از جوهرهای چاپی بیشتر بدانیم!

تورنگ / 1 مهر 1396

جوهرها از ابزارهای ضروری تولیدات چاپی و بسته‌بندی به شمار می‌روند. استفاده جوهرهای مناسب برای دستیابی به بهترین نتیجه چاپی روی محصولات چاپی و بسته‌بندی از جنبه‌های کلیدی فن چاپ محسوب می‌شود. سطوح چاپی مختلف مانند کاغذ، مقوا، پلاستیک، فلز و غیره.

در روش‌های چاپ متنوع، همه با یک نوع جوهر چاپ پذیر نیستند و کارشناسان امور چاپی باید از جوهر مناسب هر سطح چاپی و روش چاپی مطلع باشند. ایجاد تطبیق و هماهنگی میان جوهرها، سطوح چاپی، روش چاپی و جلوه‌های دیداری موردنظر یکی از کلیدی‌ترین امور در دستیابی به خروجی چاپی زنده و چشم‌نواز است و هرگونه عدم سازگاری میان آن‌ها می‌تواند محصول چاپی را مانند یک کابوس جلوه دهد.

جوهر مخصوص چاپ

1-انواع جوهرهای چاپی موجود:

انواع مختلفی از جوهرها بسته به تجهیزات و روش‌های چاپی وجود دارند. در ادامه تعدادی از رایج‌ترین جوهرهای مورداستفاده در روش‌های چاپی را معرفی می‌کنیم:

 جوهرهای متعارف: جوهرهای مبتنی بر حلال که از طریق اکسیداسیون بعد از چاپ خشک می‌شوند.

 جوهرهای بر پایه آب: جوهرهای مبتنی بر آب که از طریق اکسیداسیون خشک می‌شوند.

جوهرهای uv: جوهرهایی که غلظت خمیری دارند که وقتی در معرض لامپ‌هایuv قرار بگیرند فوراً خشک می‌شود.

جوهرهای گیاه محور: جوهرهای متعارف (مبتنی بر حلال/روغن) که کمتر سمی بوده و کمتر هم ترکیب‌های ارگانیک ناپایدار دارند. (به‌عنوان؛ جوهر سیاه).

جوهرهای متالیک: جوهرهایی که با پولک‌های متالیک واقعی (متعارف) یا شبیه سازی شده (uv) ترکیب می‌شود و جلای فلز مانندی ایجاد می‌کنند.

 

 

جوهرهای بر پایه آب

 

2-جوهرها و مقاومت در برابر رنگ‌پریدگی:

هر جوهری که در برابر اشعه‌ی (uv) قرار بگیرد، درگذر زمان تدریجاً به رنگ‌پریدگی دچار می‌شود و رنگ‌های درخشان و زنده‌ی آن رو به محوی می‌روند در شرایطی که حفظ قدرت رنگ در طول زمان اهمیت داشته باشد، جوهرهای مخصوصی برای درجه‌های متفاوت رنگ‌دانه‌ها وجود دارد که جوهر را در برابر رنگ‌پریدگی ناشی از گذر زمان مقاوم می‌سازند. این مقاومت در برابر رنگ‌پریدگی هزینه بیشتری را ایجاب می‌کند.

 

3-جوهرها و کاغذهای پوشش‌دار یا بی پوشش:

گزینش جوهر اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و این اهمیت به‌اندازه‌ی شناخت از کاغذ و جوهر چاپی آن اهمیت دارد. تنوع وسیعی از سطوح چاپی و کاغذهایی وجود دارند که برای دستیابی به خروجی عالی می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. بعضی پروژه‌ها از ورق پوشش‌دار استفاده می‌کنند تا ظاهر کلی براق و درخشان‌تری بیابند اما بعضی دیگر از پروژه‌ها از ورق بدون پوشش استفاده می‌کنند تا ظاهر طبیعی و ملایم‌تری پیدا کنند.

کاغذهای بی پوشش به دلیل نداشتن لایه‌های پوششی، پر منفذ و نفوذتر هستند. به همین خاطر، جوهرها به درون ورق رسوخ می‌کنند و جذب آن می‌شوند که درنتیجه، ظاهر و حاصل بصری رنگ جوهر به‌صورت کمرنگ، مات و گرفته‌تر پدیدار می‌شود. انگار که روی جوهر نقره‌ای ممتاز (فوق‌العاده گران‌تر) هزینه کرده‌اید تا زمانی که جوهر جذب ورق بی پوشش شد، فقط رنگ نقره‌ای جوهر جلوه‌ای مات پیدا کند.

جوهر پرینتر

 

هنگام استفاده از کاغذ پوشش‌دار، جوهر روی سطح پایه‌ای (همان پوشش) چاپ می‌شود و نتیجتاً، استفاده از جوهرهای رنگی ممتاز (جوهرهای استاندارد) هیچ لطمه‌ای به کیفیت چاپ نمی‌زند. حتماً از کارشناسان امور چاپی در مورد گزینش صحیح جوهر و کاغذ مشورت بگیرید تا خروجی نهایی سفارش چاپی‌تان در بهترین سطح کیفیت ممکن قرار گیرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل
ایده های کاربردی و خلاقانه برای بسته بندی پاستیل

بسته ‌بندی پاستیل نه‌تنها نقش مهمی در حفظ تازگی و کیفیت این محصول دارد، بلکه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی نیز عمل می‌کند. طراحی‌های رنگارنگ و جذاب بسته ‌بندی می‌توانند...

مطالعه مقاله