کاغذ کاهی (کاغذ روزنامه)

تورنگ / 6 مهر 1396

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ کاهی

کاغذ روزنامه برای مصارف روزنامه و لمینت و در مصرف برخی کالاهای غیرضروری مورداستفاده قرار می‌گیرد و عمده این کاغذ از داخل و خارج کشور (کره و روسیه) عرضه می‌گردد.

کاغذ روزنامه از گرماژ 45 الی 48/8 گرم تشکیل‌شده و عرض این کاغذ از 70 الی 140 سانتی‌متر می‌باشد.


در برخی از کارگاه‌های کوچک این کاغذ را در رنگ‌های مختلف به‌صورت شیت (بندش) درآورده که به آن الوان هم گفته می‌شود که در مصرف فاکتور سازی و نسخه دوم قبوض بانکی استفاده می‌گردد.

کاغذ کاهی یا کاغذ روزنامه کاغذی است که از تفاله‌ی چوب (فیبرهای بازیافت شده) و بدون به‌کارگیری عملیات مکانیکی روی آن ساخته می‌شود و مقاومت آن در برابر نور پائین است و به دلایل فوق ارزان، اما شکننده و لطیف است. البته گاهی کاغذ کاهی از خمیر اولیه چوب نیز تولید می‌شود (42 تا 48 گرمی) که سایه‌روشن رنگ و سطحی که اجازه می‌دهد چاپ عکس روی آن با وضوح بیشتری از کاغذهای روزنامه دیگر انجام شود و عرض دستگاه تولیدکننده آن حدوداً 1575 تا 1760 میلی‌متر می‌باشد. این کاغذ همان‌طور که از نام آن پیداست، مخصوص روزنامه است و سفید، مسطح قدرت جذب بالا داشته و معمولاً برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود. کاغذ روزنامه برای کارهای هنری سریع و موقتی مناسب است. از این کاغذ برای طراحی‌های خام و اولیه‌ی بزرگ و طراحی‌های موقتی که با مداد زغالی یا مداد شمعی و مداد گچی انجام می‌شوند، استفاده می‌شود. کاغذ روزنامه یا کاغذ کاهی به‌صورت دفترچه، ورقه و ... در دسترس است. این کاغذ به عنوان کاغذ الگو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ این کاغذ معمولاً فیلی رنگ است. ضمناً به‌صورت رنگی هم تولید می‌شود. این کاغذ دارای کشش سطحی کافی و مقاومت مناسب در زمان چاپ می‌باشد.

کاغذ کاهی


انواع سایز و گرماژ کاغذ روزنامه:

·         کاغذ روزنامه استاندارد

·         کاغذ روزنامه مخصوص

·         کاغذ روزنامه بهبودیافته

·         کاغذ دفترچه راهنمای تلفن

·         کاغذ روزنامه رنگی

·         کاغذ مخصوص MF


این نوع کاغذ به‌صورت رول‌هایی با عرض‌های از 70 تا 140 سانتی‌متر و گرماژ متنوع از 42 تا 48.8 گرم تولید می‌شود.

کاغذ باطله: یک کالای جهانی است و ماده خام حیاتی برای تولید کاغذ و مقوا به شمار می‌آید. آن‌گونه که عده زیادی معتقدند، بازیافت کاغذ باطله فعالیت جدیدی نیست، بلکه فعالیتی رو به گسترش است.

تکنولوژی جوهر زدایی در طی 20 سال اخیر توسعه شگرفی یافته و تاکنون مقادیر متنابهی از ضایعات کاغذ بازیابی شده‌اند. روش‌های مرسوم جوهر زدایی در حال حاضر روش شستشو، شناورسازی، شستشو و شناورسازی به‌صورت توام، آنزیمی، ازت، فراصوتی و ...است که از بین این روش‌ها، شناورسازی در مورد کاغذ روزنامه کاربرد بیشتری دارد.

 بیش از %90 کاغذ روزنامه بازیافتی با استفاده از روش شناورسازی، جوهر زدایی می‌شود. طبق گزارش اخیر واحد مرکزی خبر، میزان مصرف کاغذ در ایران به میزان 600 هزار تن در سال می‌باشد که با توجه به این حجم عظیم، اهمیت بازیافت کاغذهای باطله به‌خوبی حس می‌گردد. با بازیافت یک تن کاغذ باطله از قطع 17 اصله درخت تنومند جلوگیری می‌شود.

روزانه 7000 تن زباله به محل دفن زباله کهریزک منتقل می‌گردد که %10 زباله‌ها را کاغذ تشکیل می‌دهد. دفن 700 تن کاغذ برابر با قطع 3 هکتار جنگل در روز است. در سال 1991 تنها بیش از 32 میلیون تن کاغذ روزنامه در سطح جهان با 5/8 میلیون تن کاغذ باطله تولید شد. اکثریت تولیدکنندگان کاغذ روزنامه که از الیاف بازیافتی به این منظور استفاده می‌کنند در مناطقی با محدودیت پتانسیل منابع سلولزی مستقر می‌باشند. برآورد می‌شود که تا سال 2005 استفاده از الیاف بازیافتی در تولید کاغذ روزنامه تا بیش از سه برابر، حدود 30 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

قیمت کاغذ کاهی

 

كاغذ کاهی به‌طور معمول از مخلوطی از خمیرکاغذ مكانیكی و پربازده سوزنی‌برگان (برای تأمین ویژگی‌هایی مانند بالك، ماتی و چاپ پذیری) و خمیر شیمیایی الیاف بلند رنگ‌بری شده یا نیمه رنگ‌بری شده (برای تأمین مقاومت‌های لازم) تولید می‌گردد. در كشورهای فاقد چوب سوزنی‌برگان، كاغذ روزنامه عمدتاً بر پایه تولید خمیركاغذ پربازده CTMP و CMP

چوب پهن برگان بومی و واردات خمیر شیمیایی الیاف بلند ساخته می‌شود كه به‌عنوان مثال می‌توان به تولید كاغذ روزنامه در صنایع چوب و كاغذ مازندران كه تنها تولیدکننده كاغذ روزنامه در کشور ما است، اشاره نمود. در این كشورها تأمین چوب موردنیاز به دلیل تخریب و كاهش سطح جنگل‌ها و عدم توسعه جنگل‌کاری‌ها و نیز تأمین ارز موردنیاز برای واردات خمیرکاغذ شیمیائی الیاف بلند، با محدودیت‌هایی مواجه است.
با عنایت به توسعه كشت نیشكر در جنوب ایران و با توجه به نتایج مطالعات انجام‌شده در مقیاس جهانی در خصوص استفاده از باگاس در تولید كاغذ روزنامه، در این تحقیق كه برای اولین بار در ایران انجام‌شده است، امكان استفاده از خمیر شیمیایی باگاس در تركیب خمیرکاغذ CMP چوب پهن برگان برای تولید كاغذ کاهی در مقیاس آزمایشگاهی موردبررسی قرار گرفت. خمیرکاغذ شیمیائی سودای باگاس با بازده حدود ٤٧ % (تهیه‌شده در شرایط بهینه تولید در آزمایشگاه) تا شفافیت حدود ٦٠ % با یك مرحله پر اکسید هیدروژن رنگ‌بری گردید و تأثیر درجات مختلف اختلاط تا ٣٠ % آن در تولیدشده در صنایع چوب و كاغذ مازندران (با و بدون استفاده از خمیر الیاف بلند وارداتی ) CMP تركیب خمیر بر روی ویژگی‌های كاغذ حاصله بررسی شد. نتایج حاصله نشان داده است كه كاغذ حاصل از اختلاط تا ٣٠ % خمیرکاغذ شیمیایی باگاس در تركیب با خمیرکاغذ CMP پهن برگان در محدوده قابل قبول خصوصیات فیزیكی و نوری، دارای ویژگی‌های مقاومتی بهتر و مطلوب‌تر از تركیب اصلی كارخانه (٨٣ % خمیرکاغذ CMP پهن برگان و ١٧ % خمیر الیاف بلند وارداتی) بوده است. به‌عبارت‌دیگر، در صورت استفاده از خمیر شیمیایی باگاس در تركیب خمیر CMP پهن برگان، ضمن تولید كاغذ روزنامه قابل قبول، در مصرف خمیرکاغذ CMP و درنتیجه مصرف چوب پهن برگان و نیز در مصرف خمیرکاغذ شیمیایی الیاف بلند وارداتی كاهش و صرفه‌جوئی قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد.

در پایان می‌توان گفت کاغذ روزنامه یا کاغذ کاهی, کاغذی ارزان‌قیمت است که به شکل رول و ورق یافت می‌شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولاً برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس استفاده می‌شود.

 

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ کاهی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

آیا می دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ وسایل مورد نیاز این روش چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است.

مطالعه مقاله