کاغذ کرافت یا نایلون و نایلکس؟ کدام برای طبیعت مناسب تر است؟

امیر مختاری / 11 آذر 1398

همان گونه که در مقاله ی پیشین وعده دادیم، بنا داریم تا در این مقاله به تحلیل و بررسی چرایی استفاده از کاغذ کرافت نسبت به نایلون و نایلکس بپردازیم. با این حال برای یادآوری و آماده کردن مخاطب و خواننده با مطلب های این مقاله، بیش از پرداختن به موضوع اصلی، نگاه و مروری بر مطلب های مقاله ی پیشین خواهیم داشت.

در یادداشت قبلی از نگارنده، به خاطر داریم که نایلون و نایلکس به دلیل ماندگاری بالا، مقاومت در برابر رطوبت، پارگی و سهولت حمل و نقل، به گزینه ی اول و مهم تولید کننده و البته مصرف کننده تبدیل شده اند.

نایلون

مشاهده و خريد آنلاين پلاستیک بسته بندي

از سویی دیگر، دانستیم که کاغذ کرافت به دلیل محدود بودن منبع و ماده ی اولیه ی تولید (درخت و چوب)، هزینه بر بودن فرآوری و عدم مقاومت در برابر نم، پارگی و خطر های حمل و نقل، چندان نتوانسته در صنعت بسته بندی جایگاه خوبی پیدا کند.

در پایان یاد آور شدیم که با وجود قیمت ارزان، مقاومت و سادگی در مصرف و استفاده از نایلون و نایلکس، به دلیل ماده ی اولیه و شیوه ی ساخت و تولید نایلون و نایلکس، این گونه ی بسته بندی چندان برای طبیعت و البته سلامت جامعه مفید نیست و بهتر است که شیوه های دیگر هم چون کاغذ قهوه ای کرافت و نمونه های مشابه، جایگزین این روش و ابزار بسته بندی بشوند.

کاغذ کرافت

در ادامه ی مطلب و یادداشت گذشته، اشاره ای به فایده های کاغذ کرافت برای جامعه داشتیم و گفتیم که در مقاله ی آتی به این مهم خواهیم پرداخت. آن چه در این مقاله خواهید یافت، تحلیلی بر این موضوع خواهد بود.

چرا کاغذ های کرافت از کیسه های نایلون و نایلکس بهتر هستند؟

در ادامه به شرح و بررسی دلیل و عامل های موثری که سبب شده اند تا کاغذ کرافت بیش از کیسه های نایلون و نایلکس برای طبیعت و جامعه مفید باشند، می پردازیم.

بازیافت: کیسه های نایلون و نایلکس، به دلیل استفاده از ماده های شیمیایی و پلاستیک و فرآورده های نفتی، نه تنها برای مصرف جامعه و انسان مضر و خطرناک هستند، که بازیافت آن ها نیز فرآیندی زمان بر، پر هزینه و مضر است که سلامت جامعه و مهم تر از همه طبیعت را تهدید می کند.

کرافت

مشاهده و خريد آنلاين کاغذ بسته بندي

این در حالی است که کاغذ کرافت از فرآیند بازیافت ساده تری برخوردار است و می توان به سرعت آن را به چرخه ی تولید دوباره باز گرداند. کاغذ های کرافت در مسیر بازیافت به خمیر تبدیل می شوند و می توانند برای فرآوری دیگر سازه های کاغذی، به کار گرفته شوند.

 

 

نگه داری جنس و ماده های غذایی: همه می دانیم که استفاده از ماده های شیمیایی، پلاستیک و مشتق های نفتی، نه تنها برای بازیافت، که برای مصرف نیز مضر است و سبب می شود تا ماده ای که درون ظرف پلاستیکی قرار می گیرد، از ناحیه ی این مشتق ها دچار آسیب شود. برای نمونه می توانیم به استفاده از ماده های غذایی در کیسه های نایلون و نایلکس اشاره کنیم. قرار دادن نان در کیسه های نایلون از جمله مورد هایی است که با انتقال گرما به نایلون، بر روی آن اثر می گذارد و بخشی از ماده های مضر نایلون را به نان نیز منتقل می کند. همین موضوع برای دیگر ماده های غذایی نیز صحت دارد. ماهی، سبزیجات و میوه نیز (به میزانی کم تر)، در معرض این آسیب و زیان قرار دارند.

با این حال کاغذ کرافت شرایط مساعد و مناسبی را برای نگه داری و حمل و نقل نان و دیگر ماده های غذایی فراهم می کند و همین سبب حفظ سلامتی و ایمنی افراد و جامعه می گردد.

کیسه پارچه ای

در نهایت لازم است یادآوری کنیم که به دلیل وارداتی بودن تکنیک و فن ساخت کاغذ کرافت و البته گران بودن مواد اولیه ی آن نسبت به پلاستیک (نایلون و نایلکس)، این گونه ی بسته بندی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. نویسنده امید دارد تا در آینده و با گسترش تکنیک، منبع های مالی و حمایت دولت، شاهد پیشرفت و رشد این تکنیک بسته بندی در کشور مان باشیم.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟
تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت بین نایلون و نایلکس در مواد تشکیل‌دهنده، ویژگی‌ها و کاربردهای آن‌ها است. هر دو ماده از پلیمرهای مصنوعی ساخته شده‌اند اما با خصوصیات متفاوتی که آن‌ها را برای استفاده‌های گوناگون مناسب می‌کند.

مطالعه مقاله
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟
چگونه از تاثیرات مخرب پلاستیک بر سلامتی در امان بمانیم؟

استفاده‌ی پلاستیک در لحظه بی خطر به نظر می‌رسد اما تاثیری که بر محیط زیست و سلامت انسان گذاشته غیرقابل باور است. برای امن بودن در برابر تاثیرات مواد شمیمایی پلاستیک...

مطالعه مقاله
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟
آیا مواد اولیه نایلون از جنازه تهیه می شوند؟

نایلون یک واژه ی کلی است که برای مواد مصنوعی که می توانند به شکل ها و...

مطالعه مقاله