ترند خلاقانه طراحی بسته بندی سال 2022

زینب علیجانی / 29 آذر 1399

سال 2020 تغییرات زیادی در سبک زندگی همه‌ی مردم جهان به همراه داشت. علاوه بر زندگی شخصی تغییرات زیادی هم در دنیای بیزینس شکل گرفت و اولویت‌های بسیاری از کسب و کار ها تغییر کرد. یکی از ابعاد بیزینسی که همچنان ارزش خودش را حفظ و حتی اهمیت بیشتری هم پیدا کردن بسته بندی محصول است. ازآنجایی‌که در دوران پاندمی ارتباط فیزیکی بین برندها و مشتری‌ها قطع شد بسته بندی تنها ابزاری بود که می‌توانست این ارتباط فیزیکی را تا حدودی بازسازی کند. همراه با ورود به سال جدید باید از یک سری ترند ها دست کشید و از روش‌های جدیدتر استفاده کرد. ترندهای بسته بندی هم قرار است در سال 2022 تغییر کنند و کسب و کارها هرچه سریع‌تر بتوانند خودشان را با این تغییرات وفق دهند موفقیت بیشتری کسب می‌کنند. در ادامه تعدادی از ترندها بسته بندی که قرار است در سال 2022 دیده شوند را معرفی می‌کنیم.

رنگ‌های خنثی و طبیعی

ترندهای مینیمالیست و رنگ‌های مینیمال مدت زیادی است که در لیست ترندها دیده می‌شوند و سال 2022 هم قرار است همین‌طور باشد. مردم علاقه بیشتری به برندها واقع‌گرا و صادق نشان می‌دهند و رنگ‌های ساده‌تر و خنثی روش خوبی است که این حس به مصرف کننده منتقل شود. در سال 2022 قرار است رنگ‌های خاکی، خنثی و روشن زیادی در بسته بندی ببینیم.
 

طراحی بسته بندی مینیمال، رنگ های حنثی و طبیعی

تصویرسازی

ترند تصویرسازی هرچند سال یک‌بار به‌صورت جدیدی دوباره وارد دنیای طراحی بسته بندی می‌شود. تصویرسازی هایی که برای سال 2021 قرار است استفاده شوند ساده‌تر با رنگ‌هایی که به چشم می‌آیند هستند. طرح‌های ساده‌تر اجازه می‌دهند که رنگ‌ها بیشتر مرکز توجه باشند برای همین این دو اصل طراحی در این نوع تصویرسازی در کنار هم قرار می‌گیرند. طراحان بسته بندی می‌توانند از این روش استفاده کنند تا هر چیزی که می‌خواهند با هارمونی کامل در مرکز توجه قرار دهند.
 

تصویرسازی، چاپ تصویرسازی روی بسته بندی

جنس بسته بندی

طراحی بسته بندی نباید تنها روی قسمت بصری باشد بلکه جنس بسته بندی و حسی که زیر انگشتان دارد هم می‌تواند ارزش زیادی به محصول بدهد. حس خاصی که توسط جنس بسته بندی به مصرف کننده منتقل می‌شود چیزی است که کالا را از بقیه محصولات بازار متمایز می‌کند. برای هدف قرار دادن مخاطبان و مصرف‌کننده‌ها لوکس‌تر می‌توانید از چاپ طلاکوب و برجسته استفاده کنید. مصرف کننده با حس کردن این جزئیات روی بسته بندی راضی می‌شوند که مبلغ بیشتری را بپردازند.

جنس بسته بندی، چاپ برجسته و طلاکوب روی بسته بندی

پترن های خاص

بااینکه رنگ‌ها و طرح‌های مینیمالیست قرار است ترند محبوبی در سال 2021 باشند اما این به این معنا نیست که طراحی بسته بندی باید خسته کننده، تکراری و بی‌رنگ رو باشد. با استفاده از پترن های رنگی و جذاب می‌توانید بسته بندی را جالب‌تر و هیجان‌انگیزتر کنید. اگر محصول شما قرار است در قفسه‌ها برای فروش گذاشته شود می‌توانید با پترن ها و رنگ‌های مختلف آزمایش کنید تا بهترین طراحی بسته بندی چشمگیر را برای قفسه‌ها انتخاب کنید و مطمئن شوید که مصرف‌کننده‌ها حتماً محصول شمارا خواهند دید.

چاپ پترن های رنگی روی بسته بندی

خلاقیت در داستان‌گویی

داستان‌گویی روش بسیار زیبا و دوست‌داشتنی برای ارتباط برقرار کردن با مشتری است. هیچ فردی نیست که توسط یک داستان‌گویی خوب تحت تأثیر قرار نگیرد. این روزها مصرف‌کننده‌ها به راهی که یک کالا طی کرده تا به آن‌ها برسد و ارزش‌هایی که دنبال می‌کند بیشتر علاقه نشان می‌دهند. داستان‌گویی بیشتر از دادن اطلاعات مستقیم به مشتری احساسات را برانگیخته می‌کند و درنتیجه به تصمیم خرید کالا منجر می‌شود.
هدف یک شرکت، نحوه شکل‌گیری‌ آن، پشت‌صحنه آماده‌سازی یک کالا، هدف تولید کالا و هر چیز الهام‌بخش دیگری می‌تواند داستان یک برند باشد. این داستان باید در تمام پلتفرم‌های اجتماعی یکسان باشد تا بتواند برای برند ارزش‌آفرینی کند.
در سال 2021 قرار است برندها شخصیت‌های جدیدی برای داستان‌گویی بسازند و آن را روی بسته بندی پیاده کنند تا هویت و داستان یک برند به‌جای تبلیغات به‌صورت فیزیکی به خانه مشتری برسد. 

طراحی بسته بندی خلاقانه، ترندهای بسته بندی

بسته بندی پنجره دار

بر اساس آمار 38 درصد مصرف‌کننده‌ها حاضرند محصول یک برند تازه‌وارد که نمی‌شناسند و در بسته بندی پنجره دار و شفاف قرار دارد یا خریداری کند. این عدد ممکن است به نظر شما چندان زیاد نباشد اما برای کسب و کار های تازه‌وارد حیاتی است. بعد از پاندمی کرونا مردم بیشتر به‌سلامتی خودشان اهمیت می‌دهند به همین دلیل به خریدن محصولاتی که در بسته بندی پنجره دار قرار دارند و محتویاتشان معلوم است علاقه نشان می‌دهند. بسته بندی شفاف صداقت یک برند را نشان می‌دهد و مشتری‌ها می‌توانند با رضایت کامل محصولات را خریداری کنند به‌جای اینکه در خانه بسته بندی را باز کنند و محتویات انتظارات آن‌ها را برآورده نکند. این روش به برندها کمک می‌کند تا مشتری‌های ناراضی را به حداقل برسانند.
همه ما می‌دانیم که تصویر خوشمزه غذا، کیک، بستنی و... روی بسته بندی به‌هیچ‌وجه شباهتی به واقعیت محصول ندارد برای همین مردم دیگر به‌راحتی با این نوع تبلیغات گول نمی‌خورند با استفاده از بسته بندی پنجره دار یا شفاف، مصرف‌کننده شکی در خرید محصول نخواهد داشت.

بسته بندی پنجره دار، بسته بندی شفاف

بسته بندی قدیمی

شما می‌توانید با استفاده از فونت‌های سنتی و رنگ‌های خاکی یک بسته بندی با طراحی قدیمی و وینتج داشته باشید. البته قرار است در سال 2021 بسته‌ بندی‌های زیادی با طراحی‌های فوق‌العاده وینتج و قدیمی ببینیم که از تمام ترند های قبلی مثل پترن و تصویرسازی استفاده می‌کنند.
بسته بندی قدیمی می‌تواند چهره متفاوتی به محصول شما بدهد و کاملاً میان تمام بسته‌بندی‌های مدرن دیگر به چشم می‌آیند. اگر دنبال این هستید که پیر و جوان را باهم مورد هدف قرار دهید بسته بندی قدیمی بهترین انتخاب است.
بسته بندی قدیمی از احساس نوستالژی و خاطره‌های خوب قدیمی استفاده می‌کند تا با مخاطب ارتباط برقرار کند و در ذهن مصرف‌کننده این احساسات با کالا یکی می‌شوند. برندهای معروف گاهی دوباره ا طرح‌های قدیمی خودشان استفاده می‌کنند و با این روش قدمت برند خودشان را نشان می‌دهند.

بسته بندی قدیمی، بسته بندی وینتج

بسته بندی انتزاعی

در بسته بندی انتزاعی طراحان تلاش می‌کنند همه‌چیز را با شدت زیاد استفاده کنند و از این طریق توجه مخاطب را جلب کنند. فونت‌های در چشم، رنگ‌های نئونی همراه با المان‌های مینیمالیست از ویژگی‌های بسته بندی با طراحی  انتزاعی هستند. طراحی انتزاعی مغز را به چالش می‌کشد تا تعبیر و تفسیر خودش را بسازد و قسمت‌هایی از مغر که مربوط به خلاقیت و تخیل می‌شود را فعال می‌کند. همه‌ی این اتفاق‌ها کمک می‌کنند تا طراحی بسته بندی احساس خاصی در مخاطب ایجاد کند.
علاوه بر این در طراحی انتزاعی فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد و این سبک آزادی زیادی به طراحی می‌دهد. در کل طراحی انتزاعی طراح، مصرف‌کننده و کلیشه‌هایی که در ذهن آن‌ها وجود دارد را به چالش می‌کشد.

طراحی انتزاعی، بسته بندی انتزاعی

سفارش چاپ و بسته بندی

حالا که با تعدادی از ترند های بسته بندی برای سال جدید 2022 آشنا شدید بهتر است زودتر دست‌به‌کار شوید تا این طراحی‌ها را پیاده کنید. برای اینکه از رقبای خود جلو بزنید باید ترند ها را زودتر در طراحی بسته بندی پیاده کنید تا برندهای دیگری که این ترند ها را دنبال می‌کنند المان تازگی و جذابیت را از دست بدهند. این ترند ها به بسته بندی محصولات شما کمک خواهند کرد تا بی‌شک در سال 2022 بدرخشند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله