درباره ی طراحی گرافیک، طراحی لوگو و طراح

امیر مختاری / 17 آذر 1398

لوگو از جمله عامل های اثر گذار بر سازمان و بخش جدایی ناپذیر هویت آن به شمار می رود. با این حال، طراحی لوگو هم چون دیگر فرآیند های کاری، سلسله مراتب و گام های حساب شده ای دارد که بر ارزش لوگو و ضریب نفوذ آن میان جامعه ی مخاطب و مشتری ها، اثر گذار است. به همین جهت در این یادداشت نگارنده بر آن شد تا به طراحی گرافیک که از جزو گام های نخست و البته مهم طراحی لوگو به شمار می رود، بپردازد.

گرافیک

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک نخستین گام در طراحی لوگو به شمار می رود. طراحی گرافیک را می توان نما، چشم انداز، کلیت و نقشه ی نخستین از لوگو دانست. طراحی گرافیک به مانند همان نقشه و چارچوب نخستین است که یک معمار برای طراحی ساختمان، از آن بهره می گیرد.

طراحی گرافیک کمک می کند تا طراح درک و دریافت درستی از مرحله های طراحی لوگو، روند کار و ابزار های مورد نیاز داشته باشد.

گرافیک

متناسب با نیاز، هدف و مسیری که شرکت در پیش روی خود دارد، هر طراحی گرافیک می تواند از نشانه ها، نماد ها و المان های معنایی خاص و متمایز از دیگران بهره بگیرد.

حال پرسش این است که چگونه و با استفاده از چه روش هایی می توانیم یک طراحی خوب داشته باشیم؟

الهام بگیرید

سعی کنید تا جایی که زمان و انرژی به شما اجازه می دهد، نمونه کار های مشابه و مورد نظر را مرور کنید و از آن ها الهام بگیرید. همواره به یاد داشته باشید که الهام گرفتن به معنای کپی برداری نیست و البته بدون ایده گرفتن از کار های مشابه و به اصطلاح بدون دست مایه ی اولیه، هیچ گاه نمی توان طراحی مناسب و پسندیده ای ارائه کرد.

فرصت فکر کردن به خود بدهید

لازم است که پس از مشاهده و مقایسه ی نمونه های مشابه و کار های انجام شده، مدتی را بدون تماس دوباره با هیچ طرحی و ایده ای، به تفکر و پی بردن به برداشت و ایده های شخصی خود بپردازید. در این گام تا جایی که امکان دارد به فکر خود اجازه ی نمود و بروز بدهید و به هیچ وجه مانع از بروز ایده و طرح های مختلف (هرچند عجیب و غریب)، نشوید.

گرافیک

هنگام طراحی گرافیک

سعی کنید چک لیستی از کاربرد، ویژگی ها، هدف، آرمان و دیگر اطلاعات مربوط به کالا و شرکت سفارش دهنده داشته باشید. این اطلاعات و ویژگی ها به شما کمک می کنند تا طرح و ایده های پیشین را در قالبی مدون و منظم، گردآوری و پیاده سازی کنید.

مطالعه کنید

طراحی گرافیک می داند که متاسفانه به دلیل گسترش فناوری و آهنگ سریع زندگی روزمره، کم کم از قلمرو طراحی و گرافیک خارج می شود. مطالعه در زمینه ی نماد ها، نشانه ها و مفهوم هایی که در طراحی به کار می برید، در طراحی شما اثرگذار است و به آن معنا و جهت می دهد. منبع های مطالعاتی اجتماعی، تاریخی و روان شناسی تا میزان زیادی می تواند در طراحی و ایده پردازی های مختلف به شما کمک کند.

گرافیک

اتود زدن را فراموش نکنید

در پایان لازم است یاد آوری کنیم که هیچ گاه نباید طراحی و ایده پردازی را کنار بگذارید. همواره در تلاش باشید و در زمان های مختلف به طراحی های آزاد و برون ریزی افکار و ایده های مانده در ذهن بپردازید. این ایده ها و طرح های آزاد، در آینده به منبعی غنی و ارزشمند برای طراحی های بعدی شما تبدیل خواهند شد و چه بسا طرح های جذابی از دل همین اتود های ساده بروز کند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله