کیسه های پلی پروپیلن بافته شده با پلی پروپیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟

امیر مختاری / 16 شهریور 1398

کیسه های پلی پروپیلن بافته شده با پلی پروپیلن بافته نشده چه تفاوتی دارند؟

در مقاله ی پیشین به بحث کیسه های پلی پروپیلن پرداختیم و دانستیم که این کیسه ها، افزون بر این که دوست محیط زیست هستند، به دلیل ضد آب بودن، مقاوم بودن در برابر فشار و عامل های نفوذ کننده، به گزینه ای مناسب برای استفاده در صنعت های مختلف از جمله صنعت غذا و کشاورزی (کیسه برنج)، بدل شده اند.

در این مقاله به تحلیل و مقایسه ی دو گونه ی بافته شده و بافته نشده از کیسه های پلی پروپیلن می پردازیم.

کیسه پلی پروپیلن

پی بردن به بافته شده و بافته نشده بودن پلی پروبیلن به کار رفته در کیسه های لمینتی، چندان کار سختی نیست. کافی است نگاهی به درون کیسه داشته باشید. اگر تار و پود کیسه طرحی شطرنجی و قائم الزاویه دارند، پلی پروبیلن بافتنی است و اگر طرح یک دست و ساده داشته باشند، کیسه از پلی پروبیلن بافته نشده ساخته شده است.

هم چون نخ و پشم که گونه های مختلفی دارند، پلاستیک هم جنس و ویژگی های متفاوتی دارد که بر اساس این ویژگی ها، به دسته های مختلف بخش می شود. برای نمونه، ما می دانیم که همه ی نخ ها طبیعی هستند، ولی بخشی از آن ها از حیوان و برخی دیگر از گیاه به دست می آیند. همین مورد درباره پلاستیک و به دنبال آن کیسه های پلاستیکی از جمله کیسه ی پلی پروپیلن نیز نمود دارد.

هر دو گونه ی کیسه های بافته شده و بافته نشده ی پلی پروپیلن، از پلاستیک قابل بازیافت تولید می شوند و تفاوت در فرآیند تولید آن ها است. کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، به روش سنتی (بافتن) ایجاد می شوند که البته دوام و ماندگاری بالایی دارند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا مولکول های پلی پروپیلن پرس می شوند و به صورت نخ در می آیند، سپس از این نخ ها برای تولید کیسه استفاده می شود. این نوع کیسه بیشتر برای مصرف در صنعت های غذایی هم چون کیسه برنج، کیسه ذرت، حبوبات و مورد هایی از این دست به کار می رود. این کیسه ها تمیز، مقاوم و ساده-دوز هستند.

کیسه های پلی پروپیلن غیربافتنی، از چسباندن فیبر های پلی پروپیلن ایجاد می شوند. برای ساخت این کیسه ها، ابتدا پلمیر ها در محفظه ای از گرما و هوا قرار می گیرند و به شکل نخ و کرک (هم چون شیوه ی تولید پشمک) در می آیند، سپس این نخ و کرک ها بین غلتک های داغ قرار می گیرند که در نهایت به شکل کیسه ای یکپارچه در می آید. از نکته های مربوط به این پارچه ها، می توانیم به ماندگاری بلند مدت رنگ و طرح آن اشاره کنیم که آن را به گزینه ای مناسب برای کارکرد های گرافیکی بدل کرده است.

کیسه پلی پروپیلن

بافته شده یا بافته نشده: کدام بهتر است؟

اگر هدف شما تنها استفاده از کیسه برای مصرف های رایج، از جمله کیسه برنج و مواد غذایی است، هر دو مورد مناسب و مقرون به صرفه هستند. با این حال اگر هدف شما مصرف عمده و کلان است، بد نیست دو مورد را خاطر نشان کنیم:

  1. کیسه های پلی پروپیلن بافته شده، از کیسه های بافته نشده گران تر هستند و این خود به دلیل ساختار و سازوکار تولید آن ها است. پس اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری هستند.

  2. اگر طراحی کیسه شما جزئیات هنری و چاپی زیادی دارد، کیسه های بافته نشده گزینه ی بهتری برای شما به شمار می روند و جزئیات چاپی را بهتر نمایش می دهند.

کیسه پلی پروپیلن

با توجه به ویژگی های متنوع و گسترده ی این کیسه ها، نگارنده انتظار دارد که استقبال از آن ها در زمینه های گوناگون افزایش یابد و همین سبب می شود تا مشتری و البته تامین کننده های زیادی برای استفاده از این کالا پا به عرصه ی رقابت نهند. پس هرچه سازمان ها زودتر به این عرصه ورود کنند، سهم بیشتری از آینده خواهند داشت.

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی
بسته بندی قند و شکر با بهترین متریال و طراحی

اگر در زمینه فروش قند و شکر فعالیت دارید و به دنبال یک بسته بندی عالی برای قند و شکر هستید ما به شما پاکت قند، سلفون یا نایلون قند و کیسه شکر را پیشنهاد می‌کنیم.

مطالعه مقاله
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ
مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ

این مقاله به مقایسه کاغذ پوستی دیجی کالا و تورنگ چاپ می پردازد. در تورنگ چاپ کاغذ پوستی طرح دار و ساده موجود است.

مطالعه مقاله
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟
آیا آب برنج برای پوست و مو مفید است؟

آب برنج از دیرباز به‌منظور داشتن پوست و مویی بهتر استفاده می‌شده است. قدمت استفاده از آب برنج به بیش از هزار سال قبل و به کشور ژاپن برمی‌گردد...

مطالعه مقاله