نکات مهم در طراحی پوستر (آموزش و توضیح جامع)

حانیه محمدزاده / 14 اردیبهشت 1396

برای طراحی پوستر باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

طراحی پوستر خلاقانه، پوستر تبلیغاتی

برای این که بتوانید پیام خود را به گوش مخاطبانتان برسانید نیازمند طراحی یک کمپین تبلیغاتی مناسب و با کیفیت هستید. یکی از لوازم مهم برای این امر طراحی یک پوستر جذاب و ویژه است. در این مقاله به اهمیت طراحی پوستر، نکات مهم طراحی پوستر تبلیغاتی و آموزش طراحی پوستر سه بعدی و پوستر تبلیغاتی را خواهیم پرداخت.
طراحی پوستر تبلیغاتی همواره یکی از بهترین نوع طراحی ها است؛ زیرا می‌توان قوانین را زیر پا گذاشت. پوستر تبلیغاتی فقط نیاز به خلاقیت و جسارت دارد و اگر قوی باشد، احساسات افراد را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کلید اصلی ماجرا این است که شما بتوانید یک تناسب بین موضوع، متن، تصاویر و لوگو برقرار کنید. هنگامی‌که به این تناسب برسید، به یک پوستر تبلیغاتی خوب دست‌یافته‌اید.

اولین و قطعی‌ترین قسمتی که باید مطالعه کنید، شناخت مخاطب و شناخت دقیق محصول است (محصول یا خدمات یا رویدادی خاص که می‌خواهید برای آن پوستر طراحی کنید.) سپس مرحله پرداختن به ظاهر است. رنگ، فونت و گرافیک. برای بررسی این‌که به چه صورتی کار را پیاده‌سازی کنید، باید بدانید که می‌خواهید چه عکس‌العملی از مخاطب دریافت کنید. می‌خواهید مخاطب را هیجان‌زده کنید؟ می‌خواهید به فکر فرورود؟ یا می‌خواهید...

1. رنگ پوستر تبلیغاتی باید در مخاطب ایجاد انرژی کند.

رنگ پوستر تبلیغاتی یکی و شاید اصلی‌ترین وجه طراحی هستند. رنگ در مخاطب شما ایجاد انرژی می‌کند، موجب بروز یک رفتار خاص در او می‌شود و در صورت استفاده صحیح، می‌تواند چشمان او را خیره کند. با توجه به موضوع طراحی، رنگ‌ها می‌توانند کاملاً جسور، نامحسوس و یا رمانتیک باشند.

ایده بعدی استفاده از قطعه‌های رنگی است.(به این معنا که رنگ‌ها باهم مرز مشخص دارند و داخل هم نرفته‌اند.) برای این کار باید از دو چیز مطمئن شوید. اول این‌که رنگ‌هایی که کنار هم استفاده می‌کنید، هماهنگی لازم را داشته باشند و مطلب بعدی این‌که ترکیب این رنگ‌ها بتواند جلب‌توجه زیادی را برای پوستر تبلیغاتی ایجاد کند.

آموزش طراحی پوستر

2. تایپوگرافی در پوستر تبلیغاتی

به خاطر داشته باشید شما می‌توانید با فونت‌های مختلف، پیام یک پوستر تبلیغاتی را زمین تا آسمان تغییر دهید. می‌توانید برای نشان دادن جدیت، از فونت‌های بولد، برای بالا بردن ظرافت از فونت ایتالیک و برای بیان بازیگوشی و سرگرمی از فونت‌های غیررسمی (سست و لوس) استفاده کنید.
پیشنهاد می‌شود حداقل از دو فونت متفاوت در کار خود استفاده کنید. یکی برای عنوان و یکی برای متن.

3. پوستر تبلیغاتی باید سلسله مراتب بصری داشته باشد.

یک پوستر تبلیغاتی باید سریعاً جلب‌توجه کند و مخاطب آن بتواند در سریع‌ترین فرصت ممکن آن را بخواند. شما باید اطلاعات را از لحاظ اهمیت دسته‌بندی کنید. اگر متن شما خیلی کوتاه است، دنبال تصاویر و گرافیک برجسته و ساده باشید، اما اگر متن شما زیاد است، تمرکز خود را روی متن بگذارید و آن را از لحاظ اهمیت، اولویت‌بندی کنید.

ایده طراحی پوستر خلاقانه

4. گزیده گویی در طراحی پوستر تبلیغاتی؛ اجزای اضافی را حذف کنید.

گاهی اوقات هر چه کمتر توضیح بدهید، بهتر است و می‌تواند برای مخاطب جذاب‌تر باشد. یک کلمه تنها یا یک تصویر ساده، گاهی اوقات خیلی بیشتر از کلمات زیاد و تصاویر پیچیده می‌تواند با مخاطب ارتباط برقرار کند. به‌هیچ‌وجه از تصاویر اضافه یا کلمات فقط برای زیاد کردن حجم کار استفاده نکنید.

5. ایجاد یک کانون توجه در پوستر تبلیغاتی

سعی کنید برای ایجاد اهمیت بیشتر متن، خارج و داخل آن از عکس استفاده کنید.

6. استفاده از اشکال هندسی در پوستر تبلیغاتی

کنار هم قرار دادن اَشکال هندسی، می‌تواند اشکال دیگر را بسازد. آن‌ها می‌توانند با استفاده از خط‌هایشان، چشم مخاطب را به‌جاهای مختلف پوستر تبلیغاتی هدایت کنند. یک ترکیب زیبا درست کنید و توجه مخاطب را به همان سمتی که می‌خواهید ببرید. استفاده از اشکال در طراحی، یک کار زیرکانه است و تأثیرات باورنکردنی‌ای دارد.

نکات طراحی پوستر، طراحی پوستر حرفه ای

 

7. در ایجاد ترکیب‌ها هوشمندانه عمل کنید.

متن‌ها، عکس‌ها و کلیه اطلاعات در اختیار شماست. فکر کنید و ایده دهید که به چه صورت‌های مختلفی می‌شود متن و عکس را خورد کرد و دوباره کنار هم چید. این شما هستید که مشخص می‌کنید مخاطب باید به چه صورت پوستر تبلیغاتی را مطالعه کند و پیام آن را دریافت نماید. به تلفیق گرافیک، کلمات و حتی حروف فکر کنید.

8. ایجاد انرژی با استفاده از تأکید روی اجزا

وقتی شما از فونت‌ها و تصاویر هیجان‌انگیز استفاده می‌کنید، یک تأثیر جدی و واکنش فوق‌العاده در بیننده به‌جا می‌گذارید. با این کار باعث می‌شوید پیام شما با احساسات و انرژی مخاطب درگیر شود. گاهی اوقات استفاده از کلمات کم، تأثیرگذاری را فوق‌العاده می‌کند.

نکات طراحی پوستر، طراحی پوستر حرفه ای

 

9. رعایت تناسب در طراحی پوستر تبلیغاتی

استفاده از تقارن، محور و تکرار، برای چشم‌ها تناسب ایجاد می‌کند. رنگ، گرافیک و میزان متن باید در تناسب باهم باشند. تناسب به این معنا نیست که پوستر تبلیغاتی شما، حتماً باید کاملاً متقارن و روی محور باشد. تناسب به این معناست که یک‌طرف نباید بار و سنگینی بیشتری داشته باشد. فضای خالی الزاماً بار سبک نیست. تناسب به محتوای درونی پوستر اشاره دارد.

10. استفاده از تصاویر برای اعتبار بخشیدن به پوستر تبلیغاتی

استفاده از یک تصویر زیبا و دراماتیک در پوستر تبلیغاتی می‌تواند پیام شما را به‌خوبی منتقل کند. تصاویر به محصول شما اعتبار می‌بخشند. آن‌ها می‌توانند محصولات شما را واقعی کنند و باعث می‌شوند مخاطب تا حدی کیفیت را ببیند.

11. اطلاعات متراکم و خوانا

خوانا بودن پوستر تبلیغاتی الزاماً به این معنا نیست که مخاطب بتواند تمام مطالب روی پوستر را مطالعه کند. باید مطمئن شوید که مخاطب دقیقاً متوجه تبلیغ شما شده است و می‌داند محصول، خدمات یا توصیه شما چیست. یک تک کلمه یا یک عکس تنها می‌تواند احساسات مخاطب را به چالش بکشاند. احساس عشق، احساس خشم و یا حتی مریضی. عکس یک زن در حال گریه کردن... عکس یک مرد در حال مرگ... کلمه آتش... بیننده کاملاً احساساتی می‌شود و نیاز دارد بیشتر بداند.

طراحی پوستر با گوشی

 

12. شکستن اصول و قواعد طراحی پوستر تبلیغاتی

محدودیت‌ها را از بین ببرید. از غیرممکن‌ها استفاده کنید. چیزهایی که در کنار هم جور نمی‌شوند را در کنار هم بیاورید. چیز جدید خلق کنید.

طراحی پوستر سه بعدی چیست؟ (آموزش طراحی پوستر سه بعدی)

اگر می‌خواهید پوستر تبلیغاتی شما مخاطب را به سوی خود جذب کرده و در ذهن بیننده ماندگار شود لازم است کاری متفاوت برای طرح خود انجام دهید. راه های زیادی برای تبدیل کردن یک پوستر معمولی به پوستر خاص و متفاوت وجود دارد که یکی از این روش ها اضافه کردن گرافیک 3D به طرح است. برای عمق دادن به تصویر راه های زیادی وجود دارد که یکی از آن‌ها روش 3D است که بُعد جدیدی به تصویر می‌دهد و آن را از یکنواختی در می‌آورد.

در ادامه با استفاده از نرم افزار گرافیکی Adobe Illustrator روش استفاده از افکت های 3D  را خواهیم گفت.

در مرحله اول لازم است یک صفحه جدید برای طراحی پوستر در برنامه باز کنید. اینجا یک صفحه 17*11 ایجاد کرده‌ایم که سایز استاندارد پوستر است. اما اگر با توجه به نیاز و طرح خود به اندازه های دیگری برای طراحی پوستر خود نیاز دارید می‌توانید در جدول زیر اندازه های معمول چاپ پوستر را بیابید.

جدول اندازه های استاندارد برای چاپ پوستر:

کوچک

11 * 8.5 سانتی متر

متوسط

24 * 18 سانتی متر

بزرگ

36 * 24 سانتی متر

 

برای چاپ پوستر پیشنهاد می‌کنیم از فرمت رنگیCMYK  و وضوح تصویر 300 dpi استفاده کنید تا در نهایت پوستر چاپ شده شما کیفیت رنگ و وضوح بالایی را دارا باشد.

طراحی پوستر

حالا صفحه ای که برای طراحی پوستر تبلیغاتی خود نیاز دارید آماده است، برای شروع طراحی نیاز داریم یک پس زمینه مناسب روی صفحه اعمال کنیم. قبل از اینکه بخواهید از افکت 3D استفاده کنید نیاز است طرح خود را خود را مثل یک وکتور تخت ایجاد کنید و یا از وکتورهای آماده استفاده کنید. برای این کار می‌توانید با استفاده از ابزار pen یک طرح رنگی مثل عکس زیر طراحی کنید و آن را در وسط صفحه قرار دهید.

 

پوستر سه بعدی

 

سپس از مسیر Effect>3D>Bevel and Extrude به پنل 3D رفته تا با تعیین اندازه بیرون آمدگی (extrusion) افکت سه بعدی خود را اعمال کنید. برای اضافه کردن متن پوستر لازم است یک فونت ساده متناسب با طرح خود انتخاب کنید و هدف پوستر تبلیغاتی خود را به طور مختصر و مفید بنویسید. یادتان نرود که این متن باید کوتاه باشد و در یک نگاه منظور شما را به مخاطب انتقال دهد.

طراحی پوستر تبلیغاتی

آیا می‌خواهید یک پوستر طراحی کنید که توجه مردم را جلب کند؟
اگر می‌خواهید  با ادغام چند طرح و ایده گرافیکی مقداری اطلاعات با مخاطب خود انتقال دهید پیشنهاد ما برای این منظور طراحی یک پوستر جالب است که هم منظور شما را به مخاطبتان منتقل کند و هم شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند.
طراحی پوستر تبلیغاتی پیام شما را به تعداد زیادی از مخاطبان می‌رساند مخصوصا اگر آن را در یک مکان عمومی پر تردد قرار دهید.

به یاد داشته باشید همانطور که راه های زیادی برای جلب توجه مخاطب وجود دارد رقابت بسیار زیادی نیز در این مورد به چشم می‌خورد. بنابراین یک طراحی پوستر خوب و تاثیر گذار می‌تواند به شما کمک کند تا توجه بینندگان خود را جلب کنید.
در این مطلب چند نکته راجع به طراحی یک پوستر جالب را با هم بررسی می‌کنیم. ما از برنامه Adobe Photoshop CS5 استفاده کرده ایم اما نگران نباشید چون این مراحل با هر برنامه گرافیکی قابل اجرا هستند.

طراحی پوستر تبلیغاتی، پوستر تبلیغاتی جذاب

 

1. موضوع خود را انتخاب کنید.

قبل از اینکه شروع به طراحی پوستر خود کنید لازم است از خود بپرسید هدفتان از طراحی این پوستر چیست و قصد رساندن چه پیامی را دارید. با متمرکز شدن روی هدفتان می‌توانید در نتیجه پوستر بهتری طراحی کنید تا به بهتزین شکل پیام شما را به مخاطب برساند و شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند. به پوسترهای موفق رجوع کنید و با دقت به آن‌ها نگاه کنید و سعی کنید داستان و ایده ی هر یک از آن‌ها درک کنید. ببینید پشت هر یک از این طراحی ها چه فکر و ایده ای نهفته است و از آن‌ها ایده بگیرید. 
همیشه سعی کنید در حالی که به پیامتان فکر می‌کنید هدف نهایی  خود را در نظر داشته باشید. از خودتان بپرسید " خواسته ی من از طراحی این پوستر چیست؟"

2. برنامه گرافیکی

ابزارهای مختلفی برای طراحی و ایجاد پوستر در دسترس شما قرار دارد. کاربران حرفه‌ای و با تجربه معمولا از برنامه هایی مثل فوتوشاپ یا GIMP استفاده می‌کنند چون دسترسی های متعددی رو پروژه نهایی خود دارند. اگر شما تجربه کار با این نرم افزارهای پیشرفته را ندارید برنامه های Microsoft Word و Publisher
برای یادگیری بسیار ساده هستند. همچنین کاربران ios نیز می‌توانند از برنامه جالب و سر گرم کننده Phoster که شامل قالب‌ها و طرح‌های آماده برای طراحی پوستر است استفاده کنند و با دانلود این برنامه به راحتی طرح مورد نظر خود رابه سلیقه خود ایجاد کنند.

پوستر تبلیغاتی زبان انگلیسی

 

3- قدرت تصاویر

تصاویر می‌توانند مخاطب را به سوی خود جلب کرده و برای لحظاتی بیننده را متوقف کنند. بیننده با دیدن تصاویر می‌تواند ایده های پیچیده را کاملا واضح و قابل فهم در یابد. شما باید تا حد ممکن تصاویری جذاب و فریبنده انتخاب کنید چون تصویری که در پوستر استفاده می‌کنید اولین چیزی است که بیننده آن را می‌بیند و به آن توجه می‌کند.  حتما توجه داشت باشید که تصویر شما دارای کیفیت عالی باشد چون چاپ پوستر در اندازه بزرگ نقص های کوچک را نیز نمایان می‌کند و در نگاه مخاطب تاثیر منفی می‌گذارد.

ترکیب رنگ ها در طراحی پوستر

 

4. شعار ساده

همزمان با تصویر یا طرح گرافیکی که برای پوستر خود انتخاب کرده‌اید متن یا شعار تبلیغاتی شما نیز جزء اولین چیزهایی است که به چشم بیننده می‌آید. بنابراین نیاز است که این متن ساده و یاد ماندنی باشد تا بیننده را به سوی خود جذب کرده و او را برای بیشتر دانستن درباره شما کنجکاو کند.

پوستر خلاقانه

 

5. اطلاعات لازم

در عین حال که نمی‌خواهید  طرح پوستر خود را شلوغ و نا زیبا کنید، نباید جزئیاتی مثل آدرس و یا تاریخ رویداد مورد نظر را فراموش کنید. یک پوستر خوب باید حس کنجکاوی مخاطب را برانگیخته کرده و آن‌ها را ترغیب کند که بخواهند چیزهای بیشتری راجع به شما بدانند. سعی کنید در پوستری که طراحی می‌کنید فقط اطلاعات لازم و ضروری را بگنجانید و از قرار دادن اطلاعات غیر ضروری و اضافی بپرهیزید. 

طراحی پوستر تبلیغاتی ساده

 

6. مختصر و مفید

عموما طراحی پوستر خوب و موفق را می‌شود بر اساس خلاقیت، زیبایی و جذاب بودن آن دسته بندی کرد. اما اینها به تنهایی کافی نیستند، در کنار این فاکتورهای مهم خوانا بودن و جلب توجه کردن یک پوستر تبلیغاتی نیز مهم است. از آنجا که زمان شما برای جلب توجه مخاطبتان محدود است باید بر تمام مهارت های ارتباطی تمرکز کنید و مطمئن شوید که منظور دقیق خود را به مخاطب خواهید رساند. بنابراین هر چیز اضافی یا بی ربط را حذف کنید تا شما را از هدفتان منحرف نکند.

نرم افزار ساخت پوستر

 

7. طرح

دقت کنید که رنگ‌ها و نوع فونت و نوشته‌هایتان را با دقت و ظرافت انتخاب کنید چون ترکیب پوستر شما نباید نا منظم و ناموزون باشد. متن شما می‌تواند شامل پاراگرافی کوتاه و یا توضیح مختصری از متن شما باشد سعی کنید طرح پوستر بصورت یکپارچه و منظم باشد. در مجموع مهم‌ترین چیز دقت و ظرافت شماست. در واقع پوستر تبلیغاتی نمونه بزرگی از آگهی تبلیغاتی است.  با این حال برخلاف ابزارهای دیگری که برای تبلیغات استفاده می‌شود پوسترها در فضاهای بزرگتر و با فاصله بیشتر دیده می‌شوند بنابراین باید به قدر کافی واضح و خوانا بوده و در عین حال به گونه ای رمزآلود باشد که حس کنجکاوی مخاطب را تحریک کند تا مخاطب به دنبال اطلاعات و ارتباطات دقیق تری با شما باشد.
 با اندکی حوصله و خلاقیت بهترین طراح برای پوسترهای خود باشید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله