4 ترند طراحی گرافیک در ژاپن که حتما باید بدانید

زینب علیجانی / 28 آبان 1399

طراحی گرافیک رشته ای بسیار پیشرفته است که لایه های زیادی دارد. ترند های طراحی گرافیک هر چند وقت یکبار تغییر می کنند و بعضی ترند ها برای مدت طولانی از کار می افتند و در آینده با نتایج بهتری به دنیای طراحی گرافیک برمی‌گردند. این تغییر مداوم ترند ها اصلا عجیب نیست زیرا ما در دنیایی زندگی می کنیم که با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است.
نسل ها عوض می شوند و هر کدام از آن ها ویژگی های خودشان را دارند که چگونگی ترند ها را دیکته می کنند. به عنوان مثال ارزش ها و الگو های رفتاری دهه شصتی ها با دهه هفتادی ها خیلی فرق می کند و نسل های جدیدتر بیشتر به تکنولوژی وابسته اند که تأثیر زیادی در شکل گیری ترند ها داشته است.
گاهی اوقات الهام گرفتن و دنبال کردن ترند ها کار سختی است زیرا تمام طراحان گرافیک از منابع یکسانی استفاده می کنند یکی از روش هایی که می تواند به خلاقیت و الهام گرفتن شما کمک کند توجه به ترند های طراحی گرافیک در ژاپن است. ژاپن به هنر، تکنولوژی پیشرفته و فیلم های انیمه ای در کنار چیز های دیگر معروف است. طراحی گرافیک ژاپنی چشمگیر، مینیمال و غیر کلیشه ای است.

طراحی گرافیک ژاپنی

تایپوگرافی سفارشی

طراحان گرافیک ژاپنی بسیار از تایپوگرافی های سفارشی استفاده می کنند. اگر با زبان ژاپنی آشنایی داشته باشید می توانید دلیل استفاده از تایپوگرافی سفارشی را به راحتی متوجه شوید. حروف الفبای ژاپنی بسیار خاص و پیچیده است. برخلاف 26 حرف زبان انگلیسی، هیراگانا و کاتاکانا (دو خط هجانما زبان ژاپنی) هرکدام 46 حرف ساده دارند. طراحان ژاپنی ترجیح می دهند تنها برای چند کلمه یک تایپوگرافی جدید درست کنند به جای اینکه یک تایپ فیس جدید بسازند که این کار بسیار زمان بر است.
این ترند در طراحی بسیار کمک کننده است زیرا به جای استفاده از یک تایپ فیس خاص که ممکن است هزاران شکل مشابه داشته باشد با استفاده از تایپوگرافی سفارشی دیزاین بسیار خاص تر و متمایز تر به نظر می رسد.

تایپوگرافی سفارشی

رنگ های روشن و چشمگیر

اگر به ژاپن سفر کرده باشید یا حداقل تصاویری از آن را در فیلم یا فضای مجازی دیده اید مسلما می دانید که ژاپنی ها عاشق نور و رنگ ها زنده و روشن هستند و خیابان ها پر از نور های رنگی است. با نگاه کردن به طراحی های ژاپنی هم متوجه خواهید شد که رنگ های روشن تحت تاثیر این فرهنگ در طراحی گرافیک زیاد دیده می شود.
در فرهنگ ژاپنی بیشتر از هرجای دیگر ترکیب های رنگی جدید دیده می شود و همیشه در حال ترکیب کردن و استفاده از رنگ های غیرمنتظره در کنار هم هستند. این یکی از دلایل کلیشه ای نبودن طراحی گرافیک ژاپنی است.

رنگ های روشن و چشمگیر

بامزگی

این ویژگی یکی از ابتدایی ترین المان هایی است که در طراحی ژاپنی دیده می شود. بامزه بودن در تمام تبلیغات ها و برنامه های تلویزیونی ژاپنی، بسته بندی و طرز لباس پوشیدن آن ها دیده می شود. طراحان ژاپنی باور دارند که استفاده از کاراکتر ها و نقاشی های بامزه باعث می شود تمام نگاه های منفی از روی برند برداشته شود و قابل اعتماد تر است.

بامزگی

مینیمالیسم

در معماری ژاپنی و طراحی داخلی، مینیمالیسم اولین چیزی است که به چشم می خورد. این سبک طراحی به راحتی در تمام فیلم ها، سریال ها و انیمه های ژاپنی مشاهده می شود. مینیمالیسم در طراحی وب طرفداران زیادی پیدا کرده است و ترندی رو به پیشرفت است که در اصل از باور ها و ایده های ژاپنی شکل گرفته است که در نهایت به فرهنگ غربی راه پیدا کرد.
مینیمالیسم روی سادگی و حذف کردن هرچیز غیرضروری تمرکز می کند. برای استفاده از مینیمالیسم در طراحی گرافیک باید روی هدف نهایی تمرکز کنید و چیز هایی که قابل توجه و مهم نیستند را حذف کنید و از این روش باید در انتخاب رنگ، شکل، تایپوگرافی و غیره استفاده کنید.

مینیمالیسم

ترند هایی که مثال زده شد تمام چیزهایی که فرهنگ طراحی گرافیک ژاپنی را تشکیل می دهند را پوشش نمی دهد اما مهم ترین المان های طراحی ژاپنی هستند. اگر نگاهی به طراحی گرافیک ژاپنی بیندازید خلاقیت و هنر زیادی خواهید دید که حتما الهام بخش کار های بعدی شما خواهند بود.

سفارش چاپ و بسته بندی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله