بسته بندی صادراتی

امیر مختاری / 9 شهریور 1398

بسته بندی صادراتی چگونه باید باشد؟

 می‌خواهیم اشتباهاتی را که اغلب در بسته بندی های صادراتی مرتکب می‌شویم یا نادیده می‌گیریم را بیان کنیم. درواقع اشتباهاتی که در بسته بندی صادراتی مرتکب می‌شویم باعث می‌شود تا ضرر زیادی به ما و محصولات ما وارد شود. بسته بندی صادراتی باید تا حد امکان مخصوص بازار کشور مقصد باشد. می‌دانیم که یک صادرکننده با ده ها محصول نمی‌تواند برای هر کشور یک طراحی بسته بندی صادراتی جداگانه داشته باشد. طبیعی است که کنترل چنین چیزی بسیار سخت و هزینه‌بر است.

بسته بندی صادراتی

مشاهده و خريد آنلاين انواع کاغذ بسته بندی

به زبان های بسته های صادراتی توجه کنید

 زبان استفاده‌شده روی بسته بندی باید زبان بازار باشد. طراحی گرافیکی باید متناسب با فرهنگ بازار باشد.  در این مرحله، حتی می‌توانید شکل لوگوی خود را نیز به چالش بکشید. بالاخره شما قصد دارید کالای خود را بفروشید.  بهترین مثال این است که کوکاکولا در کشورهای عربی نام خود را به عربی می‌نویسد. این کار نه‌تنها به شما آسیب نمی‌زند بلکه باعث رشد شما نیز می‌شود.

 

برای متال بدون نام بردن از کشور؛  مثلا بسته بندی صادراتی عالی و قشنگی تهیه کردید که فقط از زبان آن کشور استفاده کردید. در بازار آن کشور به‌اندازه کافی نفوذ دارید و حمل‌ونقل دائمی دارید اما شما انگلیسی را روی بسته بندی نگذاشتید. در این صورت ممکن است مصرف‌کننده در چنین بازاری محصول شمارا با سؤالاتی از قبیل "من تعجب می‌کنم که چرا انگلیسی وجود ندارد، آیا این محصول فقط برای کشور ما تولید می‌شود و کیفیت آن دستکاری‌شده است؟"  متأسفانه چنین امکانی وجود دارد، اگرچه نه در همه‌جا.

 به‌عنوان‌مثال فرهنگ‌های مسلط در جهان که قدرت خرید بالایی دارند، همیشه به محصولاتی که از کشوری غیر از همتایان خود می‌آیند نگاه تحقیرآمیز دارند.  در اینجا، "آیا کیفیت آن خوب است یا سالم است؟"  و غیره سوالاتی در ذهن مصرف‌کنندگان وجود دارد. همچنین برخی دارای تعصبات فرهنگی و یا دینی هستند. به این دلیل نیز توجه به زبان روی بسته بندی صادراتی ضروری است. به‌طور خلاصه، متأسفانه داشتن یک بسته آماده و نوشتن محتوا به هر تعداد زبان که مناسب است، روش مفیدی برای صادرات نیست.  برعکس، اغلب می‌تواند رفتاری باشد که مصرف‌کننده را از دست بدهید. بنابراین باید بسته بندی بازارهایی که ازنظر زبان، فرهنگ و سطح درآمد به هم نزدیک هستند به یک‌شکل تولید شوند.

مشاهده و خريد آنلاين پاکت کرافت

طراحی بسته بندی صادراتی

 طراحی بسته بندی صادراتی درواقع چیزی است که گاهی آن را فراموش کرده و آن را جدی نمی‌گیریم. همین‌طور برای آن سرمایه نیز خرج نمی‌کنیم. اما باید به یاد داشته باشیم که طراحی بسته بندی تنها یک‌بار انجام می‌شود.  بسته بندی نشان‌دهنده کیفیت بالا و حرفه‌ای بودن شما است نه محصول شما. بنابراین صرف طراحی بسته بندی زیبا و جذاب کافی نیست. ما باید با در نظر گرفتن ترجیحات فرهنگی بازارهای هدف، طراح‌ی‌های خود را انجام دهیم. در صورت امکان، باید با طراحان گرافیک داخلی در بازارهای خود کار کنیم. ما حتی باید با بهترین آن‌ها کارکنیم. یک بسته بندی زیبا و با دقت طراحی‌شده مزایای بسیاری را برای ما به ارمغان می‌آورد چراکه چون در بازارهای صادراتی رقابت بسیار شدید است. طراحی بسته بندی صادراتی حرفه‌ای، برند شمارا تقویت خواهد کرد  و همین‌طور باعث افزایش اعتبار محصول و شرکت شما خواهد شد.

می‌دانیم که بسته بندی، لباس و خانه ی کالا به شمار می‌رود. دانستیم که صدای بسته بندی از صدای فروشنده بلندتر است و این کالاست که در نهایت باید خود را به فروش برساند. از سویی دیگر، آگاه شدیم که بهتر آن است که نه طراح، که طرح حرف و حدیث خودش را به گوش مخاطب برساند. در این مقاله به دو زیر گروه مهم از طراحی و بسته بندی می پردازیم:

  • بسته بندی  داخلی
  • بسته بندی صادراتی

بسته بندی

بسته بندی داخلی

اگر سودای فعالیت کشوری در سر دارید، این گروه را می توان به زیر مجموعه های متعدد بخش کرد. برای نمونه، اگر تولید کننده ی برنج هستید و به نقطه‌های مختلف ایران برنج صادر می کنید، می‌توانید متناسب با شرایط آب و هوایی، فرهنگی، حمل و نقل و دیگر عوامل موثر، به طراحی و بسته بندی کیسه و گونی های برنج بپردازید. توجه به شرایط نگه داری، شرایط فروش، جذابیت برای مشتری، سادگی در استفاده و بازیافت، از عوامل موثر در بسته بندی صادراتی هستند.

مشاهده و خريد آنلاين انواع پاکت کرافت

 

بسته بندی

 

بسته بندی صادراتی

طراحی و بسته بندی صادراتی ملاحظاتی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • الزام‌های قانونی و گمرکی: اطمینان حاصل کنید که طراحی و بسته بندی کالای شما، منافی چارچوب و قانون های تدوین شده ی صادرات و گمرک، نباشد. بهتر آن است که پیش از طراحی و بسته بندی کالا، نگاهی بر قانون و چارچوب های حقوقی مربوط به صادرات کالای خود داشته باشید تا کالا از مرز روانه ی کارخانه نشود.
  • شرایط حمل و نقل: در نظر داشته باشید که پس از مرز و خروج از کشور، کالا چه مسیری طی می کند و یا از اساس طراحی و بسته بندی شما می‌تواند از کارگاه تا مقصد برون مرزی، از کالا نگه داری کند و در عین حال پایدار بماند. مبادا کامیون خالی از کالا به مقصد برسد.
  • کالای خود را در شهر بیگانه تنها رها نکنید: اطمینان حاصل کنید که کالای شما، مطابق و در هماهنگی کامل با دیگر کالاهای مشابه در بازار رقیب و خارجی است. قبل از طراحی و بسته بندی کالای صادراتی، دست کم یک بار نگاهی به طراحی و بسته بندی کالا های مشابه خارجی انداخته باشید. این کار سبب می‌شود تا با اعتماد به نفس بیشتری دست به طراحی و بسته بندی بزنید و هنگام عرضه و ارائه‌ی کالای خود، عرق سرد بر پیشانی نداشته باشید.
  •  آخرین و البته مهم‌ترین گام در طراحی و بسته بندی کالا، این است که با دریافت فیدبک از مشتری و مخاطب های کالا، مسیر را برای طراحی، بسته بندی و صادرات کالاهای بعدی هموار سازیم. اگر گام پایانی انجام نشود، در حقیقت شما هیچ کاری انجام نداده‌اید.

بسته بندی صادراتی

 

کاهش ارزش پول ملی که به دنبال نوسان‌های بازار ارز (دلار)، طلا و سکه پدیدار شد، با کاهش دستمزد و دریافتی های کارگر ها و کارمندها، نیروی کار داخلی را ارزان کرده و همین موضوع، پنجره‌های گسترده و متعددی به سمت بازار های جهانی و صادرات کالای ایرانی فراهم آورده است. با این حال، هم چون هر پروژه و رویدادی، این موضوع نیز مرحله و پیش‌نیازهای خاص خود را دارد که در این یادداشت به یکی از آن‌ها پرداختیم. بر خلاف باور عموم، ما صرف وقت برای پژوهش را صرفه جویی در هزینه و عدم تلاش برای پژوهش را معادل از دست رفتن سرمایه می‌دانیم.

مشاهده و خريد آنلاين سلفون بسته بندی

   بسته بندی صادراتی میوه

نکاتی در مورد بسته بندی صادراتی میوه 

از آبان ۹۶ بسته بندی میوه صادراتی و تره‌بار، حتما باید مطابق استاندارد مصوب سازمان توسعه تجارت باشد، در غیر این صورت اجازه صادرات به آن‌ داده نخواهد شد. توجه به استانداردهای مربوط به صادرات میوه حتما موجب افزایش سهم بازار هدف خواهد شد. در واقع هزینه هایی که برای بسته بندی صادرات میوه انجام می‌شود سرمایه گذاری و قابل بازگشت است. بسته بندی صادراتی میوه باید طوری باشد تا تازگی و سلامت میوه را به خطر نیاندازد و همچنین تولید زباله اضافی نکند و سازگار با محیط زیست  و قابل بازیافت باشد .

 


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله