برنج طلایی چیست؟ همه چیز درمورد نحوه تولید و کاربردهای آن

مهسا موسوی / 4 خرداد 1398

 برنج طلایی چیست

برنج دانه ای که غذای اصلی بخش بزرگی از جمعیت جهان محسوب می‌گردد و از منظر تولید انبوه و پر کاربرد پس از نیشکر و ذرت سومین محصول کشاورزی جهان است. دانه برنج حاوی ویتامین، آهن، منگنز و... است. از آنجاییکه بخش قابل توجهی از تولیدات نیشکر و ذرت برای مصرف سایر موجودات غیر از انسان استفاده می گردد، برنج مهمترین دانه از گروه غلات است که در واقع بخش قابل توجهی از کالری مورد نیاز انسان را تامین می‌کند.

گفته می‌شود گونه های اصلی برنج مربوط به بخش هایی از آسیا و آفریقا است، اما انواع برنج در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام ممکن است بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی نیاز به کشت و مراقبت و به همین ترتیب نوع طبخ و پخت متفاوتی داشته باشند.

اگر بخواهیم به برخی از مشخصات کلی گیاه برنج اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم این گیاه می‌تواند قدی تا حدود 2 متر داشته باشد، برگ های آن بلند و باریک هستند، حاصل آن دانه های خوراکی که همان دانه برنج است و بسته به نوع خاک و شرایط آب و هوا می تواند باروری بیشتری داشته باشد.

برنج طلایی

برنج طلایی چیست؟

 برنج طلایی شکل اصلاح شده ژنتیکی برنج (Orya sativa) است. برنج طلایی با افزودن ژن‌های یک باکتری که می تواند بتاکاروتن را از طریق فتوسنتز تولید کند، زمانی که در خاک یافت می‌شود و ژن‌های آن با یک ژن در ذرت به گیاه منتقل می‌شود، به دست می آید. بتاکاروتن در گیاهانی مانند کدو، پاپایا وهویج یافت می‌شود وبه آن‌ها رنگ زرد را می‌دهد و در تولید ویتامین A در بدن انسان استفاده می‌شود. مشخص است که این تغییر ژنتیکی به برنج رنگ زرد طلایی می‌دهد.

برنج طلایی یک محصول از نوع برنج‌ ترا ریخته است. ترا ریخته‌ محصولی است که DNA آن‌ توسط آزمایشگاه‌های تخصصی تغییر یافته است و پس از دگرگونی دوباره به داخل سلول محصول انتقال می‌یابد و محصول نهایی پس از کشت با خواص و ویژگی‌های جدید رشد می‌کند. اولین برنج ترا ریخته دنیا در ایران تولید شد و در حال حاضر ایران یکی از کشورهای موفق در زمینه کشت برنج ترا ریخته است و گونه‌های مختلف این محصول در ایران تولیدشده است به‌عنوان‌مثال برنج شیرودی، فجر، نعمت، ندا و غیره جز برنج ترا ریخته محسوب می‌شود که در ایران تولید شده است.
سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت، سلامت نمونه‌های ایرانی این گونه‌های برنج را تایید کرده و با مجوز این نهادها کشت برنج ترا ریخته در ایران رواج یافت.
اما برخی از ارقام برنج ترا ریخته، مثل برنج طلایی تاکنون نتوانسته است نظرات مثبت جامعه را کسب کند. برنج طلایی با مهندسی ژنتیک تولید شد و یک سری ویتامین‌های موردنیاز بدن مانند ویتامین A داخل آن تزریق شد. این ویتامین‌ها به کمک یکسری باکتری‌ها به برنج تزریق شد که در صورت استفاده مکرر سلامت انسان را به خطر می‌اندازد به همین علت تولید برنج طلایی مورد استقبال قرار نگرفته است.

 تفاوت برنج طلایی با برنج معمولی

برنج طلایی چگونه تولید می شود؟

انواع برنج می‌توانند بر اساس شکل ظاهری دانه برنج دسته بندی شود. برای مثال حتما تا به‌حال برنج دانه بلند یا برنج گرده را شنیده اید و می‌دانید که هر کدام از آنها برای طبخ غذاهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ از برنج دانه بلند معمولا برای پخت غذاهای رسمی استفاده شده و از برنج خرد شده یا همان برنج گرده برای پخت دسرهایی مثل شیربرنج یا شله زرد استفاده می‌گردد.

نوعی برنج که البته از انواع طبیعی برنج نبوده و با اصلاحات ژنتیکی حاصل شده است با نام "برنج طلایی" ارائه شده است.

 کاربرد برنج طلایی

 

کاروتنوئید ماده ای است که در هویج موجب ایجاد رنگ نارنجی روشن می‌شود. این ماده در برنج نیز وجود دارد اما نه در دانه آن، بلکه در برگ های گیاه برنج موجود بوده و در طی فرآیند رشد، مورد استفاده گیاه قرار می‌گیرد.

به طور تخمینی هر سال حدود 600 هزار کودک به دلیل کمبود ویتامین دچار اختلالات بینایی شده و یا حتی از بین می روند؛ به امید اینکه غنی سازی برنج با بتاکاروتن و مصرف آن در مناطقی که با کمبود ویتامین به صورت جدی روبرو هستند موجب کنترل و از بین بردن این معضل شود پروژه "برنج طلایی" آغاز شد.

 این پروژه  از سال 1992 تا سال 2000 میلادی مورد تحقیق دو پژوهشگر به نام های و قرار گرفت و به عنوان برنج طلایی که برای درمان کمبود ویتامین موثر است معرفی شد.

با این حال برخی منابع فایده برنج طلایی برای رفع کمبود ویتامین را رد کرده‌اند.

زیرا پرسش هایی مثل اینکه بدن انسان می‌تواند بتا کاروتن برنج طلایی را به ویتامین تبدیل کند؟ و یا حتی این خاصیت برنج طلایی در طول انبار کردن و نگهداری دانه برنج و پخت برنج نیز ماندگار خواهد بود؟ هنوز به پاسخ درست نرسیده است.

خرید آنلاین انواع کیسه بسته بندی برنج

برنج طلایی چرا تولید می‌شود؟

هدف از افزایش تولید بتاکاروتن در برنج طلایی مبارزه با کمبود ویتامین A در کشورهای در حال توسعه است. کمبود ویتامین A باعث نابینایی یک چهارم تا نیم میلیون کودک در سال می‌شود که بیشتر در آسیا و آفریقا هستند.

 علاوه بر این، از آنجایی که کمبود ویتامین A باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، باعث می‌شود سالانه حدود دو میلیون نفر بر اثر بیماری هایی که به طور معمول قابل درمان هستند، جان خود را از دست بدهند. به طور خاص، کمبود ویتامین A مسئول مرگ 670.00 کودک در سال است.

توسعه برنج طلایی:

 برنج طلایی در ابتدا توسط پروفسور اینگو پوتریکوس و پیتر بیر به عنوان هدیه ای به کشاورزان با کمبود منابع در کشور‌های در حال توسعه طراحی شد. کار اولیه در دهه 1980 توسط بنیاد راکفلر و اتحادیه اروپا تامین مالی شد.

در سال 2000، مخترعان برای ادامه توسعه برنج طلایی، با شرکتی به نام Syngeta که با فن‌آوری‌های کشاورزی سروکار دارد، مشارکت عمومی خصوصی تشکیل دادند. بخشی از مشارکت با Syngeta برای ثبت نام برنج طلایی بود، بخش دیگر کمک به افزایش سطح بتاکاروتن در تحقیقات آزمایشگاهی، گلخانه‌ای و میدانی بود.

برنج طلایی 2 بعدی در سال 2005 منتشر شد و 23 برابر بیشتر از برنج طلایی اصلی بتاکاروتن تولید کرد. بر اساس محاسبات، 144 گرم (حدود یک لیوان) از این محصول برای تامین نیاز روزانه ویتامین A کافی بود. پروژه برنج طلایی از سال 2006 در زیرشاخه بشردوستانه موسسه بین المللی تحقیقات برنج IRRI انجام می‌شود. برنج طلایی یکی از 7 برنده جوایز ثبت اختراعات بشریت توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده است. در سال 2016، زمانی که Golden Brass در حال توسعه بود، بنیاد بیل و ملیندا گیتس از آزمایش نهایی پشتیبانی کرد. اولین آزمایش میدانی در بنگلادش نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد و برنج طلایی قرار بود در سال 2018 عملیاتی شود.

 تولید برنج طلایی

برنج طلایی، یک رویکرد متفاوت:

تفاوت های قابل توجهی بین تولید برنج طلایی و سایر محصولات دستکاری شده ژنتیکی موجود در بازار وجود دارد. بسیاری از محصولات اصلاح شده ژنتیکی قبلی اصلاح شده‌اند تا با افزایش مقاومت گیاه در برابر آفت کش‌های شیمیایی یا ایجاد خواص حشره کش طبیعی خود به رشد دهنده کمک کنند. از سوی دیگر برنج طلایی برای کمک به مصرف کننده با افزایش ارزش غذایی آن تولید شد. محصولات اصلاح شده ژنتیکی قبلی توسط شرکت های چند ملیتی برای منافع مالی تولید می‌شد و آن‌ها کنترل شدیدی بر مالکیت معنوی داشتند. از سوی دیگر، برنج طلایی هنوز موضوع ثبت اختراعات بسیاری است، بیشتر به روی مالکیت معنوی باز است و توسط سازمان های غیرانتفاعی اداره می‌شود. افراد مخالف این اختراع، آن را بخش کوچکی از یک طرح بزرگ و موذیانه می دانند که فناوری های ژنتیکی را در مسیر سودآورتری قرار می‌دهد.

تست ها:

IRRI در آزمایشات خود نشان داده است که برنج طلایی برای مصرف انسان کاملا بی خطر و غیر سمی است و هیچ نشانه ای از آلرژن ها و سموم وجود ندارد.
در آزمایشی بر روی موش که در ایالات متحده انجام شد، به نظر می‌رسد که سایر پروتئین‌های تولید شده توسط برنج به سرعت در شیره معده تجزیه می‌شوند. مطالعات بر روی کود دهی متقابل برنج طلایی نشان داد که کود دهی متقابل محدود است زیرا برنج خود بارور می‌شود. علاوه بر این، تولید بتاکاروتن هیچ مزیت یا ضرر رقابتی با انواع طبیعی خود نشان نداد.

سفارش چاپ انواع کیسه برنج

نتیجه:

برنج طلایی یک برنج اصلاح شده ژنتیکی است که می‌تواند میلیون ها نفر را که از کمبود ویتامین A رنج می برند یا می میرند را نجات دهد. برنج طلایی که سال ها توسعه و آزمایش را پشت سر گذاشته است، در سال های آینده به آماده سازی نزدیک شده است. استدلال های مخالف توسعه و تولید برنج طلایی هیچ مبنای علمی ندارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله