برنج طلای بی رقیب

تورنگ / 6 مرداد 1395

برنج یکی از مهم ترین غلات برای تغذیه انسان است که با مصرف کالری بالا بیش از 1/5، کالری مصرفی بدن  انسان را تامین می‌کند. این دانه غلات به صورت گسترده و مقدار زیاد در دنیا مخصوصا در منطقه آسیا مصرف بالایی دارد و براساس اطلاعات FAOSTAT در سال 2012 برنج سومین کالای کشاورزی در تولیدات محصولات جهانی بعد از نیشکر و ذرت می‌باشد.
برنج وحشی اولین با ر در استرالیا کشت شد و از نظر ژنیتیکی شواهد نشان می‌دهد که برنج طول عمر 8200 تا 13500 ساله دارد. رودخانه به نام پرل در ناحیه ای از چین وجود دارد که باستان شناسان با شواهد نشان می‌دهند که اصل برنج از رود خانه یانگ سته در چین به وجود آمده است در واقع برنج از شرق آسیا و آسیای جنوبی گسترش پیدا کرد و بعد از آن به اروپا و از غرب آسیا به آمریکا معرفی شد.

برنج دانه یا گیاه خاصی است که به Oryza sativa و Oryza sativa معروف است برنج می‌تواند در هر سایز، اندازه و شکل و رنگی باشد برنج دارای تنوع زیادی است و در مناطق متفاوت برنج های مختلفی دیده می‌شود،  مثلا در شرق دور اسپانیا تفاوت در نازک یا کلفت بودن برنج است.

برنج یک گیاه تک لپه ای است که به صورت سالیانه کشت می‌شود و اغلب در مناطق گرمسیری و به صورت همیشگی تولید می‌شود و بیش از سی سال عمر می‌کند دانه برنج می‌تواند 1 تا 1/8cm بلندی داشته باشد و بستگی به تنوع و حاصل خیزی خاک دارد دانه برنج می‌تواند برگ های بلند و باریک 50-100 و2-2/5 سانتی متری داشته باشد و کوچکترین باد گرده افشان می‌تواند طول این شاخه را به 30-50cm بلند کند این گیاه خوردنی بین 5-12 سانت بلندی و 2-3 سانت ضخامت دارد.

کشت برنج در کشور یا مناطقی که هزینه پرداخت به کارگر ارزان است و باران و آب فراوان دارد به خوبی انجام می گیرد برنج می‌تواند در هر جایی که مناسب باشد کشت شود مثل تپه ها و کوهپایه ها و هر جایی که سیستم آبرسانی کاملا در دسترس و کافی باشد معمولا این امکانات در آسیا و قسمتی از آفریقا به صورت گسترده وجود دارد.

 

روش سنتی کاشت برنج  آب دادن به دانه برنج در زمان یا پس از جوانه زدن آن می باشد، این روش ساده احتیاج به سیستم آب رسانی دارد ولی کاهش رشد برنج زمانی اتفاق می افتد که این شاخه تنومند توسط آفت وحشرات گرفتار گردد و مانع از رشد این گیاه شود  در صورتیکه سیل یا باران شدید برای کشت برنج ضروری نیست.

اولین استفاده برنج در انگلستان در اواسط قرن 13 بوده است کلمه برنج از کلمه فرانسوی Ris که از ایتالیایی riso و لاتین oriza  گرفته شده است . تنوع  دانه برنج به دانه بلند، متوسط و کوتاه طبقه بندی می‌شود. دانه برنج بلند  بعد از پختن بسیار سالم تر و تازه تر به نظر می رسد و دانه های متوسط پس از طبخ تقریبا چسبنده است از دانه های متوسط برای کارهای شیرینی پزی استفاده می‌شود و در بعضی غذاهای ایتالیایی و اسپانیایی از این  دانه های متوسط استفاده می‌شود برخی از تنوع برنج های بلند که درصد آمیلوپکتین زیاد دارند به برنج های چسبنده معروف هستند که معمولا  به صورت بخارپز استفاده می‌شوند و از این نوع برنج برای پختن سوشی هم  استفاده می‌شود این چسبندگی اجازه می‌دهد که برنج شکل غذا را به خود بگیرد و از هم نپاشد و برنج های کوتاه برای پودینگ استفاده می‌شود و معمولا برای افزایش ترد شدن غذا از آرد برنج هم استفاده می‌شود.

برنج اغلب پس از شستشو بلند می‌شود و به اصطلاح قد می‌کشد و نشاسته برنج با شستشو زیاد از بین می رود و مواد مغزی و ویتامین ها و مواد معدنی خود را از دست می‌دهد. برنج اگر زیاد در آب بماند و خیس بخورد زمان پخت را کوتاه می‌کند و کمتر به درجه حرارت بالا احتیاج دارد و کمتر چسبندگی خواهد داشت.

تحقیقات سازمان ملل در سال بین المللی  برنج  نشان داده که برنج قهوه ای در آب گرم برای 20 ساعت برای تحریک جوانه زنی احتیاج به خیس خوردن دارد به این مرحله ، جوانه زنی برنج قهوه ای گفته می‌شود که در آن آنزیم ها فعال می‌شوند و آمینو اسید افزایش پیدا می‌کند و ارزش غذایی برنج قهوه ای را افزایش می‌دهد. برنج در آب جوش یا بخار پخته می‌شود و در زمان پخت آب را به خودش جذب می‌کند با این روش جذب برنج ممکن است به درجه حرارت آبی که در حال جوش است برسد آماده کردن برنج با روش سریع جوش مطلوب نیست به خاطر اینکه تمام مواد مفید برنج از بین می رود و دور انداخته می‌شود گاهی اوقات برنج قبل از جوش آمدن به سرعت در روغن پخته می‌شود این باعث می‌شود که برنج کمتر چسبنده شود و به این روش پخت در ایران ،افغانستان ، هند و پاکستان پلو گفته می‌شود. در عربستان برنج جزء جدایی ناپذیر بشقاب مرغ و گوشت می باشد در بعضی از مناطق مثل طبرستان برای پخت  نان هم از آرد برنج استفاده می‌شود.

برنج یکی از وعده های اصلی  تقریبا 1/2  جمعیت جهان است و وعده غذایی 17 کشور در آسیا و اقیانوسیه و 9 کشور در شمال و جنوب آمریکا و 8 کشور در آفریقاست. برنج 20 درصد کل انرژی وعده های غذایی را تامین می‌کند در حالی که گندم 19 درصد و ذرت 5 درصد را به خود اختصاص داده است. ارزش مواد مغذی برنج بر پایه و اساس عواملی است و بستگی به نژاد برنج دارد و انواع برنج قهوه ای، سفید، قرمز، سیاه که هر کدام به شکل متفاوت در جهان وجود دارد  که بستگی به حاصلخیزی خاک متفاوت است و رشد می‌کند و هر کدام روش متفاوتی برای آماده سازی قبل از مصرف دارند.

یک مقایسه گویا بین برنج سفید و برنج قهوه ای از نظر کیفیت پروتئین، مواد معدنی، ویتامین و کربوهیدرات و چربی است ولی با همه این ها یک منبع غذایی کامل نمی باشد در این دو نوع برنج محتوای فیبر متفاوت است.

این دانه محصولی است برای زندگی که باید رشد کند و برداشت شود و مرحله ایی درست را طی کند و برنج یک گیاه بوده که خاک آن باید از نظر فیزیکی کاملا مناسب باشد برای رشد این محصول خاک باید از نظر جنس و حاصلخیزی از درجه بالایی برخوردار باشد پیوند زدن یکی از مشهورترین تکنیک هایی است که در آسیا برای کشت برنج وجود دارد.

 

 

برداشت مرحله جمع آوری برنج از زمین است که بستگی به تنوع محصول برنج بعد از 105 تا 150 روز بعد از کاشت محصول برداشت می‌شود روش برداشت خوب روشی است که در نهایت درست و کمترین خرابی و از بین رفتگی برنج را شامل شود.

برداشت می‌تواند دستی یا ماشینی باشد:

1) روش دستی: شایع ترین روش در آسیاست که شامل بریدن دانه برنج با ابزار دست یا با داس و چاقو است این نوع برداشت بستگی به نیروی کار ماهر دارد و بین 40 تا 80 ساعت برای هر هکتار زمان می برد.

2) روش ماشینی: ماشین درو یا کمباین برای برداشت استفاده می‌شود و به دنبال برداشت برنج باید دانه از ساقه جدا شود و کاملا تمیز باشد ولی به دلیل هزینه بالا خیلی رایج نیست.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله