چاپ افست

مهسا یعقوبی / 30 آذر 1395

چاپ افست در قرن 19 میلادی توسط رابرت برکلی گسترش پیدا کرد و اولین لیتو گرافی در سال 1875 در انگلستان پدیدار شد و تا به امروز استفاده زیادی از آن می‌شود. در سال 1914 چاپ افست محبوبیت زیادی در ژاپن بدست آورد به طوریکه در سال 1915 یعنی طی یک سال بیش از 100 مورد چاپ افست در ژاپن انجام شده بود و بعد از آن متخصصین شروع به استفاده از آن کردند. در اوایل سال 1950 اکثر روزنامه های امریکایی از چاپ افست برای چاپ روزنامه خود استفاده می‌کردند. زیرا هزینه چاپ افست در مقایسه با روش های دیگر چاپ بسیار بسیار پائین تر بود،  به خصوص زمانی که با کار سخت و پر زحمت لترپرس مقایسه می‌شد. اکثر نویسندگان با توجه به ارزان بودن این چاپ شروع به چاپ و نشر کتاب های خود کردند تا کارهای ارزشمند خود را راحت تر و ارزان تر به دست مشتریان خود برسانند.

در سال 1800 تا 1900 محبوبیت چاپ افست به تدریج رشد کرد و یکباره این روش از چاپ در دسترس قرار گرفت. از این رو تصاویر با جزئیات بسیار دقیق تر و در زمان کمتر و بدون زحمت زیاد و اتلاف وقت چاپ می‌شدند.

در سال 1960 چاپ افست از چاپ لترپرس به طرز چشمگیری پیشی گرفت و محبوبیت عظیمی بدست آورد. در این زمان و حتی در حال حاضر 50% از چاپ هایی که در امریکا تولید می‌شود، توسط چاپ افست انجام می پذیرد.

در چاپ افست جوهر تصویر یا متن بر روی پلیت یا صفحه (که از زینک یا آلومینیوم یا ترکیبی از چند فلز تشکیل می‌شود) و یا پوشش لاستیکی، حرکت می‌کند و از آنجا به صفحه یا کاغذ یا سطحی که قرار است چاپ شود انتقال پیدا می‌کند. در لیتوگرافی برای چاپ تصویر از پایه آب و روغن استفاده می‌شود. در تاریخ چاپ افست تغییراتی رخ داده شده است یعنی سنگ ها تبدیل پلیت شدند و امروزه به صفحه پلاستیک ساده تبدیل شده و به مرحله چاپی بی نقصی تبدیل شده است.

اکثر چاپ های حرفه ای پیشنهاد این نوع چاپ (چاپ افست) را می دهند. امروزه چاپ افست یکی از روش های چاپی است که تقاضای بسیار بالایی دارد و محبوبیت عظیمی بدست آورده است. قبل از انتخاب چاپ برای این مرحله مطمئن شوید کسی که کار خود را به وی سپرده اید دانش گسترده و تجربه زیادی از این چاپ افست داشته باشد و نمونه های مختلف کار او را ببینید تا بتوانید با خاطری آسوده کار خود را به وی سپرده و اطمینان داشته باشید که چاپی عالی و با کیفیت خواهید داشت.

به چاپ افست، افست لیتوگرافی یا لیتو افست گفته می‌شود و در آن سیلندر لاستیکی باید این انعطاف و قابلیت را داشته باشد و اجازه دهد که چاپ روی چوب، چرم، فلز، لباس و کاغذ های ضخیم هم انجام شود. در چاپ های تجاری به طور گسترده ای از این تکنیک استفاده می‌شود. چاپ افست جهت چاپ کارت ویزیت، کاتالوگ، کتاب، بروشور، تقویم، کارت تبریک و... استفاده می‌شود. یکی از مهمترین مزایای چاپ افست کیفیت بالا و پایداری آن است که در حجم کم، متوسط و بالا تولید می‌شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله