بسته بندی خرما

تورنگ / 5 آذر 1397

در حدود 8 هزار سال پیش بود که کشت خرما در منطقه بین النهرین آغاز شد و به دلیل خواص بسیاری که دارد در بیشتر کشورهای جهان به صورت تازه یا خشک شده مصرف می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده، سالانه 7 میلیون تن خرما در جهان تولید می‌شود که از این مقدار مصر بیشترین سهم تولید دارد. پس از مصر ایران به عنوان دومین کشور تولید خرما سالانه 1 میلیون تن کشت می‌کند که مقدار زیادی از آن را به سایر کشورها صادر می‌کند.

علاوه بر خرما سایر محصولاتی که از خرما تهیه می‌شود مانند خرما شکلاتی، کلوچه خرمایی، چیپس خرما، سرکه خرما و شیره خرما همگی از محصولاتی هستند که به سایر نقاط جهان صادر می‌شوند. لزوم صادرات هم رعایت قوانین استاندارد بین المللی است. بسته بندی خرما با شیوه هایی که استاندارد بین المللی در آن رعایت شده باشد، نتایج خوبی در صادرات خرما به همراه خواهد داشت. به همین دلیل لازم است تا ایران به عنوان یک کشور صادر کننده خرما به بسته بندی محصولاتش توجه کند.

هدف از صادرات خرما به صورت بسته بندی

  • معرفی خرما به بازار های جهانی
  • پیدا کردن جایگاه مناسب برای این محصول در دنیا
  • طراحی بسته بندی مطلوب با رعایت قوانین بین المللی
  • سود آوری در سطح کلان

بسته بندی خرما

برای بسته بندی خرما باید از انواع مقوا، کاغذ و پلاستیک های مرغوب استفاده شود.

کاغذهایی که برای بسته بندی خرما استفاده می‌شود، مقوای سفید، مقوای خاکستری، مقوای فلوت دار، مقوای کرافت سفید شده، کرافت لمینیت شده، کاغذ پاراشمنت (نوعی کاغذ نازک که برای تماس نزدیک با خرما از آن استفاده می‌شود)، کاغذ کتد یا پوشش دار و انواع کاغذ های زرورقی است.

بسته بندی خرما

پلاستیک هایی که برای بسته بندی این محصول استفاده می‌شود، سلفون یا سلافون، پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی استایرن، PVC و PET و نایلون هستند. البته بیشتر پلاستیک ها به دلیل انعطاف پذیری خوبی که دارند و شکل گیری مناسبشان، برای بسته بندی مناسب هستند.

انواع بسته بندی خرما

  • بسته های فله ای
  • بسته های کوچک

بسته های کوچک که به Glove Box معروف اند معمولا بین 220 تا 250 گرم خرما در آن‌ها جا می‌گیرد. که غالبا با دست بسته بندی می‌شود اما می‌توان به صورت اتوماتیک هم آن‌ها را بسته بندی کرد و معمولا کیسه ای که برای آن‌ها استفاده می‌شود، PET است.

در بسته های فله ای هم به هر میزان که نیاز باشد، به صورت فله ای بسته بندی می‌شود و برای صادرات آماده می‌شود.

طراحی بسته بندی خرما

برای طراحی بسته بندی خرما باید از رنگ هایی استفاده شود که فرهنگ کشور صادر کننده را نشان دهد. یا طرح هایی که استفاده می‌شود، از طرح های معروف و مرتبط با خرما در همان کشور باشد اما باید برای بسته بندی مواد غذایی که شیرین هستند، از رنگ هایی استفاده شود که هم شاد باشند و هم زنده. بهترین رنگ ها برای طراحی بسته بندی خرما رنگ های قرمز یا نارنجی و ترکیب این رنگ ها با سایر رنگ هاست.  فرم بسته بندی هم باید ساده و دور از ابهام یا پیچیدگی باشد.

طراحی بسته بندی خرما


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله