پرسش های مهم پیش از بسته بندی

امیر مختاری / 4 دی 1398

همان گونه که پیش از این و در دیگر یادداشت ها عنوان شد، امروزه بسته بندی نه یک «شاید» که به «بایدی» برای صنعت های مختلف، از جمله صنعت های غذایی تبدیل شده است. بسته بندی خود صنعت مستقل، مهم و درآمد زایی شده است که موجودیت خیلی از صنعت های دیگر را به خود وابسته ساخته و به رکن اصلی بیشتر کسب و کار ها تبدیل شده است.

اهمیت بسته بندی و وابستگی دیگر کسب و کارها به این صنعت، به اندازه ای است که سبب شده دانش و زمینه ی مطالعاتی جدیدی به نام «دانش بسته بندی و مواد» شکل بگیرد. با این حال، عمده ی فعال های این عرصه، زمان کافی برای پرداختن به همه ی جنبه های این بحث ندارند و همین انگیزه و بهانه ای شد تا نگارنده در این مقاله به بررسی و تحلیل نکته های مهم در بسته بندی بپردازد.

 

بسته بندی

 

آیا طراحی شما گویا و ساده است؟

آیا بسته بندی شما می‌تواند به خوبی محتوا، شعار، برند، ساختار و پیام خود را به مشتری برساند؟ هرچه طراحی و بسته بندی شما در انتقال مورد های یاد شده توانا باشد، گویا و نافذ تر خواهد بود. با این حال، سادگی هم مهم است. مهم است که طراحی شما بتواند شعار و پیام خود را نه با پیچیدگی، که به سادگی و در کم ترین زمان و فرصت ممکن، به مشتری منتقل کند. اگر نمی‌توانید در سریع ترین زمان ممکن به پرسش نخست پاسخ دهید، یقین بدانید که طراحی و بسته بندی کالای شما گویا و ساده نیست.

 

بسته بندی

 

آیا طراحی شما صادقانه و شفاف است؟

هر آنچه که بر روی کالا ثبت می‌شود، باید مشخص، شفاف و البته صادقانه باشد. تصور نکنید که با ثبت نکردن قیمت، تاریخ انقضا و دیگر داده و حقیقت های غذایی، مصرف کننده را گول زده اید. امروزه مصرف کننده آگاه تر از همیشه و با قدرت چانه زنی فراوان پا به فروشگاه می‌گذارد و اگر اطلاعات مورد نظرش را بر روی کالا نیابد، آن را کنار نهاده و کالای دیگری بر می‌دارد. گذشته از این، عدم درج اطلاعات یا بد تر از آن، درج اطلاعات ناصحیح، می‌تواند مصرف کننده را نسبت به شما بدبین کند و بدانید یک مشتری بدبین، تجربه ی خود را با هفده مشتری دیگر در جریان خواهد گذاشت و اگر آن هفده مشتری نیز هر یک تجربه شان را به هفده نفر منتقل کنند (در بهترین حالت و بدون بزرگ نمایی)، اعتبار تامین کننده برای همیشه زیر پرسش خواهد بود.

 

بسته بندی

 

آیا بسته بندی در قفسه و در کنار رقیب ها جذاب است؟

فراموش نکنید که کالا و بسته بندی و طراحی آن، نه به تنهایی که در فروشگاه و در کنار انبوهی از دیگر کالاها و بسته ها باید دیده شود. هیچ فروشگاهی فضا و بخش ویژه و منفردی برای کالای شما در نظر نمی‌گیرد. پس افزون بر مورد های یاد شده، باید طراحی و بسته بندی کالا به گونه ای باشد که بتواند درون قفسه و در کنار دیگر کالا ها، خود را نشان دهد.

 

بسته بندی

به فروشگاه بروید و روزی را با کالا و بسته بندی های مختلف سر کنید

در پایان نگارنده پیشنهاد می‌دهد که اگر حتی زمانی برای مطالعه و کند و کاو در این زمینه را ندارید، می‌توانید روزی به فروشگاه بروید و از نزدیک کالاهای مختلف را مشاهده و بسته بندی و طراحی آن‌ها را تحلیل و بررسی کنید. در همین میان، سعی کنید تعدادی از کالا ها که از نظر شما بسته بندی مناسب دارند و کالاهایی که بسته بندی مناسبی ندارند را برداشته و ویژگی های هر یک را تحلیل کنید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله