چه رنگ هایی برای چه محصولاتی در صنعت بسته بندی؟

تورنگ / 6 آذر 1397

رنگ ها! رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها می بینند! یعنی شما می‌توانید با رنگ چشم مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید. چرا رنگ ها انقدر مهم هستند؟ چرا رنگ ها اولین چیزی هستند که چشم ها درک می‌کنند؟ چرا یک رنگ خاص می‌تواند تمام قوای ادراکی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات بالا برسیم.

رنگ ها به چند دلیل در صنعت و زندگی روزمره ما مهم هستند و به محیط اطراف ما زیبایی می‌دهند:

  • حس روانی مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهند و از این شیوه می‌توان برای فروش و بازاریابی استفاده کرد.
  • می‌توانید برای نمایش دادن محصول تان از یک رنگ خاص کمک بگیرید و چشمان مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
  • استفاده درست از رنگ به فروش یک محصول یا عرضه و نمایش آن کمک می‌کند و برعکس، اگر از رنگ ها در جای مناسب استفاده نکنید با واکنش بد مخاطب روبرو می شوید.

بسته بندی مواد غذایی

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است و با استفاده از طراحان و متخصصان در زمینه رنگ شناسی، در صنعت بسته بندی مواد غذایی و مواد بهداشتی به نتایج خوبی رسیده اند که در جدول زیر به نتایج این تحقیق می پردازیم. بر اساس این تحقیق مشخص شد که مخاطبان وقتی برای مواد غذایی یا بهداشتی زیر، رنگ های گفته شده را در بسته بندی ببینند، بیشتر تمایل پیدا می‌کنند تا محصول را بخرند.

زرد مایل به قرمز ذرت
ترکیب قهوه ای و زرد نوشیدنی های شکلاتی
ترکیب قهوه ای و طلایی قهوه
سبز یا خاکستری و برای ادویه های تند قرمز ادویه
سفید یا آبی روشن یا کرم شیر
سفید یا سبز مایل به رنگ آبی  مواد غذایی یخ زده
قرمز یا ترکیبی از نارنجی و قهوه ای شکلات
زرد یا قهوه ای روشن بیسکوییت
سفید یا آبی یا سبز یا صورتی محصولات پاک کننده
رنگ طبیعی هر میوه آبمیوه ها
سفید یا آبی (آبی روشن یا تیره فرقی ندارد) خمیر دندان
صورتی یا آبی روشن لوازم آرایشی
تم های مربوط به رنگ بنفش عطر
سفید یا قرمز یا آبی روشن ضد عفونی کننده ها
ترکیبی از زرد و مشکی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای حشره کش
نارنجی یا ترکیبی از زرد و قهوه ای و طلایی کرم ضد آفتاب

 

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که شرکت هایی که معتبر هستند و در دنیا به عنوان برند های مطرح مشغول فعالیت هستند، همگی از این رنگ ها استفاده می‌کنند و به رنگ محصولات و تاثیر آن روی چشم اهمیت می‌دهند. اما گاهی اوقات یک طراح با ساختار شکنی می‌تواند در ترکیب رنگ ها طوری عمل کند که به یک نوآوری جدید دست پیدا کند و در نهایت یک برند تجاری را با همان ساختار شکنی به محبوبیت برساند.

رنگ بسته بندی

 

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، موقعیت جغرافیایی است. یعنی ممکن است طراحی بسته بندی یک محصول نشان فرهنگی یک منطقه باشد و به معرفی آن بپردازد که در این صورت همان ساختار شکنی اتفاق می‌افتند اما یک طراح باید دقت کند که ترکیب رنگ هایی که در نظر گرفته است، تاثیر معکوس بر چشم مخاطب نداشته باشد.

 

بسته بندی حبوبات

تصویر بالا مربوط به بسته بندی حبوبات است که توسط واحد طراحی مجموعه تورنگ چاپ طراحی شده است. این محصول متعلق به یک کارخانه در منطقه سوادکوه است و پل ورسک نمادی از آنجاست که برای راحت شناخته شدن آن از این طرح و این ترکیب رنگی استفاده شده است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله