روز جهانی چپ دست ها

تورنگ / 21 مرداد 1397

از سال 1976 میلادی برابر با 1355 شمسی روزی به تقویم مردم جهان اضافه شد. روز 13 آگوست که در تقویم ما 22 مرداد است، روز جهانی چپ دست ها برای حمایت از افرادی که چپ دست هستند، جشن گرفته می‌شود.

دلیل نام گذاری

تمام تجهیزاتی که ساخته می‌شود (مانند میزها و صندلی ها و...)، برای راست دست هاست و چپ دست ها مجبور بودند از تجهیزاتی که برای راست دست ها ساخته شده است، استفاده کنند. در اعتراض به این موضوع و برای هنجار شکنی این قانون نانوشته، این روز به نام چپ دست ها نام گذاری شد.

جدای از این موضوع، اعتقادات خرافی هم بی تاثیر نبود. در گذشته تصور می‌شد چپ دست ها شوم هستند و چپ دست بودن آن‌ها نشانه عیب داشتن است و خیلی از خانواده ها و معلمان در گذشته بچه ها را مجبور می‌کردند که با دست راست بنویسند.

مشکلات چپ دست ها

بزرگ بودن یک طرف دسته قیچی که فقط یک راست دست می‌تواند از آن استفاده کند.

چپ دست

دکمه شاتر در دوربین های عکاسی در سمت قرار دارند و باعث شده است تا افراد راست دست راحت تر باشند. افراد چپ دست برای استفاده از این دوربین ها باید بتوانند از دست راست شان استفاده کنند که منطقی نیست!

صفحه کلید عددی روی کیبورد ها چه در لپ تاپ ها و چه در کیبورد های معمولی، در سمت راست قرار گرفته اند تا راست دست ها راحت تر از آن استفاده کنند. بازی های کامپیوتری ای که طراحی می‌شود، برای استفاده راست دست هاست و کمتر شرکتی پیدا می‌شود که طراحی خاصی برای افراد چپ دست داشته باشد. در مراکز اداری خودکار ها معمولا در جایی قرار می گیرند که برای استفاده افراد راست دست راحت باشد.

در همه کشورها به جز انگلیس، محل قرار گرفتن دنده یا جا لیوانی در سمت راست راننده قرار دارد و افرادی که از دست چپ شان استفاده می‌کنند یا باید در انگلیس زندگی کنند یا باید به همان اندازه که با دست چپ شان راحت هستند، با دست راست شان هم راحت باشند که منطقی نیست! مشکلاتی از این دست باعث شد تا چپ دست ها به تمام تجهیزاتی که برای شان ساخته نشده است، اعتراض کنند.

دست چپ

چپ دست های معروف

حضور افراد مشهور و نخبه در زمره افراد چپ دست باعث شد تا باورهای قدیمی و خرافاتی مردم کمی متزلزل شود و به این موضوع فکر کنند که چپ دستی نه تنها یک عیب نیست، بلکه فقط به دلیل یک ژن خاص به نام  LRRTM1 به وجود می آید.

از افرادی که در این زمره قرار می گیرند میتوان به: رافائل نادال تنیس باز مشهور، تام کروز و رابرت د نیرو بازیگران مرد معروف، نیکول کیدمن و آنجلینا جولی بازیگران زن معروف، ژولیوس سزار سردار معروف روم، ماری کوری شیمیدان معروف، بیل گیتس میلیاردر معروف و نخبه کامپیوتر، مهاتما گاندی رهبر معروف هند، فردریش نیچه فیلسوف معروف، پیکاسو و شکسپیر هنرمندان معروف اشاره کرد. از ایرانیان هم می‌توان به مجید درخشانی نوازنده معروف تار، نوشاد عالمیان تنیس باز معروف و فرهاد قائمی والیبالیست معروف اشاره کرد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله