طراحی بسته بندی مواد غذایی چیست؟

تورنگ / 26 شهریور 1396

طراحی بسته‌بندی‌ها امروزه نظر افراد بی‌شماری را به خود معطوف می‌نماید و طراحی بسته‌بندی را به یکی از مشاغل و عناصر سودآور تبدیل نموده است.

طراحی بسته‌بندی درواقع معرفی بهتر کالا، اطلاع‌رسانی و جلب مشتری به خرید کالا می‌باشد. ما طراحی بسته‌بندی‌هایی داریم که به‌عنوان یک فروشنده عمل می‌نماید زیرا بدون حتی یک فروشنده کالا می‌تواند خود را به‌خوبی به مخاطب خود عرضه نماید؛ و طراحی بسته‌بندی به‌عنوان اولین عنصر ارتباطی با مخاطب بازار هدف می‌تواند نقش مهمی در افزایش فروش برند سازی ایفا نماید.

ویژگی یک طراحی بسته‌بندی خوب:

طراحی بسته‌بندی خوب، شامل طراحی بسته‌بندی است که از محصول شما در طی حمل‌ونقل، انبارداری، قفسه مغازه و در منزل مشتریان مراقبت کند. طراحی بسته‌بندی از روش فراهم نمودن یک سیستم مناسب از محافظت در مقابل شکستگی، فاسدشدن، گم‌شدن وسایل اضافه، به ارزش محصول اضافه می‌نماید.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

طراحی بسته، بازاریابی و تبلیغات:

در عصر حاضر که برای انتقال پیام‌های تبلیغاتی از رسانه‌های متعدد مانند کاتالوگ، پوستر، تبلیغات تلویزیونی، نمایشگاه و...استفاده می‌شود، طراحی بسته‌بندی هم یکی از آن‌ها می‌باشد. طراحی بسته‌بندی در این میان نقش ایجادکننده انگیزه برای خریدار، به‌ویژه محصولات جدید و ایجاد تمایز بین محصولات است.

بسته‌بندی با دارا بودن طراحی معنی‌دار و متناسب با نوع کالا، همراه با درج اطلاعات مکتوب، به‌صورت صریح، بی‌واسطه پیام تولیدکننده را به سمت خود جلب می‌نماید و اطلاعات و انگیزه لازم را به او می‌دهد. از این‌رو بسته‌بندی به فروشنده خاموش شهرت یافته است

از مهم‌ترین فواید و کارکردهای بسته‌بندی، اهمیت آن در جلب مخاطب و برانگیختن وی برای ترغیب به خرید است؛ که در این بین نقش طراحی مناسب، زیبا و خلاقانه بیش از همه در تأثیرگذاری روی مخاطب مهم جلوه می‌کند. امروزه به‌وفور مشاهده می‌کنیم کالاهایی که از طراحی خلاقانه و متناسب با محصول بهره می‌برند، در مقایسه با کالاهایی با همان کیفیت و حتی بالاتر، از شانس بیشتری برای فروش برخوردارند. تکنولوژی روز، طراحان خلاق، باتجربه و شناخت بازار همگی به کمک تولیدکنندگان آمده‌اند تا محصولی را روانه بازار کنند که بتوانند در اولین نگاه چشم‌ها را معطوف به خویش کند؛ و از مخاطبان عبوری یا تصادفی نیز یک خریدار به دست بیاورند.

رنگ و طرح: طراحی شامل طرح و نقش، رنگ، علائم روی بسته‌بندی، لوگو و تصاویر روی زمینه می‌شود. مهم‌ترین عامل در جلب‌توجه مخاطب و کشش وی برای خرید، طرح و رنگ به‌کاررفته بر روی محصولات است. به‌طور حتم بسته‌بندی شیک، جذاب و حرفه‌ای نزد مخاطب این تصور را ایجاد می‌کند که با یک تولیدکننده حرفه‌ای و یک محصول قابل‌اعتماد مواجه است. رنگ و طرح بسته‌بندی می‌تواند به‌تناسب محتوی بسته و خصوصیات کالا انتخاب شود یا با توجه به پیشینه ذهنی و نیازهای جامعه‌ی مخاطب بکار رود. هماهنگی رنگ‌ها و استفاده محدود یا متنوع از رنگ‌های مختلف، درگرو درک صحیح از بیان رنگ‌ها و ارتباط بین آن‌هاست؛ و درصورتی‌که مطابق نیاز کالا و مخاطبان آن صورت پذیرد در موفقیت یک بسته‌بندی بسیار مؤثر است. در طراحی بسته‌بندی یک محصول نمی‌توان و نباید از هر طرح و رنگی به‌دلخواه استفاده کرد. برای مثال بسته‌ی محصولاتی مانند پودر شوینده نباید فاخر و بارنگ‌های آرام و سنگین طراحی شود؛ و یا هیچ‌وقت بسته‌بندی یک دستمال‌کاغذی نباید سیاه و چرک باشد درصورتی‌که می‌توان کالاهایی مانند کیف یا کمربند چرمی را در بسته‌ای سیاه‌رنگ روانه بازار کرد.

طراحی بسته بندی مواد غذایی

لوگو:

طراحی یک لوگو یا نشانه‌ی متناسب با محصول که در آن نکاتی چون سادگی و انسجام در اجزاء، بیان تصویر مناسب، متفاوت بودن و جذاب و گیرا بودن رعایت شده باشد، در موفقیت فروش محصول موردنظر و زیبایی بسته‌بندی آن تأثیر به سزایی دارد. طراحی این لوگو باید به‌گونه‌ای باشد که خصوصیات محصول بسته‌بندی‌شده را تا حد ممکن به‌وسیله تصویر یا نوشتار بیان کند و بیننده با دیدن آن بتواند ارتباط و هماهنگی بین محصول موردنظر، فضای کلی بسته و شکل لوگو را مشاهده کند.

تبلیغات برای فروش:

سازمان‌هایی که تاکنون بسته‌بندی را به‌عنوان یک رسانه جهت تبلیغات برای فروش در نظر نگرفته‌اند می‌توانند از فضا و سطح روی بسته‌بندی جهت تبلیغات برای فروش کالاهای دیگ نیز بهره برد. معدود مشتریانی هستند که دقیقاً همان چیزی را که بعد از ورود به فروشگاه قصدش را داشتند می‌خرند. تبلیغات برای فروش، امروزه 70% از تصمیم‌گیری خرید را معطوف به تصمیم در محل خرید نموده. در تبلیغات برای فروش، این موضوع که یک فروشنده باهوش با استفاده از رنگ و طرح، تبلیغات برای فروش را پیش می‌گیرد حتی اگر این مشتری برای خرید محصول نیامده باشد، اهمیت به سزایی دارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
...،

مرسی از مقاله خوبتون 👌🏻


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله