هجوم ملخ ها و تاثیر آن بر محصولات و بسته بندی

مهسا موسوی / 27 فروردین 1398

از لحاظ دسته بندی حشرات به سه گروه تقسیم می شوند:

  1. گروهی که مثل زنبور عسل برای انسان مفید بوده و به انسان در واقع خدمت می کنند.

  2. گروهی دیگر که بی دردسر هستند اما خدمت خاصی هم نمی­کنند.

  3. گروهی که مثل ملخ و دیگر آفات کشاورزی جزء آفات و آسیب محسوب می شوند.

البته که هر سه این گروه حشرات دارای حسن و عیب های خاص خود هستند، برای مثال ملخ که به دید کلی به عنوان آفت شناخته شده است به طور عادی آفت محسوب نشده و بدون هیچ دردسر در طبیعت زندگی می کند و حتی در زمان های قدیم از آن استفاده های دارویی برای از بین بردن زگیل و بیماری های خارش پوستی و ... استفاده می شد.

 

هجوم ملخ ها

 

این حمله های طغیانی ملخ ها زمانی رخ می دهد که بعد از دوره ای خشکسالی وقتی میزان بارندگی به طور ناگهانی زیاد می شود نوعی پیامرسان عصبی در مغز ملخ ها تحریک شده که موجب تولید مثل آنها می گردد. در پی این تولید مثل و زیاد شدن جمعیت ملخ ها، برای به دست آوردن غذا ناچار به مهاجرت دسته جمعی می شوند و از جایی به جای دیگر رفته و مزارع و هر چیز سبزی که در سر راه خود ببیند از برنج، علوفه، غلات، صیفی جات و... را از بین می برند.

همانطور که می دانید متاسفانه این روزها تعداد زیادی ملخ از شبه جزیره عربستان به کشور وارد شده و خساراتی نیز به همراه داشته­اند. بر اساس پیش بینی فائو ( فائو یا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از سازمان‌های بین‌المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد) از امروز وارد ایران می‌شوند که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور به حساب می‌آیند.

بسته بندی محصولات کشاورزی

 

گفته می شود در حال حاضر استان‌های جنوبی کشور مثل سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، جنوب فارس و بیش از همه هرمزگان درگیر این رویداد هستند. این نوع ملخ که اصطلاحا ملخ دریایی یا ملخ بیابانی نامیده شده و یکی از مضر ترین انواع ملخ محسوب می شوند جزء حشرات بومی ایران نبوده و معمولا از کشورهای همسایه و از روی خلیج فارس پرواز کرده و به ایران می رسد که به همین دلیل است که در کشورهای دیگر به آن ملخ بیابانی و در ایران به این نوع ملخ، ملخ دریایی گفته می شود.

 

آفت محصولات کشاورزی

 

خساراتی که ملخ دریایی به عنوان آفت محصولات کشاورزی وارد می سازد بسیار زیاد بوده و از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است چون در پی آن محصولات کشاورزی به شدت افت کرده و کمیاب و به همین ترتیب گران می شود. از جهت دیگر با وارد شدن خسارت به محصولات کشاورزی صادرات این محصولات کم شده و حتی بسته بندی محصولات کشاورزی نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در پی هجوم ملخ به ایران مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفته است مبارزاتی برای مقابله با این حجم از آفت ملخ صورت گرفته است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله