بسته بندی در ایران

تورنگ / 28 مهر 1397

در مقاله "تاریخچه بسته بندی" در مورد چگونگی به وجود آمدن بسته بندی و ایده هایی که به مرور زمان به وجود آمدند تا به بهتر شدن آن کمک کردند، صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد بسته بندی در ایران صحبت کنیم. این که چطور بسته بندی به ایران وارد شد و چه مسیرهایی را طی کرده است تا به جایگاه کنونی که الان دارد، رسیده است. در این مقاله درباره این مطالب خواهید خواند. در اروپا بیش از دو قرن است که صنعت بسته بندی به آن راه پیدا کرده است اما در ایران بیش از نیم قرن است که به بسته بندی و مفهوم آن پرداخته می‌شود.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که داشت و راه ابریشم که محل عبور بسیاری از بازرگانان بود، پارچه و کاغذ را به عنوان لوازمی که برای بسته بندی استفاده می‌شوند، به کشور وارد می‌کرد و این لوازم برای بسته بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی در همان زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما اگر با مفهوم امروزی بخواهیم به بسته بندی و ساختار های آن در ایران فکر کنیم، به سال 1309 شمسی می‌رسیم که شخصی به نام "درخشان" اولین قوطی های فلزی را به ایران وارد کرد و مفهوم بسته بندی کمی تغییر کرد. پس از گذشت این زمان در سال 1328 شمسی اولین کارخانه تولید کاغذ در منطقه کهریزک ایجاد شد و این کارخانه کار خود را با بازیافت کاغذ باطله و تولید مجدد کاغذ شروع کرد.

بسته بندی محصول

دو سال بعد یعنی در سال 1330 روغن های نباتی را با بسته بندی فلزی وارد بازار کردند و این اولین باری بود که مواد غذایی در بسته بندی فلزی قرار می‌گرفتند که البته با استقبال مخاطبان مواجه شد چون استفاده از یک محافظ برای مواد غذایی که آن را از مواد آلاینده دور نگهدارد، خوشایند بود. سرانجام در سال 1349 اولین کارخانه مدرن در زمینه بسته بندی در ایران تاسیس شد که به تولید کاغذ تحریر می پرداخت و این کارخانه در منطقه هفت تپه خوزستان بود. این کارخانه با کاغذ هایی که تولید می‌کرد، صنعت بسته بندی را در ایران پیشتاز کرد و مفهوم مدرن بسته بندی را به همگان نشان داد. بعدها کارخانه چوکا با رویکرد تولید کاغذ کرافت، کاغذ تحریر و کاغذ های مربوط به صنعت بسته بندی شروع به کار کرد. این کارخانه از مواد وارداتی استفاده می‌کرد و سپس با استفاده از آن‌ها شروع به تولید کاغذهای مختلف برای صنایع مختلف می‌کرد.

بسته بندی نان

شاید مفهوم بسته بندی در ایران مدت زیادی نباشد که مطرح شده است، اما این صنعت همواره در حال پیشرفت است و امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که کار طراحی بسته بندی انجام می‌دهند و ایده های جدید را به بازار عرضه کرده اند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله