آن‌ها می‌دانند آنچه را که شما می‌خواهید!

تورنگ / 24 شهریور 1396

ورود یک محصول جدید به بازار همواره با چالش‌هایی مواجه خواهد بود که این موانع در صورت وجود یک بازاریابی مؤثر و طی کردن یک پروسه‌ی از پیش طراحی‌شده و هوشمندانه‌ی تبلیغاتی کاملاً قابل‌رفع می‌باشند. این محصول از ابتدای تولید تا پایان آن و ورود به بازار فروش نیازمند سپری کردن فرآیند متدبرانه ایست که آن را با استقبال خوب مخاطبانش مواجه کند و به بهترین نحو ممکن تصویری خوش از خود در ذهن مصرف‌کنندگان باقی بگذارد.

خانمی را تصور کنید که در یک فروشگاه درحالی‌که لیست خریدش را در دست دارد با یک چالش بزرگ جهت خرید محصولات صبحانه برای خانواده‌اش مواجه است، قفسه فروشگاه مملو از محصولات مختلف با تنوع بیش از 200 نوع محصول متفاوت هست، او چگونه و بر چه اساسی باید انتخاب کند؟ آیا محصولاتی چون گندم، ذرت، برنج، سبوس یا جو را باید صرفاً جهت خرید انتخاب کند؟ یا محصولاتی که شیرین‌مزه و ساده هم باشند درعین‌حال؟ یا آن دسته از محصولات پرویتامین که دربسته‌های جذابی که مخصوص کودکانش طراحی‌شده قرارگرفته را انتخاب نماید؟ و یا نه بهتر است که این انتخاب بر اساس موجودی کیف پولش صورت بگیرد؟ و یا شایدم آن‌هایی که در تلویزیون از آگهی‌های شادتری برخوردارند را یا آن‌هایی که حراج خورده‌اند را؟ کدامشان؟

خرید آنلاین

 

تأثیرگذاری بر انتخاب خریداران

انتخاب نهایی خریداران یک محصول غذایی جدای از طعم آن بر اساس عوامل دیگری نیز شکل می‌گیرد. بازاریابان معمولاً از طریق راه‌های هوشمندانه‌ای برای متقاعد کردن خریداران برای خرید محصول موردنظرشان به‌جای محصولات دیگر استفاده می‌کنند، اغلب پیاده‌سازی این راه‌ها برای خرید مواد غذایی داخل جعبه صورت می‌گیرد اما نباید نادیده گرفت که تمام این اعمال صرفاً برای جذب مشتری هستند.

تعریف بازاریابی

بازاریابی طرح یک شرکت برای رسیدن به فروش بهتر است، این طرح تجاری که توسط یک مدیر بازاریابی تهیه و اجرا می‌شود شامل پرسش و پاسخ‌های مبنی بر اینکه: نام محصول چه باشد؟ چه شعاری برای آن در نظر گرفته شود؟ چگونه برای آن تبلیغات به عمل آید؟ چگونه قیمت‌گذاری و بسته‌بندی شود و چگونه مشتریان را برای خرید آن متقاعد کرد؟ می‌شود. خلاصه هدف بازاریابی هدایت خریداران به سمت انتخاب یک محصول خاص و ویژه است.

یک طرح بازاریابی اغلب با نظرسنجی برای تعیین اینکه چه عواملی می‌توانند بر خرید قطعی یک محصول اثرگذار باشند شروع می‌شود. مشخصه‌هایی همچون: جنس، سن، تحصیلات و درآمد عاید از مشتریان احتمالی در آینده و...! سپس تیم بازاریابی نقشه‌ای را طراحی می‌کند که بر ناحیه‌ای خاص از جامعه معطوف شده است، گروهی که آن‌ها فکر می‌کنند بیشتر از دیگر اقشار به خرید این نوع از محصول تمایل دارند.

فروش محصولات جدید

فروش محصولاتی مانند مواد غذایی، ابزارآلات باغبانی، لوازم‌التحریر و یا ساعت مچی و ... بدیهی ست که تکنیک‌های فروش مختلفی را می‌طلبند. فروشگاه‌های محصولات غذایی شاید مواد غذایی بفروشند اما خودکار نمی‌فروشند شاید هم گاها در برخی از آنان بتوان خودکار پیدا کرد اما قطعاً ساعت مچی خیر! و متقابلاً در فروشگاه‌های ابزارآلات و ساعت‌فروشی هم ساعت مچی و لوازم باغبانی فروخته می‌شود اما نه محصولات غذایی! افراد ثروتمند ساعت‌های گران‌قیمت را خریداری می‌کنند و دانش آموزان خودکار را. این‌ها ازجمله عواملی هستند که تیم بازاریابی زمانی که کمپین تبلیغاتی‌شان را طراحی می‌کنند باید در نظر بگیرند.

فرض کنیم شرکتی یک ایده‌ی نوآورانه جدیدی را توسعه داده است: تولید پودری که از میوه‌های خشک‌شده ساخته‌شده است، زمانی که این پودر با آب گرم مخلوط شود تبدیل به یک سس کرمی مخصوص نوزادان و کودکان خواهد شد، حال اگرچه نوزادان اولین مصرف‌کننده این محصول هستند اما این والدینشان‌اند که این محصول را برای آنان خریداری می‌کنند بنابراین نقشه بازاریابان بر والدین متمرکز می‌شود به‌ویژه مادران.

انتخاب یک شعار

نظرسنجی‌ها این‌گونه نشان می‌دهند که برای مادران دو اولویت از اهمیت بالاتری نسبت به دیگر فاکتورها برخوردارند:

1- آن‌ها می‌خواهند فرزندشان سالم باشد 2- آن‌ها می‌خواهند مادران خوبی باشند. بازاریابان از این اطلاعات استفاده می‌کنند تا یک نام برای غذای جدید نوزادان بسازند: آغاز سلامتی! همچنین آنان به یک شعار تبلیغاتی نیز نیاز دارند: به فرزندان خود یک شروع سالم هدیه دهید! این شعار هم‌زمان می‌تواند هم یک اشاره مستقیم و هم یک پیام غیرمستقیم برای مادران داشته باشد، اشاره مستقیم آن به مادران این است که آن‌ها به کودکانشان یک وعده آغازین غذایی سالم هدیه می‌دهند و درعین‌حال به‌صورت غیرمستقیم یادآور می‌شود که این کار از آنان مادرانی خوب خواهد ساخت چراکه آن‌ها با این تصمیم یک شروع سالم در زندگی به فرزندشان هدیه می‌دهند.

بازاریابی

 

تبلیغات برای یک محصول جدید:

تیم بازاریابی اکنون تصمیم می‌گیرد که چگونه و کجا برای فروش محصول (آغاز سلامتی) خود اقدام کند و آن‌ها باید تصمیم بگیرند که از چه نوع تبلیغاتی استفاده کنند و کجا و چگونه آن را منتشر کنند؟

ممکن است که نیاز باشد آن‌ها برای تبلیغات خود از قدرت نفوذ و بیان یک پزشک مطرح درزمینهٔ اطفال برای تأکید بر کیفیت محصولشان و متقاعدسازی مخاطبان برای خرید آن استفاده کنند. باید خاطرنشان شد که تبلیغات قطعاً بر نکاتی چون: طعم خوب، آماده‌سازی آسان و مقوی بودن تأکید خواهد کرد شاید هم این آگهی‌ها شامل کوپن‌هایی برای خرید رایگان برخی نمونه‌ها هم شوند.

دیگر نکات جالب‌توجهی که بهتر است در نظر گرفته شوند

ممکن است که تیم بازاریابی بخواهند نوآوری‌های تازه‌ای را امتحان کنند مانند ارائه‌ی یک بورسیه تحصیلی از طرف شرکت تولیدکننده به یک برنده خوش‌شانس. همچنین تیم بازاریابی باید تصمیم بگیرند که آیا تمرکز روی فروش داخلی باشد یا اینکه این غذای کودک به کشورهای خارجی هم صادر شود؟! هم‌زمان با این فعالیت‌ها یک تیم طراحی نیز در حال طراحی یک بسته‌بندی جذاب برای محصولات می‌باشد.

تیم بازاریابان بعد از اتمام این فرآیندها ابتدا نام محصول، شعار تعیین‌شده برای آن، آگهی‌های در نظر گرفته‌شده و بسته‌بندی آن را از طریق نمایش برای برخی از مادران و نظرسنجی و بررسی پاسخ‌های آنان مورد آزمون قرار می‌دهند و درنهایت محصول جدید در قفسه‌های فروشگاه‌ها جای خواهد گرفت و اگر بازاریابی تأثیرگذار بوده باشد مادران آن را از میان هزاران محصول مشابه دیگر انتخاب خواهند کرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
زهره،

مقاله خوبی بود


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله