داشبورد هوش تجاری

تورنگ / 27 تیر 1397

تبدیل داده به اطلاعات قابل فهم در هر سازمان به مدیران این توانایی را می‌دهد تا به‌صورت آگاهانه تصمیم‌گیری نمایند.

داشبوردها در نرم‌افزارهای هوش تجاری عموماً صفحاتی هستند که اطلاعات را به‌صورت مصور در قالب نمودار به نمایش درمی‌آورند.

در داشبوردها مدیر هر واحد به‌راحتی یک snapshot از واحد خود در اختیار دارد. ولی نکته‌ای که در طراحی داشبوردها حائز اهمیت است تعیین صحیح kpi ها می‌باشد. انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد باید به‌گونه‌ای باشد که با اهداف استراتژیک هر واحد و در نتیجه کسب‌وکار منطبق باشد. رعایت تنوع در تعیین kpi ها سبب می‌شود جنبه‌های مختلف کسب‌وکار مورد بررسی قرار گیرد اما پراکندگی بیش‌ازحد آن‌ها نیز سبب ایجاد پیچیدگی غیرقابل مدیریت می‌شود. در حقیقت علت وجود هر واحد سازمانی در یک مجموعه در تعیین kpi های آن واحد بسیار کمک‌کننده خواهد بود. برای مثال در واحد منابع انسانی شاخص‌های زیر می‌توانند تعدادی از kpi ها باشند.

  1. طول عمر خدمت هر فرد
  2. تعداد ساعاتی که هر فرد تحت آموزش قرار گرفته است
  3. متوسط حجم فروش کارکنان فروش

...

kpi

مصورسازی اطلاعات یک زبان ساده برای انتقال اطلاعات به تحلیلگران جهت مانیتورینگ، آنالیز و نهایتاً برنامه‌ریزی می‌باشد چرا که اعداد خام در قالب صفحات گسترده اکسل به‌تنهایی گیج کننده‌اند و در تعامل با کاربران توانمند نخواهند بود.

اما یک برنامه جهت به نمایش درآوردن این داده‌های خام به‌صورت نمودار، گراف، گیج  و نقشه  باید علاوه بر گویا بودن، از طرز استفاده‌ی ساده‌ای نیز برخوردار باشد  تا کاربران در هر بار استفاده وابستگی‌ای به متخصص IT نداشته باشند. به‌عنوان‌مثال برای مشاهده‌ی نمودار میزان فروش محصولات، داشبورد باید به‌گونه‌ای طراحی‌ شده باشد که کاربر به‌راحتی روند فروش را در سری‌های زمانی مختلف (بر اساس روز، ماه، سال و ...)، به تفکیک مراکز فروش (و یا پرسنل فروش) مشاهده نماید و میزان فروش هر بازه‌ی زمانی و یا هر مرکز فروش  یا فرد را مقایسه نماید چراکه وجود نمودارهای یک بعدی و غیرقابل انعطاف، نیاز یک تحلیلگر کسب‌وکار را مرتفع نخواهد کرد. سهولت استفاده از داشبورد بسیار حائز اهمیت است، کاربر باید تنها با چند کلیک ساده و Drag And Drop بتواند نمودار مورد نظر خود را ایجاد نماید و زمان خود را صرف تحلیل آن نماید. سازگاری داشبورد با پلتفرم‌های مختلف سبب سهولت کاربرد آن خواهد بود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله