کاغذ کرافت چیست؟ کاغذ کرافت چه ویژگی هایی دارد؟

امیر مختاری / 1 آبان 1398

کاغذ کرافت از جمله کاغذهای شناخته شده است که نقش حیاتی و پررنگی در صنعت چاپ و بسته بندی دارد و مدت هاست که برای چاپ و بسته بندی کاور مواد غذایی مختلف از جمله کیک و شیرینی و ساندویچ، از آن استفاده می‌شود و همین سبب شده تا از کاغذ کرافت به عنوان یکی از مهم ترین کاغذهای موجود در صنعت چاپ و بسته بندی یاد شود.

با وجود جایگاه مهم و اثرگذار کاغذ کرافت در صنعت چاپ و بسته بندی و نقش حیاتی که در صنعت غذایی ایفا می کند، این کاغذ چندان در میان عموم و مصرف کننده های مختلف از جمله مصرف کننده های کیک و شیرینی و ساندویچ، شناخته شده نیست. به همین دلیل نگارنده بر آن شد تا به بهانه ی این مقاله، به معرفی و تلحیل کاغذ کرافت و ویژگی های این کاغذ، به مخاطب و خواننده بپردازد.

مشاهده و خرید آنلاین انواع کاغذ کرافت

کاغذ کرافت

در این مقاله به بیان تاریخچه ای از کاغذ کرافت می پردازیم و دیگر موضوع های مرتبط با این کاغذ را در مقاله های بعدی پیگیری می کنیم.

کاغذ کرافت چگونه تولید شد؟

اگر به واژه ی کرافت دقت کنیم، شاید تا میزانی بتوانیم به ماهیت و خاستگاه این گونه ی کاغذ پی ببریم. کاغذ کرافت، همان گونه که از نام آن بر می آید، برای نخستین بار در آلمان و از راه فرآیندی شیمیایی به دست آمد.  

بعدها به دلیل وزن سبک این کاغذ، جنس آن و ویژگی هایش، بر آن شدند تا از کاغذ کرافت، به عنوان گزینه ای برای بسته بندی، پوشش و کاور مواد غذایی، به ویژه میوه، سبزیجات، کیک و شیرینی استفاده کنند. ساک کرافت هم از دیگر سازه هایی است که از کاغذ کرافت پدید می‌آید و همان گونه که یاد شد، نقش مهمی در بسته بندی و حمل و نقل مواد غذایی از جمله ماهی و نمونه های مشابه دارد.

کاغذ کرافت

جنس و رنگ کاغذ کرافت

کاغذ کرافت کاغذی نازک و نسبت به دیگر کاغذ های مورد استفاده برای بسته بندی، از وزن کم تری برخوردار است. کاغذ کرافت به طور عمده در دو رنگ قهوه ای و نخودی تولید و عرضه می شود و عمده ی محبوبیت و شهرتش را نیز وام دار رنگ های زیبایش است.

گرچه آلمان زادگاه و آمدگاه کاغذ کرافت بود، ولی هم چون هر ابداع و نوآوری دیگری، این مورد نیز در مرزهای ژرمن محدود نشد و توانست راه خود را به فراتر از مرزها و میان دیگر کشور و ملت ها باز کند.

کاغذ کرافت

انواع کاغذهای کرافت بر اساس تولید کننده

کاغذ کرافت هندی: این مورد از کاغذ های کرافت، در کشور هند تولید و عرضه می شوند. همان گونه که می دانید، هند از جمله کشور هایی است که مصرف و توزیع مواد غذایی در آن، از گردش بالایی برخوردار است و روشن است که هرچه صنعت مواد غذایی غنی تر باشد، کاغذ کرافت نیز از تقاضای بالایی برخوردار خواهد بود.

کرافت ژاپنی: این کاغذ کرافت در ژاپن تولید می شود و هم چون مورد پیشین، گسترش و رونق ماهی و ماهی گیری، نقش موثری در افزایش تقاضا نسبت به این گونه ی کالایی داشته است.

کرافت روسی و آلمانی: کاغذهای کرافت روسی و آلمانی، از دیگر نمونه های کاغذ کرافت هستند. از میان همه ی نمونه های یاد شده ی بالا، کاغذهای کرافت آلمانی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند که البته پیشینه ی صنعتی آلمان در آن بی تاثیر نیست.

کاغذ کرافت ایرانی: خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران نیز کاغذهای کرافت تولید و عرضه می‌شود که البته کیفیت و ویژگی های خاص خود را دارد که در مقاله های آتی به آن خواهیم پرداخت.

کاغذ کرافت


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

تفاوت کاغذ کرافت سفید و قهوه ای چیست؟
تفاوت کاغذ کرافت سفید و قهوه ای چیست؟

کاغذ کرافت چه رنگهایی دارد؟ تفاوت کاغذ کرافت سفید و کاغذ کرافت قهوه ای چیست؟ بعضی از افراد فکر می‌کنند کاغذ کرافت قهوه‌ای و سفید تقریبا یک‌چیز هستند و فرقی باهم ندارند اما...

مطالعه مقاله
ایده های جذاب برای تزیین، بسته بندی و کادو کردن کتاب
ایده های جذاب برای تزیین، بسته بندی و کادو کردن کتاب

آموزش نحوه کادو کردن کتاب، ایده بسته بندی و تزیین کتاب برای هدیه به همراه لینک خرید لوازم مورد نیاز در این مقاله آورده شده است.

مطالعه مقاله
ایده های جذاب و خلاقانه برای بسته بندی کادو تولد
ایده های جذاب و خلاقانه برای بسته بندی کادو تولد

در این مقاله به معرفی یکسری از لوازمی که برای کادوپیچی و بسته بندی هدیه مورد نیاز هستند پرداخته‌ایم...

مطالعه مقاله