6 راه ساده و کاربردی برای پاک کردن جوهر از روی لباس

آرزو سعادت / 16 فروردین 1396

یکی از اتفاقات معمول ناشی از کارکردن در چاپخانه و کار با دستگاه‌های چاپی، ایجاد لکه جوهر روی پوست دست و یا لباس کار است. حتی در محیط خانه و کار با پرینتر خانگی شما نیز ممکن است موجب بروز این اتفاق شود. هنگامی که لکه‌ای روی لباستان ایجاد شود قطعاً اولین گزینه‌ای که برای ازبین‌بردن آن به ذهنتان می‌رسد شستن آن است، اما برخی مواد مثل جوهر به‌راحتی و با یک شستشوی ساده از روی پارچه پاک نمی‌شوند. گزینه بعدی برای ازبین‌بردن این نوع لکه‌های سخت استفاده از مواد شوینده قوی است که قطعاً روی بافت پارچه تأثیرگذار خواهد بود، آیا حاضر هستید به لباس زیبای خود از این طریق آسیب برسانید؟

پاك كردن چاپ لباس

 

لکه جوهر یکی از سمج‌ترین لکه‌هایی است که پاک‌ کردن آن نیاز به مهارت دارد و اغلب خودکار و روان‌نویس‌هایی که در جیب لباستان می‌گذارید موجب ایجاد این لکه‌ها می‌شوند. برای ازبین‌بردن لکه جوهر از روی لباس راه‌های زیادی پیش روی شما است، همراه با ما چند ترفند ساده و کم‌هزینه خانگی را امتحان کنید و لکه جوهر را به‌راحتی از روی لباستان پاک کنید.

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که به‌هیچ‌وجه دستمال را روی لکه جوهر ایجاد شده نمالید، زیرا این کار موجب پخش‌شدن جوهر می‌شود و کار را سخت‌تر می‌کند. در عوض می‌توانید دستمال تمیز را روی لکه‌ای که تازه ایجاد شده و هنوز خیس است فشار دهید، با این  کار می‌توانید بخشی از جوهر آبکی را جذب کنید تا حجم جوهر کمتر شود، سپس راه‌های پاک کردن آن را ادامه دهید.

  • اسپری مو

برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با استفاده از اسپری مو، ابتدا اسپری مو را از فاصله حدود 15 سانتی‌متری روی لکه بپاشید تا کاملاً خیس شود. اسپری مو حاوی الکل است که می‌تواند به حل‌شدن جوهر کمک کند. بگذارید اسپری برای چند دقیقه روی لکه بماند تا عمل کند. سپس با یک پارچه تمیز و خشک به‌آرامی لکه را بتپید تا جوهر جذب پارچه شود. مراقب باشید لکه را مالش ندهید، زیرا این کار می‌تواند باعث پخش‌شدن جوهر بیشتر شود. پس از اینکه بیشتر جوهر جذب شد، لباس را به روش معمولی بشویید.

  • شیر

یکی از راه‌های عالی و ساده برای ازبین‌بردن لکه جوهر روی لباس‌های رنگی استفاده از شیر است. برای این کار می‌توانید قسمتی از لباس که لک شده را در یک ظرف شیر قرار دهید و بگذارید ساعتی بماند، برای لکه‌های قدیمی‌تر شاید نیاز باشد که لباس یک شب در ظرف شیر بماند و در روز بعد پس از محوشدن لکه، لباس خود را با مواد شوینده ملایم بشویید تا بوی شیر را از بین ببرد.

  • الکل و محلول لاک‌پاک‌کن

الکل رنگ‌دانه‌های جوهر را خنثی می‌کند و باعث ناپدیدشدن جوهر می‌شود. البته ممکن است الکل جوهر روی پارچه‌های نخی را از بین نبرد. برای استفاده از الکل باید اول پارچه را داخل الکل فروکنید، سپس یک عدد پارچه تمیز را با آب سرد مرطوب کرده و روی لکه با آن ضربه بزنید تا لکه از بین برود. بگذارید لباس در هوای آزاد خوب خشک شود و پس از آن دوباره آن را بشویید. از لاک‌پاک‌کن نیز مثل الکل برای پاک‌ کردن جوهر استفاده کنید.

  • لیمو و سرکه

برای پاک کردن لکه جوهر از روی لباس با استفاده از لیمو و سرکه، می‌توانید از ترکیب این دو ماده طبیعی بهره ببرید. ابتدا، آب نصف لیمو را بگیرید و با مقدار مساوی سرکه سفید ترکیب کنید. این محلول را مستقیماً روی لکه جوهر بریزید و بگذارید برای حدود 5 تا 10 دقیقه روی لکه بماند تا تأثیر خود را بگذارد. اسیدیته موجود در لیمو و سرکه به شکستن مولکول‌های جوهر کمک کرده و لکه را سست می‌کند. پس از این مدت، با استفاده از یک پارچه تمیز و خیس، لکه را به‌آرامی تمیز کنید. در نهایت، لباس را به روش معمولی بشویید تا هرگونه باقیمانده از محلول پاک‌کننده و جوهر از بین برود. این روش معمولاً برای لکه‌های تازه و نه خیلی عمیق مؤثر است.

روش پاک کردن لکه جوهر

  • سس تارتار

لکه جوهر را می‌توانید با تهیه این ترکیب نیز از بین ببرید. فقط کافی است 2 قاشق غذاخوری سس تارتار و 2 قاشق غذاخوری آبلیمو ترش را با هم مخلوط کنید و روی لکه قرار دهید. این لایه خمیری را به مدت 3 الی 4 ساعت روی لکه جوهر باقی بگذارید سپس آن را با آب سرد بشویید.

  • خمیردندان

این روش ممکن است روی برخی از سطوح جواب دهد و روی برخی دیگر نتیجه مطلوب را نداشته باشد، این موضوع کاملاً به نوع پارچه شما بستگی دارد. برای امتحان می‌توانید مقداری خمیردندان غیر ژله‌ای (خمیردندان معمولی) را روی لکه جوهر قرار دهید و آن قسمت را به هم ساییده و با آب شستشو دهید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه به طور کامل محو شود. استفاده از این روش برای ازبین‌بردن لکه مواد آرایشی روی پارچه نیز به کار می‌رود.


روش های خانگی از بردن لکه جوهر

 

یک نکته مهم که باید در نظر بگیرید این است که هر چه لکه بیشتر روی لباس بماند پاک‌ کردن آن سخت‌تر می‌شود؛ بنابراین بهتر است به‌محض این که متوجه لکه شدید آن را از روی لباس پاک کنید. پس باید سریع عمل کنید و سریع‌ترین راه این است که با یک عدد دستمال‌کاغذی یا دستمال حوله‌ای محکم روی لکه فشار دهید. بیشتر خودکارهای مدرن جوهرهای بر پایه آب به کار می‌برند که ازبین‌بردن آن راحت‌تر است و تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید تنها یک عدد دستمال مرطوب است که لکه را به خود جذب می‌کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

چرا باید از کاور کت و شلوار استفاده کرد؟
چرا باید از کاور کت و شلوار استفاده کرد؟

در این مقاله تمام نکات لازم برای خرید کاور کت و شلوار و خصوصیات مهمی که در هنگام خرید کاور لباس باید به آن توجه کنید را خواهیم گفت.

مطالعه مقاله