ویژگی های یک طراح حرفه ای

امیر مختاری / 6 آذر 1398

در مقاله های پیشین بسیار به ضرورت طرح، طراحی و کاربرد آن در فروش کالا پرداخته ایم. با این حال، تا کنون به مهم ترین عنصری طراحی را خلق می کند، نگاهی نداشته ایم. نگارنده باور دارد که پرداختن به آفریننده ی طراحی، بیش از پرداختن به طراحی اهمیت دارد و به لحنی دیگر، مقدمه و پیش آورده ای است که به بهبود هر چه بیشتر و بهتر طراحی منتهی خواهد شد. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله، ویژگی های مختلف یک طراح خوب و حرفه ای را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

طراح

شغلش

یک طراحی حرفه ای باید:

  • از محیط، افراد و البته افکار، الهام بگیرد: شاید پیش از این هم شنیده باشید که یک طراح، باید بتواند طراحی های الهام بخش خلق و ایجاد کند. با این حال، طراحی الهام بخش بدون الهام گرفتن از زندگی، محیط، انسان ها و دیگر المان های زندگی بشر ممکن نیست.

  • نوآوری داشته باشد: یک طراح حرفه ای باید نوآور باشد و پیوسته بر نوآوری، بینش و خلاقیت خود اضافه کند. حال پرسشی که مطرح می شود، این است که نوآوری چگونه ایجاد می شود و چگونه می توان به آن دست یافت؟ برخی نوآوری را ذاتی و برخی دیگر اکتسابی می بینند. با این حال تجربه نشان داده که میزان تمرکز و توجه طراح بر کار و شغلش، پیوند مستقیم و معنا داری با میزان نوآوری او دارد و همین دال بر این مهم است که نوآوری نه فاکتوری ذاتی و نادر، بلکه مهارتی اکتسابی و دست یافتنی است که می توان با اندکی تمرین و توجه به نگرش های نوین و پویا، به آن دست یافت.

 

گرافیست

  • به روز باشد: یک طراحی خوب باید به روز باشد و پیوسته خود، مهارت، دانش و نگرش خود را به روز کند. پافشاری و اصرار بر طرح، تفکر، بینش و سلیقه های پیش پا افتاده، نتیجه و دستاوردی جز دور ماندن از قافله ی طراح ها ندارد.

  • نقد پذیر باشد: هیچ کس کامل نیست و هیچ طرحی هم نمی تواند کامل و صد درصد درست باشد. پس لازم است طراح روحیه و نگرش نقد پذیری را در خود پرورش دهد تا بهتر بتواند با آسیب، کمبود و نقص های کار و طرح های خود مواجه شود. نقد پذیر بودن به طراح کمک می کند تا دریافت و درک بهتری از نتیجه و جنبه های مختلف کار خود بیابد.

طراح

  • انعطاف پذیر باشد: گفتیم که یک طراح باید نوآور باشد و حال عنوان می کنیم که لازمه ی نوآوری، انعطاف پذیر بودن است. طراح باید انعطاف پذیر باشد. باید بتواند با گشاده رویی و تفکری باز با طرح، ایده، گرایش و روند های نوپدید در بازار و جامعه ی خود رو به رو شود. فراموش نکنیم که انعطاف پذیری و توجه به افقی فراتر از افق فکر خود، از شرط های اساسی برای نوآوری و البته طراح بودن است.

  • دارای سبک و سیاق باشد: در مورد نخست یاد کردیم که طراح باید بتواند از هر چیزی الهام بگیرد. با این حال الهام گرفتن نباید دلیلی برای بسته شدن دریچه ی ذهن و تفکر او شود و لازم است  طراح خود زبان، نگرش و چارچوبی شخصی و منحصر به فرد، برای بیان ایده، آرمان و تمایل های درونی خود داشته باشد. به همین دلیل پیوسته پیشنهاد می شود که طراح، سبک و چارچوب فکری و کاری مشخصی برای خود تعریف و تدوین کند.

طراح

در پایان فراموش نکنیم که اگر طراح نتواند محدوده ی کاری، فکری و ارزشی خاص خود را تعریف و البته در کار ها و طراحی هایش بیان کند، هیچ یک از مورد های یاد شده به کار نخواهند آمد و دستاورد کار او تنها نقشی بر کاغذ خواهد بود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله