پدیده ای جذاب به نام عکاسی تبلیغاتی (2)

تورنگ / 27 شهریور 1396

امروزه شاهد حرکت رو به جلوی عکاسی تبلیغاتی چه در ایران و چه در جهان می‌باشیم که این حرکت مدیون پیشرفت امکانات صنعت عکاسی در این روند است. متأسفانه تعداد کمی از عکاسان بین خود و بازار این تجارت ارتباط ایجاد می‌کنند و شاید باوجود داشتن برخی از استعدادهای قابل‌توجه هم ناتوان‌اند. بسیاری از عکاسان فقط در ایده یک هنرمند باقی می‌مانند؛ درنتیجه، مفاهیم بازاریابی، ارزش، درآمد، فروش و هزینه‌های عملیاتی را هرگز در دستور کار خود قرار نمی‌دهند، درحالی‌که شاید جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به این دانش‌ها در کنار علم و تجربه عکاسی نیازمند است.

عکاسی جز عناصر کلیدی بصری در محتوای تبلیغاتی است، چه در پوسترها، آگهی‌ها، تراکت‌ها و غیره. تکنیک‌های تبلیغاتی در طول زمان تغییر کرده است، اما سابقه عکاسی در تبلیغات مدت زمان بسیاری بوده است. انواع مختلفی از محصولات یا خدمات وجود دارد که ممکن است از طریق عکاسی انجام شود، عکس‌هایی که به شیوه‌های دلخواه و خاص گرفته‌شده و برای هدف یا منظور خاصی در تبلیغات استفاده شود.

عکاسی تبلیغاتی

 

- موارد استفاده از عکاسی محصول

برای کاتالوگ: عکس تنها به‌عنوان معرفی محصول در این نوع تبلیغات استفاده می‌شود که می‌تواند هم به‌صورت تبلیغاتی باشد هم به‌صورت تجاری. عموماً عکاسی تجاری (صنعتی) بیشترین کاربرد را دارد.

پوستر، آگهی‌: محتوای تبلیغاتی در فضای باز، یک بازاریابی قوی است. در این زمینه، عکاسی محصول، عنصر بصری مهمی را ارائه می‌دهد که از طریق آن مصرف‌کننده به محصول جذب می‌شود. با استفاده از عکاسی تبلیغاتی برای نمایش محصول، بیننده می‌تواند شکل زیبایی از محصول را ببیند.

تبلیغات چاپی: عکاسی محصول برای رسانه‌های تبلیغاتی چاپی بسیار مهم است، حتی اگر تبلیغات ساده‌ای در روزنامه‌ها، مجلات، آگهی‌ها، جزوات و یا بروشورهای تبلیغاتی باشد. برای کمپین‌های تبلیغاتی عکس‌هایی از محصول بسیار حیاتی است که این روند نیز مدیون عکاسی تبلیغاتی با آب‌وتاب‌های جذاب برای محصول می‌باشد.

عکاسی صنعتی

 

تأثیر عکاسی تبلیغاتی در فروش

حتی اگر محصولات یا خدمات یک شرکت فوق‌العاده باشد، اگر تبلیغاتی برای آن‌ها صورت نگیرد، هیچ‌کس از وجود و یا مزایای آن‌ها آگاه نخواهد شد. تبلیغات تأثیر شگرفی در زندگی روزمره‌ی مصرف‌کننده‌ها دارد، تبلیغات گوناگون با عکس‌های جذاب، بر آنچه او می‌خورد، می‌نوشد، می‌پوشد و تماشا می‌کند تأثیرگذار خواهد بود. مصرف‌کنندگان بیشتر اوقات تبلیغات را وسیله‌ای برای بدست آوردن اطلاعات درباره‌ محصول، برند یا شرکتی خاص می‌دانند. آن‌ها تنها در صورتی می‌توانند اطلاعات موردنیاز خود را از تبلیغات به ‌دست آورند که به‌خوبی تبلیغات را فهمیده باشند و پیام و محتوای آن را دریافت کنند. گاهی یک عکس تبلیغاتی قوی می‌تواند در کسری از ثانیه انبوهی از این اطلاعات موردنیاز را در اختیار مشتری بگذارد. یک عکس خوب حتی می‌تواند در انتخاب یک رئیس‌جمهور هم تأثیرگذار باشد.

بازاریابان و کارشناسان تبلیغات می‌دانند که عکاسی خوب از یک محصول، منجر به جذب مشتری بیشتر برای فروش می‌باشد. مصرف‌کنندگان با استفاده از عکس‌هایی که برای تبلیغات مورداستفاده قرار می‌گیرند، محصولی را که به دنبال آن هستند، می‌شناسند و در سبد خرید خود قرار می‌دهند. این امر، عکاسی محصول را یک جنبه حیاتی از بازاریابی و تبلیغات یک شرکت می‌کند. نوع عکاسی محصول نیز در تبلیغات باعث افزایش جذب بیننده و زیبایی تبلیغات ارائه‌شده می‌شود.

کاربردهای زیادی از عکاسی محصول وجود دارد. بسته به ماهیت کمپین تبلیغاتی، عکاسان می‌توانند ایده‌های نوآورانه‌ای را برای استفاده از این تکنولوژی استفاده کنند. آن‌ها می‌تواند با استفاده از فنون عکاسی و هنر خلاقانه خود فضای جدیدی برای محصول بیافرینند و ذهن هر بیننده را متوجه کالا یا محصول کنند. گرفتن عکس‌هایی که جزییات محصول را به‌خوبی نشان می‌دهد، یک ایده خوب است، زیرا شما می‌توانید آن‌ها را برای آگهی‌های آینده نیز استفاده کنید.

 

عکاسی تبلیغاتی محصولات

 

در بازار امروز با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان انواع شرکت‌های تجاری وجود دارد، عکاسی تبلیغاتی می‌تواند یکی از عوامل مؤثر در جذب بیشتر مصرف‌کننده به شمار بیاید. عکاسی با استفاده از شگردهای مخصوص، می‌تواند محصول را جذاب و به‌یادماندنی در ذهن مخاطب تبدیل کند و حتی گاهی اوقات با استفاده از خلاقیت ویژه در عکاسی، می‌توان محصول را به نماد خاص آن شرکت تبدیل کرد که گاهی بیننده با دیدن محصول مشابه آن‌هم حتی به یاد عکس معروف بیفتد. به‌طور مثال می‌توان محصول شرکت Tide یا kleenex را اشاره کرد که حتی محصول‌های مشابه هم با نام همین برند در بازار شناخته شده‌اند. از محصولات داخلی هم می‌توان به برند پفک اشاره کرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
maasoumeh،

عالی!


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله