بسته بندی و اهمیت بسته بندی پس از تولید کالا

امیر مختاری / 23 مهر 1398

اثرگذاری طراحی و بسته بندی پس از عرضه ی کالا

در مقاله ی پیشین به چرایی و دلیل های مختلف که به اهمیت اثرگذاری طراحی و بسته بندی پیش از عرضه ی کالا مربوط می شد پرداختیم. در این مقاله قصد داریم تا از نگاهی دیگر (پس از ورود کالا به بازار)، به تحلیل و بررسی طراحی و بسته بندی بپردازیم.

بسته بندی

در ادامه با پرداختن به چهار اصل کلیدی برای یک طراحی اثرگذار، بحث پیشین را از سر می گیریم و پس از آن، به تحلیل جایگاه و نقش طراحی در بازار و خرید مخاطب که البته بسط یافته ی همان مورد های یاد شده است، می پردازیم.

چهار اصل برای طراحی اثرگذار

  1. بر روی قفسه بدرخشد: لازم است طراحی شما چشم نواز، چشم گیر و البته درخشنده باشد. درخشنده به آن معنا که طرح شما بتواند خودش را از کالای رقیب جدا کند و هویت منحصر به فردش را به رخ بکشد.
  2. فروشنده را جلب کند: فروشنده بازاریاب دیگری است که هرچه بهتر بتواند ارتباط خوبی با کالا بر قرار کند، این ارتباط اثرگذاری خود را بر خرید و استقبال مشتری نشان خواهد داد.
  3. داستان بگوید: بسته بندی و طراحی باید بتواند پیام و سخنی را به مشتری القا و منتقل کند.
  4. قانع ساختن مخاطب: بسته بندی و طراحی باید بتواند مخاطب و مشتری را برای خرید قانع کند.

بسته بندی

پیوند طراحی و بازار

چه بخواهید چه نه، مشتری کالای شما را از بازار و فروشگاه تهیه می کند و در نهایت شما چاره ای ندارید جز این که کالا را در بازار و فروشگاه عرضه کنید و اینجاست که بحث بازاریابی باز و پای بازاریاب به داستان کشیده می شود. متاسفانه در این بخش هم عمده ی سازمان ها تعریف درست و دقیقی از بازاریابی و بازاریاب ندارند. سازمان ها یا به اندازه ی کافی برای بازاریابی هزینه نمی کنند، یا این هزینه را به طور درست صرف نمی کنند یا در مسیر نادرست و توسط فرد نامناسب خرج می کنند که همین موضوع سبب به هدر رفتن تلاش های پیشین می گردد.

بسته بندی

در این فاز بازاریاب با بهره گیری از دانش و تخصص خود، مشتری و مخاطب را مجاب می کند تا کالای مورد نظر سازمان (نه کالای رقیب) را تهیه و خریداری کند. روشن است که هرچه بازاریاب دیدگاه و دریافت درست و دقیق تری از طراحی، تفکر نهفته در آن و جنبه های مختلفش داشته باشد، بهتر می تواند مخاطب و مشتری را نسبت به خرید آن کالا قانع کند. در این نقطه است که می توانیم ادعا کنیم طراحی اثر گذار بوده است. به لحنی دیگر:

«طراحی اثر گذار، آمیخته ای است از طرحی جذاب که ضمن ایجاد ارتباط با مخاطب، پیامی را به او القا می کند که هدف آن، قانع ساختن مخاطب برای خرید کالا ی مورد نظر است».

پس با صرف طراحی کردن و بسته بندی، فرآیند فروش کالا پایان نیافته و لازم است تا رسیدن کالا به منزل مشتری، این فرآیند با دقت و تمرکز پیگیری شود.

بسته بندی

در پایان لازم است یادآوری کنیم که طراحی خود سازه و عنصری مجزا از کالا است که البته داده، پیام و استاندارد های خاص خود را به مخاطب و مشتری عرضه می کند. به همین جهت، پیشنهاد می شود که از طراحی و بسته بندی نه به عنوان صرف هزینه، انرژی و وقت، که فرصت و زمینه ای برای سرمایه گذاری و ارزش افزایی ببینیم. فرصتی که گرچه ساده به دست می آید، ولی اگر به آن بی توجهی شود، ممکن است دیگر فرصت ها را نیز مستهلک سازد. گذشته از این، صرف هزینه برای آن چه که مورد پسند و تمایل مشتری است، در نهایت سبب افزایش وفاداری و احساس تعلق او به سازمان می شود که در بلند مدت، استحکام جایگاه سازمان و البته غنای منبع های درآمدی را به همراه خواهد داشت.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله