی است که بسیاری از تولیدکننده‌ها و طراحان از آن استفاده می‌کنند و این انتخاب دلایل زیادی دارد. در ادامه مزیت‌های چاپ سیلک را توضیح می‌دهیم.

رنگ‌های روشن

بااینکه چاپ سیلک محدودیت رنگی دارد و استفاده از چند رنگ در آن کار راحتی نیست اما رنگی که درنهایت چاپ می‌شود آن‌قدر پر رنگ و روشن است که رنگ چاپ سیلک یکی از مزیت‌های آن محسوب می‌شود. اعمال یک لایه ضخیم از جوهر روی پارچه توسط چاپ اسکرین نتیجه بسیار زیباتری از چاپ دیجیتال دارد. اگر یک پروژه چاپ مخصوصاً نیازمند رنگ‌های روشن و پر رنگ باشد بهترین انتخاب برایش چاپ سیلک اسکرین است.

چاپ سیلک، آموزش چاپ سیلک اسکرین

بافت خوب

تنها روش چاپی که زیردست حس می‌شود و خاصیت بافت‌دار بودن دارد چاپ سیلک اسکرین است. لایه ضخیم جوهر باعث می‌شود که طراحی حالت سه‌بعدی داشته باشد.

تولید عمده

به‌طورمعمول چاپ سیلک اسکرین برای تعداد بالا انجام می‌شود زیرا هزینه آماده سازی بالایی دارد. بااین‌حال این یک قابلیت هم محسوب می‌شود زیرا وقتی استنسیل ساخته شد می‌توان از آن بارها و بارها برای تولید هزاران چاپ یکسان استفاده کرد. این به معنی است که وقت و هزینه زیادی چاپ سیلک تنها برای آماده سازی است و بعد از آن مراحل به‌سرعت طی می‌شوند و در تعداد بالا چاپ انجام می‌شود.

دوام بالا

محصولاتی که با چاپ سیلک اسکرین ساخته می‌شود ضد آب، ضد خش خوردگی و ضد اشعه UV است. به همین دلیل نتیجه چاپ سیلک اسکرین بسیار بادوام است و بعد از هزاران بار شست‌وشو همچنان باکیفیت باقی می‌ماند.

 

حالا که با چاپ سیلک اسکرین آشنا شدید بهتر است بدانید که این روش تنها برای چاپ تی‌شرت و پارچه نیست و چاپ سیلک روی کاغذ، سرامیک، شیشه و روی اشیای مختلف انجام می‌شود. چاپ سیلک بسیار زیبا، باکیفیت و بادوام است و یکی از بهترین روش‌های چاپ است که باوجود قدیمی بودن همچنان استفاده می‌شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله