تاریخچه طراحی و چاپ پرچم

تورنگ / 12 اسفند 1395

آیا تا کنون به هویت و نشانه کشور خود اندیشیده اید؟

تا به حال به سرگذشت پرچم ها فکر کرده اید؟

پرچم شناسی یک علم است و به اولین شکل پرچم "وکسی لوید" گفته می‌شود. کلمه "وکسی لوید"  داری ریشه لاتین،  به معنای راهنمایی و هدایت کردن است. بیش از 4000 سال است که از پرچم استفاده می‌شود. در طراحی پرچم های معتبر مثل پرچم ایران از فلز استفاده می‌شد. در واقع پرچم به عنوان سمبل یا نماد و یا برای فرستادن یک پیام به مخاطب تهیه می‌شود. امروزه هر کشوری در جهان دارای پرچم است و هر دولتی که تغییر می‌کند یا روی کار می آید پرچم خاص خودش را دارد، حتی هر سازمان یا گروه هم می تواند برای خود پرچم داشته باشد. هدف مهم پرچم ها رساندن مفهوم یا سمبل و نماد است. مثل پرچم المپیک که داری 5 دایره داخل هم قرار گرفته که نشان دهنده این است که مردم مختلف از 5 قاره مختلف دور هم می آیند در یک رقابت دوستانه شرکت می‌کنند. و یا صلح که یکی از پیغام های برگ ها و شاخه های زیتون به جهانیان است و در پرچم سازمان ملل استفاده شده است. 

 
چاپ پرچم

 

از طرفی کسانی که پرچم را طراحی می‌کنند هم شغل بسیار مهمی دارند چون باید این اطلاعات و پیام ها را بدون گفتن حرف یا کلمه ای توسط رنگ و علامت یا در برخی موارد با تصویر به مردم نشان دهند. بعضی از این پرچم ها به مربع هایی تقسیم می‌شوند بعضی ها حاشیه دارند – یا لبه – مهمترین قسمت پرچم که نقش بسیار مهمی در معنای آن دارد رنگ پرچم است که خود نشان دهنده یا بیان کننده معنا و مفهوم خاص آن کشور است.

سال ها پیش پرچم ها با دست و با نخ ها و رنگ های مخصوص نقاشی تهیه می‌شدند. امروزه پرچم ها را در رول های مخصوص نقاشی طراحی می‌کنند و به شکل رول هم چاپ می‌شود بعد با ماشین های مخصوص برش می‌شود.

در مورد چاپ پارچه و پرچم رسم و سنت های مختلفی وجود دارد که برای انتخاب بهترین راه 2 مورد از بهترین و معمول ترین روش های چاپ را ذکر می‌کنیم:

1- چاپ سیلک

2- چاپ دیجیتال

چاپ سیلک:

با این روش پرچم ها به صورت خودکار در قطع و اندازه های مشخص با ماشین های چاپ سیلک، چاپ می‌شوند. این ماشین های چاپ تولید را به صورت بسیار سریع و دقیق انجام می دهند ولی تعداد را محدود می‌کنند.

چاپ دیجیتال:

با این نوع چاپ پارچه به صورت دیجیتال  چاپ می‌شود. بزرگترین فایده انتخاب چاپ دیجیتال برای پرچم این است که برخلاف چاپ سیلک هیچ محدودیتی برای تولید ایجاد نمی‌کند. بعد از چاپ پرچم، پرچم ها را به جایی که اصطلاحا حمام گفته می‌شود می‌برند اول در آب سرد و بعد در آب گرم قرار می دهند این مرحله باعث ثابت شدن رنگ پرچم می‌شود. معمول ترین راه برای تولید پرچم چاپ دیجیتال است این چاپ پیشرفته این اجازه را می دهد که پرچم در 4 رنگ، طرح های مختلف، تعداد بالا و با قیمت مناسب تولید شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله