نگهداری برنج

تورنگ / 18 آذر 1397

برنج یکی از غذا های مهم ما ایرانیان است و کیفیت برنج و نوع طبخ آن بسیار برای ما مهم است اما چیزی که بیش از این ها ارزش دارد، این است که چطور برنج را در منزل نگهداری کنیم که مورد هجوم حشرات موذی واقع نشود و برای طبخ سالم باشد. در این مقاله می‌خواهیم نکاتی را مطرح کنیم که به واسطه آن ها برای مدت طولانی تری برنج را نگهداری کنیم.

افرادی هستند که خرید یک ساله برنج خود را فقط در یک ماه از سال انجام می‌دهند و در تمام طول سال از همان استفاده می‌کنند. نگهداری برنج و مراقبت از آن در مقابل آفت ها برای این افراد ارزش بالاتری دارد. اما چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

اولین چیزی که هر کسی نسبت به آن آگاهی دارد، نگهداری برنج در شرایط سرد و خنک و به دور از رطوبت است. همه می‌دانند که محل های گرم و مرطوب، مرکز رشد آفت ها، قارچ و حشرات موذی است. به همین دلیل اولین کاری که باید بکنید این است که محل نگهداری برنج خود را خنک و آن را کاملا خشک نگهدارید. اگر در منزل انباری دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر بالکن یا تراس دارید، می‌توانید برنج را آن جا نگهداری کنید ولی حتما توجه کنید که به دور از نور خورشید باشد. می‌توانید سرد ترین مکان خانه خود را پیدا کنید و آن جا یک قفسه یا کمد نصب کنید و برنج را داخل آن نگهداری کنید.

نگهداری برنج ایرانی

محلی که برنج را قرار می‌دهید، از سطح آسفالت یا سیمان زمین فاصله داشته باشد. چون گاهی ممکن است به دلیل نشتی آب و مشکلاتی از این دست، محل نگهداری برنج شما مرطوب شود و در انتها به خرابی برنج بیانجامد.

چه کاری بهتر است؟ استفاده از کیسه برنج برای نگهداری برنج بهترین کار است و اگر کیسه برنج چند لایه باشد که مانع ورود حشرات، آب و رطوبت شود، محافظت بیشتری دارد.

کیسه های پلاستیکی مناسب اند؟ برای برنج! خیر!

چرا کیسه های پلاستیکی مناسب نیستند؟ این کیسه ها می‌توانند خودشان محل رشد حشرات باشند چون در اثر نفوذ کمی رطوبت و آب به آن‌ها، رطوبت را در خود نگه می‌دارند و حتی باعث جذب موش ها هم به سمت برنج می‌شوند.

نگهداری برنج در منزل

اگر برنج تازه دارید و می‌خواهید آن را نگهداری کنید، بهترین کار این است که در ابتدا آن ها را به صورت غیر مستقیم مقابل خورشید پهن کنید تا کاملا خشک شوند. نور خورشید نباید مستقیما به آن ها بتابد و فقط باید به صورت غیر مستقیم آن را خشک کند. این کار باید برای چند روز ادامه داشته باشد. پس از آن می‌توانید برنج ها را جمع کنید و آن ها را داخل کیسه برنج قرار دهید و به محل خشک و خنک منتقل کنید. اگر برنج مستقیما مقابل نور خورشید قرار گیرد، اصطلاحا شکسته می‌شود و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

در پایان به این نتیجه می رسیم که بهترین مکان برای نگهداری برنج، مکان خشک و خنک و به دور از نور آفتاب است و بهترین ابزار برای نگهداری آن، استفاده از کیسه برنج است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله