ایده هایی برای طراحی بسته بندی

تورنگ / 1 آبان 1397

حتی زمانی که شما یک بسته بندی زیبا با کیفیت عالی برای محصول خود دارید، باید طراحی دیگری مدنظر داشته باشید تا توسط آن مشتری را تحت تاثیر قرار دهید. یک بسته بندی جذاب باعث می‌شود مشتری برای چند لحظه در قفسه فروشگاه توقف کند و طرح بسته بندی محصول شما را بررسی کند. همین کار می‌تواند کمک کند که او محصول شما را بخرد.

طراحی بسته بندی خاص کمک می‌کند تا شما وارد بازار رقابتی قرار بگیرید و با رقبای بزرگی که در صنعت شما مشغول به کار هستند، رقابت کنید. چون امروزه همه در پی پیدا کردن راه هایی برای ایجاد تنوع در طرح و رنگ محصولاتشان هستند. در این مقاله سعی می‌کنیم بهترین طراحی های انجام شده را به شما معرفی کنیم تا شما از آن ها ایده بگیرید و طراحی هایی برای بسته بندی محصولات خود انجام دهید که کاربردی و جذاب باشند. اگر محصول شما با یک آیکون یا تصویر خاص شناخته می‌شود، حتما از آن روی بسته بندی محصول خود استفاده کنید تا مشتری سریعا آن را تشخیص دهد.

طراحی بسته بندی

 

از تصاویر سرگرم کننده استفاده کنید تا محصولات را جذاب تر کنید. حتما لازم نیست محصولی مختص کودکان باشد که شما از کارتون و تصاویر کارتونی استفاده کنید. می‌توانید تصاویر جذاب کارتونی را برای هر محصولی استفاده کنید.

 

بسته بندی کارتونی

از طرح های ساده و کلاسیک مینیمالیستی استفاده کنید. طرح های مینیمالیستی هیچ گاه از دنیای مد خارج نمی‌شوند اما باید دقت کنید که طرح و رنگی که انتخاب می‌کنید، با لوگو تجاری شما سازگار باشد.

 

بسته بندی مینیمالیستی

 

در طراحی های خود از نوآوری استفاده کنید. استفاده از یک طرح نو بیشتر از هر چیز دیگری به شما کمک می‌کند که محصول تان را به نمایش بگذارید.

 

بسته بندی خلاقانه

 

کارهای نا متعارف انجام دهید. اولین باری که سس های کچاپ به صورت برعکس طراحی شدند و به بازار عرضه شدند، برای همه عجیب بود اما پس از گذشت زمان همه دیدند که چقدر کاربردی تر است. این کار متعارف نبود اما نظر مشتری را جلب کرد چون راه بهتری را به او پیشنهاد کرد.

 

بسته بندی جدید

 

محصول را زیبا طراحی کنید. محصول نباید ظاهری خسته کننده داشته باشد بلکه باید نظر بیننده را جذب کند و برای مدتی به آن خیره شود. طرحی که انتخاب می‌کنید، هم از لحاظ رنگی و هم نوع طرح باید برای بیننده جالب باشد. در طراحی تان چیزهایی که باعث می‌شوند به محیط زیست آسیبی برسد را حذف یا به حداقل برسانید. مثلا از کاغذ های قابل بازیافت در بسته بندی تان استفاده کنید یا پلاستیک را کنار بگذارید.

 

بسته بندی مواد غذایی

 

یک تم رنگی که معرف شرکت شماست را انتخاب کنید. رنگی که با آن دیگران شما را می‌شناسند و این رنگ را به عنوان تم بسته بندی تان انتخاب کنید.

 

رنگ بسته بندی

 

از طبیعت الهام بگیرید. چیزهایی که در طبیعت وجود دارد و به محصول شما مرتبط است، می‌تواند به شما الهام ببخشد. در طراحی بسته بندی محصولتان از آن ها استفاده کنید.

 

طراحی خلاقانه

 

طراحی بسته بندی خاص کمک می‌کند تا شما وارد بازار رقابتی قرار بگیرید و با رقبای بزرگی که در صنعت شما مشغول به کار هستند، رقابت کنید. چون امروزه همه در پی پیدا کردن راه هایی برای ایجاد تنوع در طرح و رنگ محصولاتشان هستند. در بالاتر به ایده هایی در مورد طراحی بسته بندی اشاره کردیم. در ادامه به آن ایده ها می‌پردازیم تا چگونه بسته بندی زیباتر و مورد پسند مشتری را روانه بازار کنید.

بعد از آن که طرح روی بسته بندی تان را انتخاب کردید، آن را به تعداد کم و محدود وارد بازار کنید تا عکس العمل مشتریان را ببینید. حتی می‌توانید تیم تحقیق و توسعه شرکت تان را به فروشگاه ها بفرستید تا از آن ها در مورد رنگ و طرح محصول تان سوال کنند.

طراحی بسته بندی

قوانین و عرف را بشکنید و یکنواختی را در کارهای تان از بین ببرید. طرحی ایجاد کنید که مشتری ابتدا با دیدن آن شوکه شود و پس از آن فکر کند که چه ایده جالبی!

بسته بندی خلاقانه

از مواد طبیعی استفاده کنید. مصرف کنندگان امروزه بیشتر به دنبال استفاده از محصولاتی هستند که آسیب کمتری به محیط زیست برساند. به همین دلیل اگر شما در بسته بندی تان از مواد طبیعی استفاده کنید، می‌توانید خود را به عنوان یک برند حامی محیط زیست مطرح کنید.

 

بسته بندی محصول

بسته بندی را خلاق طراحی کنید. از تمام راه هایی که باعث می‌شود بسته بندی محصول شما خلاق تر به نظر برسد، استفاده کنید. مثلا می‌توانید برای طراحی لوازم موسیقی از نت ها کمک بگیرید.

بسته بندی خلاقانه

در طراحی ترسی نداشته باشید. محصول شما حتی اگر چیزی مضری ست، با طراحی تان به مصرف کننده هشدار دهید. این کار جذابیت و صداقت را با هم به محصول شما هدیه می‌دهد.

بسته بندی محصول

گاهی اوقات توجه مشتری را به سمت محصول تان جلب کنید. اگر توجه مشتری با عکس جلب نمی‌شود، با فونت درشت تر و استفاده از کلمات بزرگ این کار را بکنید. همیشه راهی پیدا کنید که مشتری به‌راحتی از کنار محصول شما عبور نکند.

بسته بندی مواد غذایی

به کار بردن یک بافت خاص یا سطح برجسته باعث می‌شود مصرف کننده به سایر ویژگی های محصول شما هم فکر کند. می‌توانید سطح نوشته های تان را برجسته کنید یا قسمتی از عکسی که در طراحی بسته بندی محصول تان استفاده کردید، برجسته باشد.

بسته بندی محصولات

 

از ایده های خنده دار استفاده کنید. برخی از طراحان بزرگ دنیا اعتقاد دارند زمانی که شما از ایده های خنده دار در طراحی استفاده می‌کنید، مصرف کننده توجه بیشتری خواهد کرد.

ایده طراحی بسته بندی

یکی از کارهایی که اعتماد مصرف کننده را به همراه دارد، استفاده از بسته بندی هایی ست که محصول را به طور واضح و شفاف نشان می‌دهد و مشتری به وضوح می‌بیند که در حال خریدن چه چیزی ست.

بسته بندی شفاف

حتی زمانی که شما یک بسته بندی زیبا با کیفیت عالی برای محصول خود دارید، باید طراحی دیگری مد نظر داشته باشید تا توسط آن مشتری را تحت تاثیر قرار دهید و با استفاده از این ایده ها می‌توانید طراحی بهتری داشته باشید.

بسته بندی محصولات برای حفاظت بیشتر از محصولات و نگهداری آن هاست. زمانی که شما از ایده های خلاقانه در بسته بندی محصولات تان استفاده می‌کنید، در واقع مشتری را وادار می‌کنید تا چند ثانیه بیشتر به دیدن محصول شما در قفسه فروشگاه بپردازد. در طراحی بسته بندی محصول هم باید از این ایده ها استفاده کنید تا مصرف کننده به راحتی از کنار محصول شما رد نشود. چیزی که یک شرکت طراحی بسته بندی خوب همواره به آن می پردازد، این است که با استفاده از سلایق مشتری، بسته بندی محصولات خود را به روز کند.

در این مقاله می‌خواهیم نکاتی طلایی مطرح کنیم تا یک شرکت طراحی بسته بندی با استفاده از آن، به یک بسته بندی مناسب برای محصول خود دست پیدا کند.

از رنگ و قلم مناسب استفاده کنید

ترکیب های رنگی به کار رفته در طراحی بسته بندی باید مناسب خود محصول باشد. یک طراح خوب می‌داند که چه ترکیب رنگی هایی کنار هم بهتر است و مناسب محصول شماست.

از فونت مناسب استفاده کنید. فونتی که استفاده می‌کنید، نه باید خیلی درشت باشد که مشتری به جای خود بسته بندی و محصول شما به فونت آن توجه کند و نه خیلی ریز باشد تا مشتری برای دیدن آن دچار مشکل شود. از فونت های فانتزی برای نوشتن روی بسته بندی استفاده نکنید. این فونت ها شاید برای برخی افراد جذاب باشند اما خواندن را سخت‌تر می‌کنند.

بسته بندی محصول

برچسب روی محصول واضح باشد

برچسبی که قرار است روی بسته بندی محصول قرار گیرد، هم باید در مکان مناسبی درج شود و هم باید واضح باشد تا مصرف کننده برای دیدن اطلاعات لازم مجبور نشود تمام بسته بندی را جستجو کند. چون معمولا مشتریان شروع به مقایسه محصولات با یکدیگر می‌کنند و زمانی که اطلاعات لازم را روی بسته بندی محصولات شما نبینند، خیلی راحت آن را داخل قفسه فروشگاه قرار می‌دهند و به سراغ محصول دیگری می‌روند.

برچسب بسته بندی

از تصاویر مناسب استفاده کنید

تصاویری استفاده کنید که کیفیت خوبی داشته باشند و رزولوشن آن ها بالا باشد. تصاویر استفاده شده روی بسته بندی محصول می‌تواند کاریکاتور، عکس خود محصول، یا یک عکس دیگر باشد اما حتما باید با محصول شما در تناسب باشد. اگر عکسی که انتخاب می‌کنید با عکس داخل محصول یکی نباشد و فقط یک عکس تزیینی باشد، مصرف کننده را دچار سردرگمی می‌کنید و پس از استفاده از محصول شما، دیگر به برند شما اعتماد نخواهد کرد.

عکس بسته بندی

ذهن مخاطب را بخوانید

اگر شما یک شرکت طراحی بسته بندی هستید و می‌خواهید برای یک ساندویچ هات داگ از تصویر سگ استفاده کنید، ممکن است مشتری را به اشتباه بیندازید و او تصور کند این ساندویچ از گوشت سگ تهیه شده است. پس همیشه سعی کنید بتوانید ذهن مخاطب را بخوانید تا از طراحی بسته بندی های مناسب استفاده کنید.

بالاتربه بررسی یکسری نکات طلایی در رابطه با طراحی بسته بندی پرداختیم و عوامل بنیادی و کلیدی را مطرح کردیم. در ادامه قصد داریم باقی نکات لازم را مطرح کنیم تا یک شرکت طراحی بسته بندی بهترین انتخاب را برای طراحی محصول خود داشته باشد.

از زبان درست بهره بگیرید

برای معرفی محصول خود از کلمات مناسب استفاده کنید. به عنوان مثال اگر محصول شما دمنوش است، از واژه لذیذ استفاده نکنید چون همه می‌دانند دمنوش ها لذیذ نیستند و خوش طعم اند. این غلط های کوچک به چشم مشتری می‌آیند و محصول شما را خوب جلوه نمی‌دهند و اگر شما از کلمات درست و دستور زبان مناسب استفاده کنید، می‌توانید نظر مشتری و اعتماد او را جلب کنید.

بسته بندی محصول

طراحی بسته بندی را ساده در نظر بگیرید

یکی از نکاتی که شرکت طراحی بسته بندی باید به آن توجه کند، این است که بسته بندی محصول نباید سخت باشد. اما سخت بودن به چه معناست؟ بسته بندی محصول نباید حمل و نقل سختی داشته باشد. بسته بندی محصول نباید پیچیده باشد که مصرف کننده برای باز کردن آن دچار مشکل شود. بسته بندی یک محصول نباید خیلی بزرگ باشد بلکه باید اندازه ای متناسب با خود محصول داشته باشد.

طراحی بسته بندی

بسته بندی مناسب برای سنین مختلف

مطمئنا محصولی که شما برای یک کودک طراحی می‌کنید با محصولی که برای بزرگسالان طراحی می‌شود، تفاوت دارد. در محصولات کودکان باید از رنگ های شاد تر و جذاب تر استفاده شده باشد. مناسب سن آن ها باشد و وسیله ای کاربردی برای آن ها باشد. به عنوان مثال شما یک شرکت طراحی بسته بندی هستید و می‌خواهید برای شامپو کودکان یک بسته بندی طراحی کنید. خلاقیت به خرج می‌دهید و نوع بسته بندی را طوری در نظر می‌گیرید که علاوه بر این که رنگ های جذاب و شاد در آن به کار رفته، پس از استفاده به یک اسباب بازی هم تبدیل شود. مسلم است که این محصول با این طراحی قابل استفاده برای بزرگسالان نیست.

امنیت بسته بندی را بررسی کنید

بسته بندی یک محصول باید به عنوان محافظ آن باشد و زمانی که درست طراحی نشود، می‌تواند نظر مشتری را نسبت به برند شما تغییر دهد. حتما در زمان طراحی امنیت محصول را مد نظر قرار دهید و از ملزوماتی استفاده کنید که در حین حمل و نقل و رسیدن به دست مصرف کننده، مشکلی برای محصول پیش نیاورد. حتی اگر یک محصول خراب شده در قفسه فروشگاه قرار گیرد، مشتری آن را نخواهد خرید. پس به مهر و موم بودن بسته بندی توجه کنید.

تغییر رنگ طراحی بسته بندی

یکی از عناصری که باعث جلب نظر مشتری می‌شود و باعث می‌شود یکی از عناصر مهم در امر برند سازی باشد، رنگ بسته بندی است. اگر به این نتیجه رسیده اید که باید رنگ بسته بندی محصول تان را تغییر دهید، باید زمان زیادی را صرف کنید تا تمام ریزه کاری ها را بسنجید. انتخاب رنگ مناسب برای طراحی بسته بندی می‌تواند پلی باشد که شما را به اوج برساند و ارتباط خوبی میان شما و مشتری ایجاد کند. در عین حال اگر رنگ بسته بندی شما مطابق با معیار ها و قوانین نباشد، باعث می‌شود تمام زحمات شما را به باد دهد.

رنگ بسته بندی

می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا تغییر رنگ در طراحی بسته بندی محصول امری درست است یا و چه زمانی می‌توان رنگ بسته بندی را تغییر داد. پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

رنگ هایی که انتخاب می‌کنید باید رنگ هایی باشند که نظر مخاطب را جذب می‌کنند، به همین دلیل مهم است که طیف رنگی مناسب و هارمونی رنگ ها را به دقت بررسی کنید. نوع رنگ های انتخاب شده مهم هستند و نماد هایی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال اگر شما از رنگ سبز در کارتان استفاده کرده‌اید و این رنگ به عنوان رنگ زمینه بسته بندی محصول شماست، نشان می‌دهد که شما برای محیط زیست اهمیت قائل هستید. پس باید به رنگ هایی که استفاده کنید و پیامی که هر رنگ همراه خود دارد، توجه کنید.

بسته بندی محصول

در مورد مشتریانی که دارید تحقیق کنید، خیلی راحت از طریق نرم افزار های گوگل می‌توانید متوجه شوید که مشتریان شما چه علایقی دارند و چه چیزهایی برای شان مهم است و بر این اساس می‌توانید بررسی کنید که رنگ هایی که استفاده می‌کنید، مطابق سلیقه آن ها هست یا خیر.

رنگ یک بسته بندی نمی‌تواند تا ابد ادامه داشته باشد و شما نیاز دارید برای تنوع یا برای به روز کردن خود با دنیای امروزی از تغییر رنگ در بسته بندی محصول تان استفاده کنید. چیزی که 10 سال پیش برای مشتریان جذاب بود و باعث می‌شود آن را ترغیب کند که از شما خرید کنند، امروزه دیگر نیست. پس از گذشت یک دهه و یا حتی کمتر، از عرضه محصول تان، باید به فکر باشید که رنگ آن را تغییر دهید و با طراحی جدید محصول تان را به بازار بفرستید.

تغییر رنگ بسته بندی

همسو کردن طراحی بسته بندی محصول تان با سلیقه مشتری کمک شایانی می‌کند که فروش محصول تان بهتر شود. حتی شرکت هایی که بزرگ هستند و جزء 10 برند مطرح دنیا در زمینه فروش محصول هستند هم پس از گذشت چند وقت رنگ بسته بندی محصولات شان را تغییر می‌دهند و مطابق با سلیقه مشتری آن را طراحی می‌کنند.

بالاتر به نکاتی در مورد تغییر رنگ در طراحی بسته بندی پرداختیم و یکسری عواملی را مطرح کردیم. در این ادامه قصد داریم عوامل دیگر و لزوم تغییر رنگ را مطرح کنیم و ببینیم چه کالاهایی چه نوع رنگی در بسته بندی شان باید داشته باشند. 

هنگامی که شما محصولی را به بازار عرضه می‌کنید، زمانی فرا می‌رسد که احساس می‌کنید باید کلیشه های قبلی را رها کنید و سبک و سیاق جدیدی را برای عرضه محصولاتتان در پیش بگیرید. بهترین راه برای ایجاد تغییر سبک، تغییر رنگ طراحی بسته بندی شماست. شما با رنگ ها راحت تر می‌توانید مشتری را متوجه تغییر شکل و شمایل بسته بندی تان کنید.

بسته بندی محصول

ممکن است پس از گذشت مدت زمانی به این نتیجه برسید که طراحی در نظر گرفته شده ساده است و احتیاج دارید نمونه خلاق تری به کار ببرید. برای این کار تغییر رنگ می‌تواند گزینه مناسبی باشد اما هیچ گاه طوری تغییر ندهید که مشتری فکر کند یک محصول جدید است و برند شما را نشناسد. همیشه چند رنگ ثابت برای بسته بندی محصول تان در نظر داشته باشید.

بسته بندی محصول را با بوم نقاشی اشتباه نگیرید. بسته بندی محصول شما باید زیبا و تحسین برانگیز باشد. شما نباید از رنگ های زیادی برای بسته بندی محصول تان استفاده کنید، بلکه باید از رنگ های مناسب استفاده کنید. شناخت رنگ ها و زیبایی شناسی به شما کمک می‌کند انتخاب مناسبی برای طراحی محصول تان داشته باشید.

تغییر رنگ بسته بندی

گاهی تنها تغییر یک یا دو رنگ می‌تواند باعث شود شما از طرح قدیمی و کلیشه ای خود فاصله بگیرید و بسته بندی خود را به روز کنید.

رنگ ها دید های خاصی به مشتری می‌دهند. پس از تحقیقات فراوان در این زمینه، کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از رنگ های خنثی و رنگ آبی باعث سادگی در طراحی می‌شود.

رنگ مشکی بسته بندی را شکیل و سنگین جلوه می‌دهد و به بسته بندی شکوه می‌بخشد.

رنگ های جیغ معمولا حالت فانتزی به بسته بندی می‌دهد و اگر محصول شما برای یک کودک طراحی شده است یا حالت فانتزی و خاص دارد، می‌توانید از رنگ های جیغ استفاده کنید.

مشاهده و خريد آنلاين پاکت بسته بندی

رنگ بسته بندی

رنگ ارغوانی، زرشکی و سورمه ای مانند مشکی جلال و شکوه به بسته بندی می‌دهد و در کل می‌توان این طور نتیجه گیری کند که رنگ هایی که در طیف سرد قرار می‌گیرند، مناسب بسته بندی برای کالا های مردانه هستند و رنگ هایی که در طیف گرم قرار می‌گیرند، به دلیل ملایمتی که دارند، مناسب بسته بندی برای کالاهای مخصوص بانوان هستند. اگر کالایی هم مختص بانوان است و هم مختص آقایان، می‌توانید از رنگ های خنثی استفاده کنید.

جهت دریافت مشاوره در مورد نحوه طراحی بسته بندی با تیم تورنگ چاپ تماس بگیرید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله