اسپان باند و چاپ روی آن

مهسا یعقوبی / 23 تیر 1397

چاپ روی اسپان باند بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، پارچه نبافته، پارچه‌ای است که نیازی به تبدیل الیاف به نخ ندارند و با استفاده از مواد شیمیایی، مکانیکی، گرما یا حلال پیوند می‌یابد. این اصطلاح در صنایع نساجی جهت نام‌گذاری پارچه‌هایی که بافتنی نیستند استفاده می‌شود. علاوه بر پارچه‌های اسپان باند، نمد و موکت نیز از دیگر انواع منسوجات بی بافت به شمار می‌آیند.ازجمله محصولات تولیدشده بر پایه پارچه اسپان باند می‌توان به انواع البسه یک‌بارمصرف مورداستفاده در بیمارستان‌ها یا هدرست هواپیمایی اشاره کرد. هرچند همه محصولات تولیدشده بر پایه پارچه اسپان باند مانند کیسه برنج و ساک تبلیغاتی یک‌بارمصرف نیستند و قابلیت چند بار استفاده را دارند به همین خاطر استفاده از آن نیز از گام‌های بزرگی که برای حفظ محیط زیست برداشته شده است به شمار می‌رود.

پارچه‌ های اسپان معمولاً از حدود گرماژ 8 تا 400 گرم تولید می‌شود. (زمانی که بحث وزن پارچه مطرح می‌گردد یعنی وزن یک مترمربع از پارچه در نظر گرفته می‌شود) که بعضی از موارد بسته به ضخامت و گرماژ پارچه دارای مقاومت کافی نیستند و با اضافه کردن لایه‌های داخلی به‌عنوان آستری از جنس‌های مختلفی مثل پلی‌پروپیلن، نایلون و ... تقویت می‌شوند. پارچه اسپان باند به دلیل ویژگی‌های خارق‌العاده‌ای که دارد توانسته است سهم بزرگی از بازار منسوجات را به دست آورد. درواقع اسپان باند با داشتن وزن کم، نقطه عطفی در تولیدات صنعتی مهندسی نساجی بشمار می‌آید. همچنین در سال‌های اخیر پارچه‌های نبافته جایگزین مناسبی برای بسته‌بندی مواد غذایی و صنعتی شده است. پارچه‌های نبافته سوزنی دارای ویژگی‌های خاصی هستند. ازجمله خصوصیات برجسته این محصول استحکام بالا و یکنواختی مناسب است.

مشاهده و خرید پارچه اسپان باند

پارچه اسپان باند

 

دیگر خصوصیات قابل‌ذکر پارچه‌ های نبافته انعطاف‌پذیری، کشش، نرمی، مقاومت بود و شستشوی راحت است. این خواص اغلب برای ایجاد پارچه‌هایی مناسب برای مشاغل خاص ترکیب‌شده‌اند؛ برای مثال پارچه‌ های سوزنی اسپان باند علاوه بر این ویژگی‌ها برای استفاده به‌عنوان مانع باکتری جهت استریل بودن مناسب است و به همین خاطر در موارد پزشکی و درمانی نیز از آن استفاده می‌شود. داشتن همه این خصوصیات برای این پارچه در حالی است که تعادل خوبی بین استفاده از این محصول و هزینه تهیه آن وجود دارد و به‌عنوان متریال مقرون‌به‌صرفه در صنعت شناخته می‌شود.همان‌طور که می‌دانید استفاده از چاپ روی انواع مختلف بسته‌بندی‌های کالا از روش‌های تبلیغات رایج به‌حساب می‌آید. چاپ کیسه برنج یا ساک تبلیغاتی که از جنس پارچه اسپان باند است نیز یکی از روش‌های تبلیغاتی مقرون‌به‌صرفه است. حال اینکه کدام روش چاپ برای این کار مناسب است؟

Flexography یا چاپ فلکسو یک روش چاپ بر روی سطوح مختلف است؛ که در آن ابتدا طرح بر روی کلیشه ایجاد و سپس کلیشه به سیلندر دستگاه چاپ فلکسوگرافی متصل می‌گردد. در چاپ فلکسو کلیشه شبیه به مهر عمل کرده و تصویر را بر روی جسم منتقل می‌کند. تکنولوژی چاپ فلکسو امروزه به فراوانی در صنعت چاپ مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی مواد غذایی یکی از مواردی است که بدون این روش چاپ با مشکل مواجه خواهد شد.

چاپ روی پارچه

 

همان‌طور که می‌دانید پارچه اسپان باند در رنگ‌های مختلفی تولید می‌گردد که تقریباً همه طیف‌های رنگی را در خود جای می‌دهد، بنابراین با توجه به اینکه اسپان باند در مصارف مختلفی مورداستفاده قرار گرفته است فرآیند چاپ روی اسپان باند نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. وقتی حرف از تولید انبوه می‌شود پس صرفه اقتصادی و حفظ کیفیت چاپ مهم‌ترین مقوله در نظر گرفته خواهد شد، اینجاست که چاپ فلکسو حرف برای گفتن دارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)