چاپ دیجیتال چیست؟

تورنگ / 18 مرداد 1398

چاپ دیجیتال چیست؟

به‌طور کلی چاپ دیجیتال یک روش تبدیل تصاویر به سطوح چاپی است. چاپ دیجیتال معمولاً شامل چاپ حرفه‌ای از شمارهای پایین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزری و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهر افشان حرفه ای انجام می‌شود. در حال حاضر منظور از چاپ دیجیتال در بازار چاپ عمدتاً چاپ تونری با استفاده از انواع چاپگرهای لیزری حرفه‌ای بر روی انواع کاغذ است. دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل است و اطلاعات را از آن دریافت می‌کند، مثل پرینترها، اما در چاپ افست از فیلم و زینک و... استفاده می‌شود.

چاپ دیجیتال

فرایند چاپ

مرسوم‌ترین روش‌ها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه‌های متنوعی همچون کاغذ، کنواس یا بوم، شیشه، سنگ و... می‌نشانند. در بیشتر فرایندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر همچون روش‌های سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه‌نازکی روی سطح می‌دهند و در برخی دستگاه‌ها ممکن است برای تثبیت آن‌ها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوشش که توسط فرایندهای حرارتی یا تابشی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد. تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روش‌های سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیت چاپ است که درنتیجه مراحل آماده‌سازی پیش از چاپ سریع‌تر و ارزان‌تر هستند.

تفاوت‌های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روش‌های چاپ

به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ (لیتوگرافی) مرحله چاپ در چاپ دیجیتال کوتاه‌تر می‌شود. در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن رنگ و یا تنظیمات در حین چاپ ندارد. در چاپ دیجیتال درهردور چاپ می‌تواند تصویر همتن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی‌شود.

در چاپ افست نیاز به یک اپراتور باتجربه و ماهر هست ولی در چاپ دیجیتال نقش اپراتور چندان تأثیری ندارد و بلکه تمام تغییرات در مرحله قبل از چاپ که همان آماده‌سازی فایل می‌شود باید انجام گیرد. البته این دلیل براین نمی‌شود که چاپ دیجیتال احتیاج به یک فرد متخصص ندارد بلکه چاپ رو از حالت بسیار تخصصی خارج می‌کند.

دستگاه چاپ دیجیتال

چاپ در شمار محدود

چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در شمار کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتوا آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد به همین دلیل در چاپ کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح‌های متفاوت از چاپ دیجیتال استفاده می‌شود.

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی امکان چاپ در شمار پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات در تعداد کم و سریع کاربرد زیادی دارد و برای افرادی که به‌شدت بر روی سفارش‌های خود حساسیت دارند، می‌توان از چاپ دیجیتال استفاده کرد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون‌ها برگ ساخته نشده است بلکه باید بتواند در طول مدت‌زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند که البته این کار را خیلی خوب انجام می‌دهد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که اثر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله