آینده ی صنعت های چاپ، بسته بندی و طراحی چگونه است؟

امیر مختاری / 10 مهر 1398

 

آینده ی صنعت چاپ و بسته بندی

جهان همواره در حال حرکت و پیشروی کردن است و خوش بختانه این پیشرفت به تسهیل زندگی برای بشر رو دارد. با همه ی اینها، دریافت ما از آینده هم چنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و چالش های آن برای ما ناشناخته و مبهم است.

نگارنده باور دارد که هرچه با دانش و آگاهی بیشتری به سمت آینده حرکت کنیم، بهتر می توانیم از فرصت ها بهره بگیریم و تهدید ها را مهار کنیم. به همین دلیل، در این مقاله بر آن شدیم تا نگاه و رهیافتی بر آینده ی صنعت چاپ داشته باشیم تا هدف های یاد شده را محقق و از فرصت ها بهر برداری کنیم.

بسته بندی

طرح های سفارشی و مشتری محور

سفارشی سازی و مشتری محوری، از جمله دستاورد های مهم تکنولوژی است که سبب می شود تا مشتری و کاربر، دامنه ی نفوذ و کنترل بیشتری بر آن چه که تا پیش از این توسط بنگاه و سازمان انجام می گرفت، داشته باشد. از سویی دیگر، با افزایش دامنه ی مشتری، تنوع سلیقه، گستردگی کالا و طرح و البته شدت یافتن رقابت، نوآوری و خلاقیت به عنوان عاملی استراتژیک و تعیین کننده در بسته بندی و طراحی کالا، شناخته می شود. عامل های یاد شده سبب می شوند که بر خلاف گذشته، سازمان نتواند طرح ها و الگو های تکراری و کلیشه را در کار های خود استفاده کند. اگر فضای شفاف و شیشه ای اینترنت را هم به آن افزوده کنیم، در می یابیم که «نوآوری» و «سفارشی سازی» دو ترندی هستند که در آینده اهمیت خواهند داشت.

بسته بندی

محیط زیست با افزایش درک و شعور بشر نسبت به محیط پیرامون خود، نسل آینده و سلامتی فردی، محیط زیست بیش از پیش اهمیت خواهد یافت و به مسئله و دغدغه ی عموم تبدیل خواهد شد. پس از این سازمان ها به دو گونه توجه خود به محیط زیست را نشان خواهند دا

هدف سازمان نگه داری از محیط زیست است: در این بخش سازمان خود نهادی دغدغه مند است که نگه داری از محیط زیست به عنوان یک اصل برایش مطرح است.

هدف سازمان رضایت مشتری است: در این مورد سازمان از محیط زیست حمایت می کند تا رضایت مشتری را به دست آورد. به بیانی دیگر، بیشتر دغدغه ی مادی دارد تا دغدغه ی ارزشی.

بسته بندی

سرویس های آنلاین و دیجیتال

سرویس های ارزش افزوده ی آنلاین و دیجیتال، نقش حیاتی و تعیین کننده ای در ثبت سفارش مشتری و سفارشی سازی طراحی ایفا خواهند کرد. پیش بینی می شود که ثبت طراحی، آزمون رنگ بندی و طراحی های مختلف برای کالا هایی هم چون کارت ویزیت، بروشور و کالا های مشابه، به صورت آنلاین و بدون هیچ تماس فیزیکی انجام شود. در این زمینه کاربر و مشتری این امکان را خواهد داشت تا از پرتال سازمان، به آزمودن طراحی های مختلف و سفارشی سازی آن ها بپردازد.

این مورد هم از دیگر دستاورد های تکنولوژی است که هدف آن تسهیل زندگی برای جامعه و مناسب ساختن آن برای مردم است. بسته بندی های هوشمند که بیشتر در کالا های غذایی، لباس و صنعت های مشابه کاربرد خواهند داشت، سبب می شوند تا ماندگاری کالا بیشتر شود و مصرف بهینه و متناسب با شرایط و خواست مشتری داشته باشد

بسته بندی

در پایان یادآوری نکته ای بدون لطف و فایده نیست. با وجود گسترش و پیشرفت هایی که در صنعت چاپ و بسته بندی ایران ایجاد شده است، این صنعت هم چنان دور افتاده و عمده ی پیشرفت خود را از سوی بخش خصوصی می بیند. این در حالی است که همه ساله جشنواره، مناسبت و رویداد های مختلف و متعددی در سراسر جهان برای صنعت چاپ و بسته بندی ایجاد می شود که البته نقش موثری در پیش بردن این صنعت دارد. امید است در ایران نیز توجه بیشتری به این صنعت شود و در آینده پیشرفت و افزایش تولید در این زمینه را مشاهده کنیم.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله