انواع برنج در تمام دنیا (1)

تورنگ / 1 دی 1397

معرفی انواع برنج

برنج در تمام دنیا یکی از وعده های غذایی معروف است و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یکی از مهمترین غلات به شمار می‌رود. برنج ها به دلیل شرایط محیطی، آب و هوایی و نوع خاک شکل ها و رنگ های متفاوتی دارد که باعث تفاوت در ارزش غذایی آن‌ها می‌شود و شما بسته بندی برنج را از سوپرمارکت ها یا خواروبار فروشی ها دریافت می‌کنید. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع برنج و مهد کشت آن‌ها صحبت کنیم.

برنج ایرانی (برنج سفید)

یکی از بهترین و شناخته شده ترین نوع برنج، برنج سفید یا برنج ایرانی ست. گونه برنج ایرانی خود به انواع مختلفی مثل گرده، دابو، برنج طارم، برنج چرام یا برنج صدری (شامل انواع دم سیاه، دم زرد و دم سرخ)، چمپا و... تقسیم می شود. که دانه بلند است و با جذب آب، به شکل دانه بلند و پف کرده در می آید و برای هر کسی که آن را طبخ می‌کند، یک برنج مجلسی به شمار می آید.

 

برنج ایرانی

برنج قهوه ای

همان برنج سفید است که سبوس و لایه های گیاهی آن جدا نشده اند. برنج قهوه ای یکی از غلات تصفیه نشده است. این به این معناست که برنج ها چندین لایه دارند و اگر شما فقط لایه بیرونی آن را جدا کنید، چیزی که بدست آورده اید، برنج قهوه ای است. ارزش غذایی این برنج بسیار بالاست و ویتامین های زیادی دارد و برای درمان یا پیشگیری از بسیاری بیماری ها مناسب است.

برنج قهوه ای

برنج باسماتی

نوع خاصی از برنج که در جنوب آسیا (بیشتر در کشورهای هند و پاکستان) کشت می شود. عطر بسیار خوبی دارد و دانه بلند بودن باعث متمایز شدن آن از سایر برنج ها می‌شود. باسماتی در زبان سانسکریت به معنای خوشبو است. هند همچنان بزرگترین تولید کننده برنج باسماتی است. این برنج کاربرد بسیاری در تعداد زیادی از خوراک‌های هندی دارد و امروزه در دیگر کشورها و سایر خوراک‌ها از آن استفاده می‌شود. طمع این برنج مانند طمع گیاه کادی است که به دلیل وجود پروتئین در این گیاه می‌باشد. برنج باسماتی دارای 4 نوع اصلی است که بر اساس محل کشت آن مشخص می‌گردد: برنج باسماتی هندی، برنج باسماتی پاکستانی، برنج باسماتی کنیایی و برنج باسماتی آمریکایی.

 

برنج باسماتی

برنج جاسمین

برنج جاسمین یکی از برنج هایی ست که در کشور تایلند کشت می‌شود. این برنج قبل از پخت باید به خوبی شسته شود تا نشاسته اضافی آن جدا شود. این برنج دانه بلند و نیمه شفاف است که بعد از پخت حالت چسبندگی پیدا می‌کند. این برنج دو نوع سفید و قهوه ای دارد و در شهرهایی مانند لائوس و کامبوج کشت می‌شود. این برنج به دلیل داشتن مواد معدنی بالا و کربوهیدرات ارزش غذایی بالایی دارد.

برنج جاسمین

برنج ژاپنی

برنج ژاپنی یکی از برنج هایی ست که به برنج سوشی معروف است و برای درست کردن سوشی مناسب است. این برنج به صورت خام اگر باشد، نیمه شفاف و سفت است. این برنج علاوه بر ژاپن در کشور های آسیای شرقی هم کشت می‌شود.

برنج ژاپنی

برنج در تمام دنیا یکی از وعده های غذایی معروف است و به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، یکی از مهمترین غلات به شمار می رود. در مقاله قبل در مورد برخی از انواع برنج صحبت کردیم، در این مقاله به ادامه معرفی برنج های دیگر می پردازیم.

برنج بمبا

برنج بمبا نوعی برنج اسپانیایی ست که برای درست کردن غذای مخصوص اسپانیا استفاده می‌شود. این برنج دانه کوتاه است و چیزی دو برابر برنج های دانه بلند آب مصرف می‌کند. این برنج دانه کوتاه است اما برخلاف سایر برنج های دانه کوتاه، حالت چسبندگی ندارد.

برنج بمبا

برنج آرباریو

برنج آرباریو یکی از برنج های معروف و پر مصرف ایتالیایی ست. این برنج حاوی آمیلوپکتین (نوعی نشاسته چسبناک) است که هم دانه متوسط است و هم بسیار چاق و درشت. این نوع برنج ترکیب سالمی از انواع پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است. همچنین غنی از کربوهیدرات هاست که حتی در برنامه کاهش وزن هم موردنیاز است.

 

برنج آرباریو

 

برنج قهوه ای دانه کوتاه

این برنج همان طور که از اسمش مشخص است، دانه کوتاه است اما دارای سطح بالایی از آمیلوپکتین است و همین موضوع باعث می‌شود تا بعد از پخت چسبندگی زیادی داشته باشد. این برنج نوعی برنج قهوه ای محسوب می‌شود و تمام خواص برنج قهوه ای را داراست. این برنج عطر و طعم بهتری نسبت به برنج سفید دارد. داشتن کربوهیدرات، ویتامین های گروه بی، فیبر، فولیک اسید، ویتامین ای و ویتامین کا خواصی ست که این برنج را محبوب می‌کند.

برنج قهوه ای

برنج سیاه چینی

برنج بنفش یا برنج ممنوعه نام دیگر این برنج است. این برنج مقادیر بالایی آنتی اکسیدان دارد که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می‌دهد و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد. این برنج بافت نرمی دارد و چسبندگی پیدا نمی کند. فیبر موجود در برنج سیاه با کاهش فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد. این برنج کالری کمتری نسبت به برنج سفید یا برنج قهوه ای دارد. این برنج در حال حاضر در تمام قاره ها به جز قطب جنوب کشت می‌شود.

 

برنج سیاه

برنج وحشی

برنج وحشی در واقع برنج نیست بلکه یک دانه گیاهی ست که مهد کشت آن آمریکای شمالی ست. برنج وحشی دانه بلند است و باید بسیار جویده شود. به رنگ و شکل مغزی مداد فشاری (اتود) می‌باشد. سخت تر از برنج است بنابراین پخت طولانی تری دارد. سرخ پوستان آمریکایی آن را با برنج معمولی مخلوط می‌کنند و می‌پزند.

برنج وحشی

برنج کالیجیرا

یک برنج دانه متوسط که در هند و بیشتر در شهر بنگال کشت می‌شود. این برنج به خاطر اندازه کوچکی که دارد، به عنوان بچه برنج باسماتی معروف است. این برنج عطر فوق العاده ای دارد و برای مراسم های خاص در هند استفاده می‌شود.

برنج کالیجیرا

بررسی تمام برنج هایی که در دنیا وجود دارد، حاکی از آن است که در تمام قاره های دنیا برنج یکی از وعده های غذایی ارزشمند است که به دلیل خواص فوق العاده حافظ سلامتی ست.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله