مشخصات لیبل

تورنگ / 28 شهریور 1396

لیبل در واقع یک تکه کاغذ، پلیمر، پارچه یا فلز می‌باشد که می‌توان اطلاعاتی را در رابطه با محصول، آدرس، اسم و مشخصات فنی بر روی آن چاپ کرد. لیبل ها موارد مصرفی متنوعی دارند که عبارت‌اند از شناسایی محصول، تبلیغات، هشدار و... می‌باشد.

تعریفی از ریبون

برای اینکه بتوانیم بر روی انواع لیبل ازنظر ماندگاری، قیمت و کیفیت چاپ کنیم باید از ریبون مخصوص لیبل استفاده کنیم.

.

 

چاپ لیبل

 

انواع ریبون و موارد استفاده آن‌ها

رزین

این نوع ریبونها کیفیت چاپ بالایی دارند و بیشتر برای چاپ بر روی لیبل های متال، پی‌وی‌سی و تایوک استفاده می‌شود چون چاپ روی این لیبل ها خیلی مهم بوده و سالهای سال باید بمانند.

البته این نوع ریبون‌ها در چاپ بر روی لیبل های دیگر هم می‌توان استفاده کرد.

وکس

این نوع ریبون یکی از ارزان‌ترین ریبونها می‌باشد و بیشترین استفاده را روی لیبل های کاغذی را دارد و مقاومت چندانی از نظر پاک شوندگی ندارد و در مقابل سایش و شستشو و شرایط محیطی مقاومت چندانی ندارد.

وکس و رزین (Wax & Resin)

این نوع ریبونها ازلحاظ مقاومت و کیفیت چیزی مابین ریبونهای وکس و رزین می‌باشند و کیفیت چاپ بر روی همه انواع لیبل ها را دارا می‌باشد.

سوپر رزین

این نوع ریبون برای مصارف خاص بکار می‌رود، بیشتر برای چاپ روی اموال و پی‌وی‌سی به کار گرفته می‌شود و در مقابل شوینده‌های قوی مقاومت بیشتری دارند.

انواع لیبل ها و موارد مصرفی آن‌ها

1- برچسب کاغذی

لیبل های کاغذی انواع مختلفی دارند ازنظر تنوع رنگی هم بسیار زیاد است و می‌توان به هر رنگی درآورد. این برچسب‌ها ازنظر مارک هم متنوع هستند و از نظر چسبندگی به‌صورت معمولی می‌باشد.

استفاده بیشتر این نوع لیبل ها در صنعت نساجی می‌باشد که بر روی محصولات خود جهت ردیابی محصول خود استفاده می‌کنند. البته لیبل های کاغذی در صنایع دیگری به‌خصوص بر روی بسته‌بندی کالا کاربرد زیادی دارند.

2- برچسب متال

این‌گونه برچسب‌ها از نوعی آلیاژ فلز ساخته‌شده است و مقاومت زیادی ازنظر کشیدگی دارند و در دمای منهای 40 درجه سانتی‌گراد و مثبت 220 درجه سانتی‌گراد تمام خواص خود را ازجمله چسبندگی را حفظ می‌کند. همچنین ضد خش بوده و درصورتی‌که برای چاپ از ریبون خاص خود استفاده شود کیفیت چاپ روی آن عالی خواهد شد و در مقابل حرارت و شوینده‌های قوی مقاوم می‌باشد.

بیشترین مصرف این نوع لیبلها در لوازم‌خانگی و تولید لوازم خودرو و الکتروموتورها می‌باشد که در حقیقت هما شناسه محصولات می‌باشد. برچسب‌های متال دارای رنگ نقره‌ای می‌باشد و برای چاپ بر روی آن باید از ریبون رزین استفاده کرد.

 

چاپ لیبل

3- برچسب

برچسب‌های پی‌وی‌سی حالت پلاستیکی داشته و تا 80 درجه سانتی‌گراد حرارت را تحمل می‌کنند و دارای مقاومت ازنظر کشیدگی می‌باشند. این‌گونه لیبل ها در مقابل عوامل محیطی از قبیل باد و باران و گرمای آفتاب مقاوم هستند که در بخش‌های لوازم‌خانگی و داروسازی استفاده زیادی دارند دارای انواع مات و براق می‌باشد.

4- شفاف

این‌گونه برچسب‌ها بیشترین مصرف را در بخش خودرو دارند و اصولاً روی شیشه خودرو استفاده می‌شوند. البته در شرکت‌های ساخت شیشه و یا روی کارت ضمانت محصولات الکترونیکی هم استفاده دارد. این برچسب‌ها بی‌رنگ بوده و از هر دو طرف، نوشته‌های روی آن مشخص می‌باشد.

5- برچسب سکوریتی

این‌گونه برچسب‌ها در بحث‌های امنیتی و گارانتی محصولات استفاده می‌شوند و معروف به برچسب گچی بوده و بعد از چسباندن به محصول به هیچ طریقی قابل کندن نیستند و در صورت سعی به کندن این نوع لیبل خرد می‌شود که برای گارانتی محصولات الکترونیکی استفاده می‌شوند، همچنین می‌توان به‌جای برچسب اموال هم استفاده کرد.

6- برچسب اموال

 این‌گونه برچسب‌ها همان‌طور که از اسمش پیداست برای اموال سازمان و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود و همچنین همان بحث امنیتی برچسب‌های سکوریتی را دارا می‌باشد ولی ازنظر نوع جنس بسیار ضخیم‌تر از دیگر لیبلها می‌باشد.

7- برچسب پشت متال

این‌گونه برچسب‌ها بسیار پر چسب بوده و برای موارد خاصی، مورداستفاده قرار می‌گیرند و آن‌ها را برای چسباندن در سطوح روغنی به کار می‌گیرند.

8- برچسب

این‌گونه برچسب‌ها نیز در بحث گارانتی استفاده دارند ازنظر کشیدگی مقاومت بالای و حرارتی تا 80 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کنند و در دو نوع شطرنجی و نقره‌ای می‌باشد.

شطرنجی: این نوع Void هنگامی‌که به محصول چسبانده می‌شود، زمان جدا شدن، لیبل به‌صورت شطرنجی جداشده و قسمتی از لیبل روی محصول باقی می‌ماند و برچسب قابل‌استفاده مجدد می‌گردد.

نقره‌ای: این نوع برچسب‌ها وقتی به محصول چسبانده می‌شوند، زمان جدا شدن، کلمه void به‌صورت انگلیسی روی محصول باقی می‌ماند و لیبل غیرقابل استفاده مجدد می‌گردد.

9- برچسب حرارتی

این‌گونه برچسب‌ها به‌صورت حرارتی بوده و نیازی به ریبون برای چاپ ندارند و بیشتر در بخش پوشاک بکار می‌روند که در مکانیزه کردن سیستم‌های فروشگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

10- تگ لیبل (امنیتی)

این‌گونه برچسب‌ها دارای مدار مغناطیسی بوده و در فروشگاه و انبارها برای جلوگیری از سرقت و بیرون بردن غیرمجاز کالا استفاده می‌کنند، البته این امر منوط به نصب سیستم‌های دزدگیر جلوی درب خروجی انبار یا فروشگاه می‌باشد.

11- برچسب تایوک (Tywac)

این برچسب‌ها بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود؛ و از الیاف پارچه به‌صورت فشرده ساخته‌شده است. یکی از استفاده‌های مهم آن بر روی درخت سیم بوده که دوسر آن را به هم چسبانده و به‌هیچ‌وجه از هم جدا نمی‌شود.

12-رول پارچه‌ای  

این رول‌ها فقط در بخش پوشاک مصرف می‌شوند و بدون چسب می‌باشند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چگونه برچسب بسازیم؟ (تنها با کاغذ مومی و چسب نواری)
چگونه برچسب بسازیم؟ (تنها با کاغذ مومی و چسب نواری)

شما می توانید از این روش برای ساخت برچسب ناخن، برچسب کیبورد، برچسب دیواری و... استفاده کنید...

مطالعه مقاله
معرفی انواع لیبل چسب دار با رنگ های متنوع
معرفی انواع لیبل چسب دار با رنگ های متنوع

روش‌های چاپ مختلف با رنگ‌های متنوع می‌توانند انتخابی مناسب برای چاپ لیبل ارزان قیمت باشند. لیبل پاستلی، لیبل متالیک، لیبل شیشه ای، لیبل کرافت و لیبل نئونی از انواع لیبل رنگی هستند

مطالعه مقاله
هرآنچه درباره چاپ لیبل ضدآب باید بدانیم
هرآنچه درباره چاپ لیبل ضدآب باید بدانیم

لیبل ضدآب یک نیاز اساسی برای محصولاتی که در محیط‌های خیس و مرطوب قرار می‌گیرند است. لیبل یا برچسب ضدآب علاوه بر اینکه باید دوام بالایی داشته باشد و...

مطالعه مقاله