ویژگی های یک فروشنده خوب و موفق

تورنگ / 4 مرداد 1396

در ابتدا جمله‌ای از برایان تریسی را بیان می‌کنیم که می‌گوید:«همه کارشان فروش است. فروش توانایی برقراری ارتباط، متقاعدسازی و تأثیرگذاری بر مردم است.»

چند ویژگی یک فروشنده خوب و موفق:

1. اولین نکته در امر فروش علاقه است که فرد باید به این کار علاقه داشته باشد تا بتواند هرروز با عشق و اعتقاد هر چه بیشتر همه جوانب این کار را به‌ درستی و باعلاقه زیاد انجام دهد.
2. یک فروشنده خوب همیشه سعی می‌کند تا از تمامی محصولاتی که ارائه می‌دهد اطلاعات کافی داشته باشد.
3. یک فروشنده خوب همیشه سعی می‌کند تا نظر مشتریان را راجع به محصولات خود بداند تا بتواند محصولاتی را که نیاز مشتری است ارائه دهد. چون بهترین روش ارائه محصولات و خدمات به مشتری داشتن اطلاعات کافی از نیاز مشتریان است و محصولات را به‌ صورت حرفه‌ای و درست به مشتریان ارائه دهد.
4. یک فروشنده موفق و خوب همیشه سعی می‌کند بیشتر از اینکه خودش حرف بزند به صحبت‌های مشتری گوش دهد؛ زیرا مشتری بیشتر اوقات در بین حرف‌هایش نیازهایش را بیان می‌کند.
5. یک فروشنده خوب و موفق سعی می‌کند با مشتریان خود ارتباط داشته باشد و هر از گاهی با آن‌ها تماس می‌گیرد. این جزء راه‌کارهایی است که می‌توان یک مشتری را برای مدت بیشتری نگه داشت و به‌گونه‌ای مشتری وفادار خواهد ماند.
6. یک فروشنده موفق سعی می‌کند همیشه مثبت نگر باشد و در مواقع بروز مشکلات دید خود را روی نکات مثبت متمرکز کند تا جلوی بزرگ شدن مشکل را بگیرد.
7. یک فروشنده خوب به کارش تعصب دارد و همیشه سعی خود را انجام می‌دهد متعصب باشد، تا بهترینش را ارائه دهد و نسبت به شرکت یا جایی که کار می‌کند همیشه باعلاقه به کارها رسیدگی خواهد کرد و اهدافش در جهت موفقیت آن شرکت یا فروشگاه است و تمام تلاش خودش را به کار خواهد گرفت.
8. یک فروشنده خوب به گوشی موبایل خود وابسته نیست.
تا حالا برایتان پیش‌آمده که وقتی وارد فروشگاهی شده‌اید باید دقایقی منتظر بمانید تا فروشنده گوشی موبایلش را کنار بگذارد و بعد به کار شما رسیدگی کند؟ در این مواقع اکثر مشتریان از این رفتار احساس کرده‌اند که توجهی به وجود آن‌ها نشده است و برای فروشنده هیچ اهمیتی ندارد که کسی در آنجا برای خرید حضور پیداکرده است. پس در این حرفه موفق‌تر است که به گوشی همراهش یا تلفن وابسته نیست.
9. یک فروشنده خوب می‌داند که چطور می‌تواند باصداقت و طریقه معرفی کالا به مشتری این را به مشتری ثابت کند که کالای او چه مزیت‌های خوبی نسبت به کالاهای مشابه در دیگر فروشگاه‌ها دارد؛ و اینکه بعد از فروش پیگیر کالای خود باشد تا از کیفیت آن اطمینان حاصل کند و بهتر است به این جمله توجه کنید که فروش پایان یک معامله نیست بلکه آغاز یک تعهد است. فروشندگان کمی به این جمله اعتقاددارند اما کسانی هستند که با تکیه‌بر این جمله از بهترین‌های فروش هستند و همچنان بعد از فروش پیگیر کالا و مشتری خود هستند.

 

فروش عالی

 

 

 

10. یک فروشنده خوب باید بتواند از صبر و بردباری بسیاری برخوردار باشد. گاهی ممکن است با یک مشتری بسیار عصبانی برخورد کنید در این مواقع می‌توانید با صبر و حوصله زیاد بهترین رفتار را انجام دهید تا مشتری آرام شود و رفتارش کمی مهربانانه‌تر شود. اگر برخلاف تصور ما شما هم با پرخاش و یا عصبانیت متقابل با مشتری صحبت کنید هم باعث ناراحتی بسیار خواهید شد و هم اینکه مشتری را برای همیشه از دست خواهید داد.
اگر درجایی دچار تردید شدید که آیا حق با مشتری است یا خیر باید فرض را بر این نهاد که حق با مشتری است. گاهی ممکن است که یک مشتری در حین خرید بارها نظرش عوض شود و از شما بخواهد چندین بار کالا را عوض کنید اما شما نباید صبر خود را از دست دهید و همیشه سعی تا بعد از رفتن مشتری رفتاری متوازن داشته باشید و تغییری در رفتارتان ایجاد نشود.

 

 

11. تا حالا شده کسانی در حین خرید بین دو یا چند کالا تردید پیدا می‌کنند که گاهی ممکن است این تردید باعث منصرف شدن آن‌ها از خرید شود. در این لحظه یک فروشنده حرفه‌ای و خوب می‌تواند با آگاهی کامل از نیاز مشتری و با نیتی کاملاً درست به مشتری خودآگاهی دهد و به او کمک کند تا از بین کالاهای موردتردید بهترین را انتخاب کند. گاهی همه ما نیاز به راهنمایی و مشاوره کسی دیگر راداریم تا بتوانیم تصمیم درست‌تری بگیریم.
12. یک فروشنده حرفه‌ای هیچ‌وقت تخفیف زیادی به مشتریان نمی‌دهد چون این امر باعث می‌شود که مشتری فکر کند شما یک کلاه‌بردار هستید و سودهای هنگفتی از محصولات خود می‌گیرید.
13. یک فروشنده حرفه‌ای برای تبلیغات هزینه می‌کند. تبلیغات همیشه باعث جذب مشتریان بیشتر خواهد شد. شرکت‌هایی مثل پپسی و کوکاکولا همچنان هزینه‌های زیادی برای تبلیغات متقبل می‌شوند چون همچنان تبلیغات یکی از مهم‌ترین و اولین ارکان معرفی کالا به مشتریان است.

نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
معصومه،

بسیار عالی ، همراه با نکات کلیدی !


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
حسن،

با تشکر از مقاله خوبتان. بهتر بود عنوان مقاله: "ویژگیهای یک فروشنده خوب و موفق" باشد


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله