مدیریت منابع انسانی

تورنگ / 21 شهریور 1396

امروزه  بحث عدالت و اخلاق در محیط کار، یکی از مهم‌ترین و پرجوش‌ترین موضوعات و دغدغه فکری بسیاری از مدیران است و با پیچیده‌تر شدن فرایندها و وظایف، ساختار سازمان‌ها، واحدها...، مدیریت بر آن‌ها نیز مشکل‌تر می‌شود و در این میان نقش مدیریت منابع انسانی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های ستادی سازمان با پیش از پیش تعیین‌کننده خواهد بود. در تجزیه‌وتحلیل رفتار سازمان‌ها، پرداختن به اخلاق و ارزش‌های اخلاقی، یکی از الزامات است. اگر به‌تمامی موقعیت‌هایی که در طول روز از قبیل تقاضا، فروش، تولید و نواقص محصول و سایر رخدادهای روزانه فکر کنیم، خواهیم یافت که خطاهای اخلاقی در تمام آن‌ها مشترک و در مسائل جامعه امروزی، امری رایج است اگر به فضای کاری بسیاری از سازمان‌ها نگاه کنیم، بسیاری از مدیران به کارمندان و زیردستان خود احترام متقابل نمی‌گذارند و در مواقعی که سازمان شرایط ایده الی ندارد، کارکنان را مقصر تلقی کرده و با آن‌ها برخوردهای غیرعادلانه می‌کنند.

مدیریت منابع انسانی

 

نقش اخلاق در مدیریت منابع انسانی: مدیریت منابع انسانی به مفهوم شناسایی، انتخاب، استخدام، تربیت و پرورش نیروی انسانی و به‌منظور نیل به اهداف سازمان می‌باشد.

در اقتصاد رقابتی امروز، رهبری که آرمان او نوآوری، انعطاف‌پذیری و پاسخ‌گویی در سازمان است، باید تأکید خود را از افزایش کارایی منابع مادی، به اثربخشی منابع انسانی و دارایی‌های معنوی بهره دهد. مدیریت منابع انسانی، اشاره به سیاست‌ها، شیوه‌ها و سیستم‌هایی و درک رفتار، نگرش و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرارمی دهد. با فشار محیط داخلی و خارجی، مدیریت منابع انسانی، فعالیت‌های خود را از وظایف عملکردی و اداری مانند گزینش و پاداش، به هماهنگی عملکرد و فعالیت‌های خود با اهداف راهبردی سازمان، برای تبدیل‌شدن به یک شریک راهبردی در سازمان گسترش داده است. شریک راهبردی بودن به این مفهوم است که کارکرد نیروی انسانی، قادر به ایجاد اثر مثبتی بر عملکرد سازمان باشد؛ و نظرات کارمندان جدید، افزایش آشفتگی اقتصادی، تغییر ارزش‌ها، رقابت جهانی و اصلاحات راهبردی در قانون استخدام، موجب شد مدیریت منابع انسانی تبدیل به یکی از واحدهای اساسی برای موفقیت سازمان شود.

 

کار گروهی موفق

 

مباحثی همچون عدالت اقتصادی، صداقت کاری، تبعیض، امنیت و حقوق کارگر موضوعات اخلاق هستند که در رابطه با مدیریت منابع انسانی مطرح‌شده‌اند. پژوهش‌های اخیر در رابطه با مباحث اخلاقی به‌خوبی نشان داد مسائل مرتبط با نیروی انسانی روزبه‌روز در عمل افزایش می‌یابند. اهمیت راهبردی مسائل اخلاقی در کسب‌وکار، از زمانی که سیستم مدیریت شرکت‌ها بر اساس مسائل اخلاقی تعریف شد و توانست به‌خوبی پاسخگوی تمام نیازمندی‌های ذی‌نفعان (مشتریان، کارکنان، سهام‌داران و رقبا) باشد، افزایش‌یافته است.

 

منابع انسانی در صنعت چاپ

 

رویکرد مدرن به مدیریت منابع انسانی، ارائه راه‌حل‌های عملی، همچون: گزینش، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد و پاداش دهی برای بهبود مسائل اخلاقی و فنون و روش‌های کارا می‌باشد. اعمال و بهبود مسائل اخلاقی در کسب‌وکار به‌صورت قابل‌توجهی تحت تأثیر فرایندهای کلی مدیریت منابع انسانی است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله