5 نکته کاربردی در طراحی گرافیک مکزیک

زینب علیجانی / 9 آذر 1399

طراحی مکزیکی
فرهنگ مکزیکی ترکیبی از فرهنگ سرخپوستی، آمریکایی و اسپانیایی است و نشانه‌هایی از هر سه فرهنگ در طراحی‌های آن‌ها دیده می‌شود. هنر فولکور و سنتی، دین، خانواده تأثیر زیادی روی دیزاین و طراحی مکزیکی دارد. در ادامه المان‌های طراحی مکزیکی را معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن‌ها در طراحی‌های خودتان استفاده کنید.

 

نقوش حیوانات

جان‌بخشی به حیوانات و استفاده از نقوش آن‌ها بخش بزرگی از طراحی گرافیک مکزیکی است. اهمیت ای حیوانات در فرهنگ مکزیکی به اعتقادات سنتی و قدیمی آن‌ها برمی‌گردد. حیوانات بومی یا وحشی مثل الاغ، خروس یا پلنگ در طراحی، برندینگ و لوگو بسیار دیده می‌شوند. الاغ در فرهنگ مکزیکی نماد اعتماد و سخت‌کوشی است و مردم نگاه مثبتی به آن دارند. خروس در فرهنگ مکزیکی نماد مردانگی و قدرت محسوب می‌شود برای همین در پوسترهای روز استقلال مکزیکی و در طراحی‌های میهن دوستانه زیاد دیده می‌شود.

طراحی مکزیکی

 

رنگ‌های جیغ و روشن

وقتی نوبت به انتخاب رنگ در طراحی مکزیکی می‌رسد اولین قانونی که باید رعایت کرد هر چه بیشتر بهتر است. رنگ‌های جیغ و متضاد در طراحی استفاده می‌شوند تا تصویر سرزنده و جذاب ارائه دهند. فرهنگ مکزیکی پر از رهایی و جشن‌ها و فرهنگ‌های متفاوت است و استفاده از رنگ‌های زیاد در طراحی هم نمادی از سبک زندگی آن‌ها است. رنگ‌های پرچم مکزیک همیشه وارد طراحی‌ها متفاوت می‌شوند حتی به‌صورت مخفی و کوچک. رنگ سبز پرچم مکزیک نماد امید است، رنگ سفید نماد صلح و رنگ قرمز نمادی از خون قهرمانان کشور مکزیک است. پوسترهایی که با ترکیب رنگی مکزیکی طراحی می‌شوند آن‌قدر شاد و سرزنده به نظر می‌آیند که توجه نکردن به آن‌ها کار بسیار سختی است.

طراحی مکزیکی

 

تصویر کاکتوس

کاکتوس‌ها یکی از جدیدترین ترند های طراحی هستند و تبدیل به یکی از المان‌های اصلی طراحی معاصر شده‌اند. طرح کاکتوس را می‌توان از لواطم تحریر گرفته تا طراحی پارچه دید و تبدیل به یکی از نمادهای شناخته‌شده‌ی مکزیک شده‌اند. کاکتوس‌ها طرحی تازه و رنگی و زیبا هستند و استفاده‌های متفاوتی دارد. محیط فیزیکی مکزیک و پوشش گیاهی آن تأثیر زیادی بر طراحی گرافیک گذاشته است برای همین گل و گیاه‌های بومی در دیزاین های مکزیکی زیاد دیده می‌شود.

طراحی مکزیکی

 

جزئیات زیاد

جزئیات زیاد و با دقت بالا بی‌شک یکی از شناخته‌شده‌ترین المان‌های طراحی مکزیکی است. شناخته‌شده‌ترین نماد این نوع طراحی همان جمعه مکزیکی معروف است. برخلاف فرهنگ‌های دیگر که جمعه در آن نماد مرگ و نابودی است در فرهنگ مکزیکی جمجمه نماد زندگی است و از آن‌ها برای یاد کردن از عزیزان ازدست‌رفته استفاده می‌کنند. مکزیکی‌ها برای زنده نگه‌داشتن یاد عزیزان ازدست‌رفته به‌جای عزاداری جشن می‌گیرند و قبرهای آن‌ها را با جمجمه‌های رنگی (غیرواقعی) تزئین می‌کنند. جزئیات طراحی گرافیک مکزیکی واقعاً خارق‌العاده و زمان‌بر است و در طراحی ماکسیمالیست زیاد استفاده می‌شود.

طراحی مکزیکی

 

هنرهای زیبا

نه‌تنها نگاه کردن به فرهنگ‌های دیگر برای ایده گرفتن کار بسیار خوبی است بلکه هنرهای زیبا هم فضای خیلی خوبی برای الهام گرفتن است. هنرمندهایی مثل فریدا، دیگو ریورا، خوزه گوادالوپه و بسیاری دیگر تأثیر زیادی روی طراحی گرافیک امروزی مکزیکی داشته‌اند و به تأثیرگذاری خودشان ادامه خواهند داد. نقاشی‌ها و تصویرسازی‌های این هنرمندان تبدیل به نماد اجتماعی و سیاسی مکزیک شده است. مکزیک سابقه‌ی زیادی در استفاده از طراحی گرافیک به علت دلایل سیاسی و انقلابی دارد.
هنرمندی مثل فریدا نه‌تنها روی سبک بسیاری از هنرمندان جوان تأثیر گذاشت بلکه روی لباس پوشیدن و فشن مکزیک هم تأثیر زیادی داشته است. فریدا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان مکزیکی و یکی از بهترین هنرمندان زن جهان منبع الهام بسیاری از طراحی‌ها است.

طراحی مکزیکی

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله