چگونه پاداش منجر به نوآوری می شود؟

تورنگ / 31 مرداد 1396

یکی از مزایایی که معمولا برای تک تک اعضای سازمان در نظر گرفته می‌شود پاداش است. پاداش تعاریف متفاوت و گاه متناقص دارد، گاهی حتی ان را معادل حقوق و دستمزد می‌گیرند اما معمولا جدا از حقوق و دستمزد است که ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. امروزه اکثر شرکتهای موفق از پاداش برای جهت دهی به رفتار کارکنان استفاده می‌کنند. اما متاسفانه در کشور ما یا پاداش را در نظر نمی‌گیرند یا هدف خاصی از اعطای ان ندارند و همه افراد جدا از عملکرد مثبت یا منفی به میزان یکسان پاداش دریافت می‌کنند.

مبنای پرداخت پاداش می‌تواند چیزهای مختلفی از جمله پاداش بر مبنای ارشدیت، سطح تصحیلات، سابقه کار، عملکرد یا پاداش بر مبنای نواوری فرد برای سازمان باشد.

در محیط کسب و کار امروزی به علت تغیرات سریع تکنولوژی، دگرگون شدن نیروی کار و تغیرات سریع در انجام کارها،رقابت بین سازمان ها به شدت افزایش یافته است. لذا سازمان هایی موفق هستند که کارکنان خلاق، نواوری و پویا داشته باشند تا بتوانند پویایی سازمان را همیشه حفظ کنند و در میان دریای رقابت غرق شوند و اینجاست مسئله پاداش مبتنی بر عملکرد بیش از بیش اهمیت پیدا می‌کند و سازمان ها می‌کوشند تا به وسیله پاداش رفتار مورد نظر خودیعنی همان خلاقیت و نواوری را در اعضای خود تقویت کند.

در سیستم پاداش مبتنی بر نواوری ابتدا با توجه به اهداف کسب و کار معیارهایی را برای نواوری تعیین می‌کنیم در واقع تعیین می‌کنیم که نواوری و خلاقیت در چه بخش هایی بیشتر حائز اهمیت است و چه رفتارهایی را بیشتر شامل می‌شود. به عنوان مثال در یک واحد تولیدی یا یک شرکت معتبر ممکن است یکی از کارگران پیشنهادی ارائه دهد که منجر به کاهش ضایعات گردد ویا در یک واحد خدماتی یکی از اعضا راهی را برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان ارائه دهد که منجر به رضایت بیشتر مشتریان شود.

 

پاداش

 

پاداش های نواورانه می‌تواند به دو صورت نقدی یا غیر نقدی شامل بن خرید، تشویق و قدردانی باشد. معمولا نحوه دریافت ایده ها و پاداش های نواورانه به دوصورت  انجام می‌گیرد: 1-اول اینکه افراد می‌توانند حین انجام کار ایده های خود را با کارفرما در میان بگذارند 2-یا اینکه در اکثر سازمان هایی که از جمعیت بالایی برخوردارند یک صندوق دریافت پیشنهادات در نظر می‌گیرند و بعد از هر ماه تمام ایده و پیشنهادات را بررسی و در صورت امکان عملی شدن ان را عملی می‌کنند.

ایده های نو اورانه می‌توانند در بخش های  مختلف منجمله بازاریابی، فروش، سرمایه گذاری و....مفید واقع می‌شود. در واقع هرآن چیزی که منجر به کاهش هزینه و ضایعات و افزایش فروش و سود و به طور کلی منجر به ایجاد یک نوع مزیت رقابتی برای سازمان شود مستحق دریافت این نوع از پاداش است.

 

پیشرفت

 

به طور کلی علاوه بر تمام این موارد امروزه در بعضی از شرکت ها برای پی بردن به ایده های ناب و مفید از مشتریان استفاده می‌کنند بدین صورت که از طریق پرسشنامه یا روش های دیگر، ایده ها و نظرات مشتریان را دریافت می‌کنند و به بهترین ایده ها طبق قرعه کشی هدیه خاصی اختصاص می‌دهند. به طور حتم می‌توان گفت که مشتریانی که خارج از محیط سازمان قرار دارند می‌توانند مواردی را که به نظرشان موجب بهبود کالا یا خدمات می‌شود بیان کنند. به هرحال به عنوان ختم کلام می‌توان گفت اگر کسب و کار شما در یک محیط پویا و فعال قرار دارد و لازمه پیشرفت و در ان وجود نواوری و خلاقیت های گوناگون است بهتر است که از سیستم پاداش مبتنی بر نواوری استفاده کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
maasoumeh،

چه موضوع خلاقی ! آفرین


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله